מערכת התוכנה "דלתא" שסייעה לאוקראינה להביס את הרוסים בחרסון. פרטים

 גורמי צבא מערביים חשפו כי לפני 3 חודשים החלה קייב לעשות שימוש בנשק חדש "חשוב מאוד ובעל ערך רב בשדה הקרב".

עם זאת, הם הבהירו כי הנשק הזה לא היה משגר רקטות, תותח או כל סוג אחר של נשק כבד שהמערב הרעיף על קייב, אלא תוכנה חכמה או במילים אחרות מערכת מידע דרך האינטרנט, למעקב אחר תנועות רוסים, הידועה בשם "דלתא", לפי מה שדווח ב"ניו יורק טיימס".

המערכת נכנסה לפעולה מיטבית במהלך ההתקדמות האוקראינית לעבר העיר חרסון שבדרום המדינה, ממנה נסוג הצבא הרוסי ביום רביעי שעבר.

השימוש בה פקח עיניים באשר לחשיבותו, ולאפשרות שהוא עשוי לעצב מלחמות בעתיד.

אמצעי תקשורת במערב תארו את מערכת התוכנה "דלתא" כדלהלן:

דלתא היא מערכת לאיסוף, עיבוד והצגה של מידע על כוחות האויב, תיאום כוחות הגנה ומתן מודעות למצב לפי תקני נאט"ו, שפותחה על ידי המרכז לחדשנות ופיתוח טכנולוגיות הגנה של משרד ההגנה של אוקראינה, שנוסד ב-2021 בבסיס היחידה הצבאית A2724, אשר, בתורה, נוצרה בשנת 2015 מקבוצת המתנדבים Aerorozvidka.

דלתא משמשת לתכנון פעולות ומשימות לחימה, תיאום עם יחידות אחרות, חילופי מידע מאובטחים על מיקומם של כוחות האויב ועוד. בפרט שילבה דלתא צ'אטבוטים שפותחו על ידי משרד הדיגיטל – "eVorog" ושירות הביטחון של אוקראינה – "עצרו את מלחמת רוסיה".

המערכת מצוידת באמצעים חדישים לניטור פעילות חשודה. משנת 2021, יחידות הסייבר של בעלות הברית סורקות את המערכת ללא הרף לאיתור נקודות תורפה, ניסיונות חדירה, דליפות נתונים ועוד.

לדברי המפתחים, דלתא מספקת הבנה מקיפה של מרחב הקרב בזמן אמת, משלבת מידע על האויב מחיישנים ומקורות שונים, לרבות – מודיעין, על מפה דיגיטלית, אינו דורש הגדרות נוספות ויכול לעבוד על כל מכשיר – מחשב נייד, טאבלט או אפילו בטלפון נייד. באופן גס, דלתא היא מפת פיקוד מודרנית בזמן אמת ומרכז בקרת כוחות.

קרדיט