רוסיה שיגרה טיל עם ראש נפץ גרעיני דמה לעבר קייב

הצבא האוקראיני ניתח את שברי טיל KH-55 רוסי שנורה לעבר קייב ב-17 בנובמבר ומצא שהוא נושא ראש נפץ גרעיני דמה.

מגזין Defense Express, שבסיסו באוקראינה, ציטט את מרכז התקשורת האסטרטגי של הכוחות המזוינים של אוקראינה (StratCom) שאמר כי רוסיה פירקה את ראש הנפץ הגרעיני של אחד מטילי ה-Kh-55 שלה והחליפה אותו בדגם דמה.

 StratCom הוסיפה כי "הטילים האלה יופיעו כשהאירועים יתפתחו".

 

ייתכן שהסיבה לכך היא שנגמרו לרוסיה טילי השיוט הרגילים של Kh-555, כך מדווח Technoilogy.org. "אם ראש הנפץ הגרעיני הוסר, האם זה אומר שהחיילים הרוסים שכחו לשים ראש נפץ קונבנציונלי במקומו? או, אם ראש הנפץ הגרעיני הוסר, אז איפה הוא עכשיו? " כתב המגזין.

קיימת גם אפשרות שהטיל עם ראש נפץ דמה היה קיים בצורתו הנוכחית, ופשוט שימש כטיל פתיון ,קצת פחות יקר, שנועד להטעות את מערכות ההגנה האוויריות האוקראיניות, לפי Ukrinform.

טיל שיוט בעל יכולת גרעינית Kh-55

ה-Kh-55 הוא טיל שיוט מתקופת ברית המועצות שפותח בשנות ה-70 ונכנס רשמית לשירות בשנת 1983. ראוי לציין כי הטיל יוצר באוקראינה ועוצב על בסיס טיל השיוט האמריקאי BGM-109 Tomahawk, הוא מכונה "טומהוק-סקי". 

 

לאחר קריסת ברית המועצות, רוסיה השתלטה על הטילים הללו. לאוקראינה נותרו גם 1,612 טילים מסוג זה, אך בסוף שנות ה-90 הועברו רבים מהטילים הללו לרוסיה. נכון לעכשיו, חיל האוויר הרוסי (VKS) נשאר המפעיל היחיד של ה-Kh-55.

ה-Kh-55 היה אמור לשאת ראש נפץ גרעיני בעל עוצמת נפץ של 50 קילוטון, בעוד שמקורות מסוימים מציינים גם כי יש גם ראש הנפץ של 200 קילוטון. עם זאת, כמה דיווחים מצביעים על כך שה-VKS כבר לא משתמשת בטיל זה.

במקום זאת, ה-VKS השתמשה בגרסה חמושה קונבנציונלית של ה-Kh-55SM, הנקראת Kh-555, בעלת מערכות הנחייה משופרות, הגדילה את הטווח ויכולה לשאת ראש נפץ קונבנציונלי במשקל 400 קילוגרם. סוגי ראשי הנפץ המשמשים בטיל כוללים ראש נפץ גבוה, ראש נפץ חודר גבוה, או תחמושת משנה.

ה-Kh-555 נבדק בשנת 1999 ואושר על ידי ה-VKS בשנת 2004.

לפי דיפנס אקספרס, הטיל המדובר היה ה-Kh-55 בעל יכולת הגרעין, שכפי שצוין קודם לכן, מאמינים במידה רבה שהוא אינו בשימוש עוד.

אתר Defense Express הסביר שראשי נפץ קונבנציונליים וגרעיניים שונים מבחינה מבנית, ולכן קל יותר לזיהוי. עם זאת, טיל Kh-55 שהופל בקייב לא הכיל ראש נפץ גרעיני או קונבנציונלי אלא ראש נפץ דמה.

התקשורת האוקראינית העלתה כי ייתכן שלצבא הרוסי אזל המלאי של טילי Kh-555 קונבנציונליים אז הוא החליט להשתמש ב-Kh-55 במקום זאת, או שה-Kh-55 הלא חמוש פשוט שימש כטיל פתיון זול יותר להונות את מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה.

האם רוסיה רומזת לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני?

בינתיים, דיווחים בתקשורת המערבית מצביעים על כך שהשימוש בטיל Kh-55 בעל יכולת הגרעין עשוי להיות גם ניסיון של מוסקבה לאותת למערב, בהתחשב ברטוריקה ההתקפית של הנשיא ולדימיר פוטין מאז תחילת מלחמת אוקראינה בפברואר.

מאז תחילת המבצע הצבאי המיוחד של רוסיה באוקראינה, נפוצו השערות כי הנשיא פוטין עשוי להיעזר בנשק גרעיני באוקראינה אם המלחמה המתמשכת לא תטיב עם רוסיה.

לאחרונה, החששות לגבי השימוש בנשק גרעיני גברו בעקבות נסיגת הכוחות הרוסיים מהעיר חרסון שבדרום מזרח אוקראינה, שכן קייב ושותפיה המערביים עשויים לעמוד בקרוב בפני החלטה אם לפתוח במתקפה בקנה מידה מלא נגד הכוחות הרוסיים בחצי האי קרים.

בחודשים האחרונים, ייתכן שההצלחות בשטח, בדרום ובמזרח אוקראינה, גרמו לקייב לחשוב שכוחותיה יכולים לכבוש מחדש את קרים, שהוא קו אדום עבור רוסיה.

צי הים השחור הרוסי מוצב בסבסטופול, העיר הגדולה ביותר בקרים, ונמל מרכזי בים השחור, מאז 1783, אז ויתרו הטורקים על השליטה בחצי האי. לאחר נפילת ברית המועצות, קרים היה האזור האוקראיני היחיד עם רוב של רוסים.

סקר בלתי תלוי שנערך על ידי מרכז לבדה ב-2018 הראה כי 86% מהרוסים בקרים תמכו בסיפוח חצי האי ב-2014. הנשיא פוטין מכנה את קרים "חלק בלתי נפרד מרוסיה".

גם סגן ראש מועצת הביטחון הרוסית והנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב אמרו כי המתקפה על קרים תביא ל"יום הדין".

רוסיה יורה טיל Kh-55 עם ראש נפץ גרעיני דמה לעבר קייב

קרדיט: דפנס ערביכ