מדוע חוסל בכיר משורות משמרות המהפכה האיראנים בפיצוץ ליד דמשק? הערכה

קולונל דאוד ג'עפרי, יועץ לכוחות התעופה והחלל של משמרות המהפכה בסוריה, נהרג ביום שני בבוקר כאשר מטען חבלה התפוצץ בכביש ליד דמשק.

קצין איראני בדרגת קולונל (אלוף משנה)  משורות משמרות המהפכה נהרג ביום שני האחרון באזור הכפרי של דמשק, כאשר מטען חבלה התפוצץ, כך דיווחה היום, רביעי, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

סוכנויות הידיעות האיראניות ציטטו הודעה של משמרות המהפכה המאשרת את הריגתו של קולונל דאוד ג'עפרי, "אחד מיועצי חילות האוויר של משמרות המהפכה בסוריה", ביום שני בבוקר, "כאשר מטען חבלה התפוצץ בכביש ליד דמשק. "

משמרות המהפכה האשימו "סוכנים"  ישראלים כעומדים מאחורי הטמנת הפצצה  והזהירו את ישראל שאיראן תגיב למה שמשמרות המהפכה כינו "הפשע הזה".

ראוי לציין שאיראן הייתה תומכת גדולה של בשאר אל-אסד במלחמה שנמשכה 11 שנים, ושלחה אלפי חיילים להילחם לצד כוחותיו.

עשרות משורות הכוחות האיראנים נהרגו במלחמה , אם כי טהראן טוענת מזה זמן רב כי תפקידה בסוריה הוא רק ייעוץ צבאי.

בעבר הצהירו גורמים ישראלים כי יפעלו למניעת התבססות הנוכחות האיראנית בסוריה, בעיקר בדרום המדינה סמוך לגבול רמת הגולן עם ישראל.

ישראל ביצעה מאות תקיפות על מטרות בתוך אזורים שבשליטת הממשלה בסוריה, אך היא ממעטת ליטול אחריות או לדון בפעולות כאלה.

עם זאת, ישראל הודתה בעשרות מקרים אחרים בעבר כי תקפה בסיסי מיליציות בעלות ברית של איראן, כמו חיזבאללה הלבנוני, שבתורו שלח אלפי לוחמים להילחם לצד כוחות אסד. (קרדיט: אלערביה)

 

הערכה ברקע הידיעה:

*- אם אכן ישראל היתה זאת שדאגה לחיסולו של הקצין הבכיר האיראני הרי שזה רק בגלל שהיה לו בסוריה תפקיד מרכזי מאוד בתכנון פעילויות עתידיות נגד ישראל והוא שילם על כך בחייו.

*- ההודעה האיראנית באשר להשתייכותו החיילית בשורות חיל האוויר של משמרות המהפכה יותר מרומזת מה היו "פשעיו" בסוריה שהמיטו עליו אסון.

*- הקצין האיראני שחוסל הוגדר על ידי דובר רשמי איראני כ- "אחד מיועצי חילות האוויר של משמרות המהפכה בסוריה" ,מה שנותן רמז כי אפשר והוא היה מפקד מערך הכטב"מים האיראנים בסוריה , כולל מל"טים מתאבדים דוגמת "שאהד 136" וכי הוא עסק בהשמת המל"ט המתאבד החדש מדגם Arash-2 שאיראן הכריזה על היותו מבצעי רק לאחרונה ושהטווח שלו הוא כ-2000 ק"מ, מה שאומר שהוא יכול היה לפגוע בכל מטרה בישראל גם אם הוא ישוגר מגבול עיראק – סוריה או אפילו מעומק השטח העיראקי.

*- איראן מאיימת זאת תקופה ארוכה כי היא תגיב על מאות התקיפות הישראליות על אנשיה בסוריה ומקורות מודיעיניים במערב אישרו שכבר מזה זמן איראן בונה בסוריה מערך כטב"מי תקיפה ומל"טים מתאבדים לקראת תקיפת ישראל, לצד מערך טילים בליסטיים לטווח בינוני היכולים לפגוע בשטח ישראל מטווח של 700 ק"מ, מה שישראל כבר הצהירה בפומבי , שלא תאפשר זאת.

*- אם הקצין האיראני אכן חוסל על ידי ישראל , הרי שבידי ישראל היה "האקדח המעשן " , שאף הוצג לאמריקאים , ובהסכמה משותפת הוחלט להסירו מ-"לוח המשחק".

*- איראן כבר הבינה, מהחיסול האחרון , כי ישראל הולכת גם על הראש של אנשיה, באשר הם, אם רק יהיו מעורבים בתכנון פיגועים נגדה.

ישראל תגבה מחיר מכל איראני, באשר הוא, שינסה להוציא לפועל פיגוע נגדה.

קולונל דאוד ג'עפרי עם חמינאי

קרדיט לתמונה: אלערביה