אזהרת המוסד לעומאן: המודיעין האיראני מחופר עמוק במוסדות הסולטנות

מקורות פרטיים חשפו לאתר החדשות -"Nedaa Post" מבירת עומאן, מוסקט, כי בכיר ישראלי, ככל הנראה מהמוסד, ביקר בחשאי בבירה עומנית לפני כשבועיים.

הבכיר העביר מידע לעומאנים לפיו המודיעין האיראני טבוע עמוק במוסדות האזרחיים והביטחוניים של הסולטנות, כולל נמלים ושדות תעופה.

המקור ציין כי ידיעתה של איראן את זהותם של ספינות ומכליות אינה תוצאה ממאמץ מודיעיני מאדמת איראן , אלא תוצאה של חדירה למוסדות בסולטנות, וכי בכירים ברשות הנמלים, הימאות והתחבורה האווירית מעורבים בקשר עם איראן.

המקור ציין כי סירובה של עומאן להעניק היתר מעבר למטוסים אזרחיים ישראלים במרחב האווירי שלה בא בעקבות איום איראני לפגוע בטיסות אלו.

המידע הגיע במהלך המגעים המתמשכים בין ישראל ואיחוד האמירויות בנושא אישור מעבר למטוסים מסחריים לחצות את המרחב האווירי בדומה למרחב האווירי של סעודיה, האמירויות, בחריין וקטאר.

המקור ציין כי ספינות שבבעלות ישראלים חוצות את המפרץ עמוסות בסחורה או בנפט ואינן עוברות בנמלי עומאן, כך שאין עליהן איום.

הסיבה לכך היא שהחוק הבינלאומי מחייב כל ספינה להגיש מסמכים לרשויות הרלוונטיות בנמל בו היא עוגנת, גם אם היא אמורה לתדלק או למצוא מקלט מסופות פתאומיות.

לאחרונה האשימה ישראל את איראן באחריות לתקיפת מכלית נפט בבעלות חברה שבה שותף איש עסקים ישראלי, מול חופי סולטנות עומאן.

תחנת הרדיו של גלי צה"ל גם ציטט גורם ביטחוני בכיר עלום שם שאמר: "איראן עומדת מאחורי המתקפה, ומדובר בניסיון איראני להתערב במונדיאל קטאר (בין ה-20 בנובמבר ל-18 בדצמבר)".

ישראל הטיחה בעבר האשמות דומות נגד איראן מבלי שטהראן הכירה רשמית בתקיפות. עד כרגע לא הייתה תגובה מיידית מאיראן להאשמות הישראליות האחרונות.

על רקע הסלמת המתיחות עם איראן, פקיד הגנה הודיע ​​כי מכלית נפט מול חופי עומאן הותקפה היום, רביעי, על ידי מל"ט עמוס בפצצות.

ראוי לציין כי איראן חטפה מספר פעמים במהלך החודשים והשנים האחרונות מכליות נפט שעברו במפרץ באזור, ואף תקפה בעבר ספינות ישראליות, לרבות ספינת "מרסר סטריט" באוגוסט אשתקד (2021).