איראן וסוריה מחזקים את ההגנה האווירית סביב דמשק

דיווח שפורסם בתקשורת האזורית מצביע על כך שסוריה ואיראן פרסו מערכות הגנה אוויריות חדשות ברחבי דמשק כדי למנוע תקיפות אוויריות נוספות של ישראל נגד סוריה.

על פי האתר הסורי "קול הבירה", הורחבו המערכות שפרסו איראן וסוריה להגנה על מרחב דמשק , כולל מערכות התרעה מוקדמת ושיבוש.

באתר זה, תוך ציטוט מקורות, נכתב כי משרד ההגנה הסורי בדק את מערכות החסימה של מערכות אלו בחודש שעבר והצליח להרחיק מטוסי קרב ישראליים מהמרחב האווירי הסורי לפחות פעמיים.

דיווח זה, שבא לידי ביטוי גם בעיתון הישראלי ג'רוזלם פוסט ביום ראשון, 6 בדצמבר, התייחס למערכות אלו מתוצרת (צפון) קוריאה וסין והוסיף כי פריסתן בפרברי דמשק היא במסגרת ההסכמים שנערכו בין סוריה לאיראן.

התפתחות זו מתרחשת בתקופה שבה, לצד המשך ההפגנות העממיות באיראן, גברו גם האיומים המילוליים של שלטונות הרפובליקה האסלאמית נגד ישראל, ובעניין זה, חוסיין סלמי, אלוף, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, ביום הראשון של אזאר, ו' באזר, שוב הכריז מלחמה ואיים בקרב.

לדבריו, "אנו מודעים לעובדה זו ואנחנו יודעים שעד שהאויב יצא מהקן ועד שלא נצא מהבית והחרבות יפגשו זו את זו, האויב בהחלט לא יובס". היום, אמריקה, ישראל ומשטר אל-סעוד יצאו מהקן שלהם ומתערבים בגלוי בענייניה הפנימיים של הארץ הזו".

سامانه «باور ۳۷۳» چه ویژگی‌هایی دارد؟ - تابناک | TABNAK

הוא המשיך: "אנחנו נחושים להילחם נגדם, אנחנו בהחלט נהפוך את סצנת הקרב החדשה הזו, את סצנת ההמרדה הענקית הזו, ואת מלחמת העולם הזו לשטח קבורה למדיניות של אמריקה וישראל ובעלות בריתה; זה רצון חזק עם הרבה נחישות".

 

כמה פרטים על שיתוף הפעולה הצבאי החדש של איראן עם סוריה

בשנתיים האחרונות, הרפובליקה האסלאמית של איראן חיזקה את ההסכמים הצבאיים עם בעלת בריתה, לרבות במהלך נסיעותיהם של בכירי הצבא בסוריה.

מוחמד באגרי, ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים של הרפובליקה האסלאמית של איראן, במהלך ביקורו בדמשק ביולי 2019 ובפגישה עם שר ההגנה הסורי, עלי איוב, תוך חתימת ההסכם על "הרחבת היקף  שיתוף פעולה צבאי", מסר כי "מערכות ההגנה האווירית של סוריה יתחזקו במסגרת חיזוק שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות".

شلیک مرصاد ۱۶ و طبس در رزمایش مشترک سپاه و ارتش | خبرگزاری ایلنا

 

בעשור האחרון חשפה איראן מספר מערכות קרקע – אוויר, ביניהן "סום חורדד", "בוואר 373", "15 חורדד", "מורסד 16" ו-"9 ד" («سوم خرداد»، «باور ۳۷۳»، «۱۵ خرداد»، «مرصاد ۱۶» و «۹ دی» ).

מנגד, ישראל קיבלה עד כה 36 מטוסי קרב מסוג F35 מאמריקה, מה שככל הנראה לא איפשר ליירט אותם בגלל תכונת החמקנות ממכ"ם. 

סוריה לא הצליחה להשתמש ביעילות במערכות ההגנה האווירית הרוסיות הממוקמות במדינה זו, עקב קיומו של הסכם בלתי כתוב בין מנהיגי רוסיה וישראל בשנים האחרונות להגן על האינטרסים של ישראל בסוריה.

חודשים ספורים לאחר תחילת המלחמה הרוסית באוקראינה, פורסם כי רוסיה הסיגה לפחות אחת ממערכות ההגנה האווירית שלה מסוריה בשל מחסור חמור בציוד צבאי בחזיתות.

בשבועות האחרונים נערכו בסוריה 5 תקיפות אוויריות המיוחסות לישראל, כולל נגד בסיסים צבאיים בחמה, מסיאף ובחלקים נוספים בדמשק וכן בטרטוס שבמחוז לטקיה שעל החוף. רוב ההתקפות הללו בוצעו באמצעות שיגור טילים ממטוסי קרב שטסו במרחב האווירי של לבנון.

 

באופן עקרוני, ישראל אומרת כי בכל פעם שהיא מקבלת מידע מהימן על התנועות המיוחסות לאיראן ובעלות בריתה בהעברות ובכוחות צבאיים, היא פועלת כדי "למנוע את מוכנותן הצבאית".

מהערכות עולה כי ישראל כבר תקפה מאות פעמים אתרים איראנים בסוריה .

לא ידוע אם הריגתו של קולונל דאוד ג'עפרי, בכיר בחיל האוויר של משמרות המהפכה ממטען צד בסוריה בשבוע שעבר, שייחסה איראן לישראל, קשורה למאמצים המיוחסים לאיראן לתגבור מערכות ההגנה האווירית בסוריה.

נשיא סוריה, בשאר אסד, אמר בשבוע שעבר בשיחה עם עורכי מספר כלי תקשורת בארצו כי תמיכתה של איראן בסוריה והתמיכה הצבאית-כלכלית נמשכת "ביעילות" ו"לא קוצר שינוי" בהקשר זה.

סום חורדאד:

سوم خرداد (نظام دفاع جوي) - ويكيبيديا

קרדיט: רדיו פרדה וסוכנות הידיעות האיראניות