מסע הדלק האיראני מטהרן לביירות. פרטים

לאחרונה דיווחו מקורות זרים כי שיירת מכליות דלק שהיו בדרכן מאיראן ללבנון הותקפו מיד כשחתו את שטח עיראק לשטח סוריה.

אותן מקורות טענו מייד כי אמנם היתה שיירת מכליות דלק אבל נלוו אליהן גם משאיות שנשאו נשק וטילים איראנים שהיו מיועדים לחיזבאללה בלבנון.

מסע הדלק

השמדת אספקת הדלק של איראן לחיזבאללה חשפה לעולם את אופן שבו המשלוחים הללו יכולים להגיע ללבנון, לאור הבסיס הצבאי "אל-תנף" בדרום סוריה, בו מוצבים כוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב, וממלא תפקיד בניתוק והפרעה לפעילויות הקשורות לאיראן ברחבי העולם.

מיקומו האסטרטגי של הבסיס בתוך משולש הגבולות הסורי עם עיראק וירדן מאפשר למטוסים ישראלים לטוס מעל אזור בסיס "אל-תנף" כאשר הם מבצעים התקפות אוויריות חוזרות ונשנות על אתרי מיליציות איראניות בשטח סוריה, על מנת להימנע מחשיפה למערכות ההגנה האווירית של סוריה. 

ביוני 2020, אתר "אל-מוניטור" האמריקני ציטט פקיד הגנה אמריקאי לשעבר (שלא נזכר בשמו) שאמר: "מטוסים ישראלים אוהבים להשתמש במסדרונות האוויר שלנו, כי ההגנה האווירית הסורית לא יכולה להבחין בהבדל עד שזה נהיה יותר מדי מאוחר."

טהראן מבינה כי תנועותיה מפוקחות מקרוב, במיוחד בשטחי סוריה, ולכן, מאז התערבותה הצבאית ב-2012 למניעת נפילת משטרו של בשאר אל-אסד בעקבות מהפכה עממית נגדו ב-2011, התמיכה בחיזבאללה הייתה עיקר משימתה. 

במיוחד שחיזבאללה מתמודד עם לחץ גדול מצד שאר הכוחות הפוליטיים בנוגע לנשק שלו, שדורשים להעלימו או להעבירו לרשות הצבא, אך הוא מסרב.

לכן, לאחר שאיראן התפשטה עוד יותר בסוריה והשיגה שליטה באזורים אסטרטגיים במזרח המדינה מאז סוף 2017, היא סללה את הדרך לקו יבשתי המחבר אותה לבת בריתה בלבנון.

לשם כך חילק משמר המהפכה האיראני את המדבר הסורי, שהוא שטח פתוח, לגזרות שבהן מוצבות מיליציות הקשורות מקומיות וזרות לאבטחת מעבר שיירות של משאיות וכלי רכב צבאיים.

שיירות הדלק האיראניות עוברות שלושה שלבים לפני שהן מגיעות למעוז חיזבאללה הלבנוני בפרבריה הדרומיים של ביירות, בו חיזבאללה שולט בכל הקשור לענייני ביטחון בהתאם להסכמים של הכוחות המדיניים במדינה.

השלב הראשון מתחיל במסע מהגבול האיראני לגבול עיראק-סוריה עד לעיר אל-בוקמאל במזרח סוריה, והשלב השני מתחיל מהגבול הסורי לעיירה אל-קוסייר בחומס (15 ק"מ מגבול לבנון), עיירה הנשלטת על ידי חיזבאללה מאז יוני 2013.

אותן שיירות עוברות בתוך שטח סוריה ללא בדיקות מכס או בדיקות ביטחוניות, דרך המחסומים של משטר אסד, למרחק של 465 קילומטרים, מאלבוכמאל לאל-קוסייר.

בשלב השלישי, חיזבאללה מתחיל להכניס דלק לאזורי ההשפעה שלו בלבנון דרך מעברים בלתי חוקיים משלו, מלבד אלו הרשמיים הפרוסים לאורך רצועת הגבול המשתרעת על פני מרחק של 375 קילומטרים ומונים חמישה, שהם: "אל- מסנע, אל-דבוסיה, ג'וסייה, טל קלח, אל-ערידה".

העיר אל-בוקמאל, שנכבשה על ידי מיליציות איראניות בנובמבר 2017 לאחר קרבות עם דאעש -המדינה האסלאמית, היא כיום מעוז ההשפעה האיראנית בסוריה.

כיום היא משמשת כתחנת חלוקה מקיפה למיליציות האיראניות במדינה, בין אם  מזון, דלק, נשק או ציוד, בנוסף להפיכתה למרכז פעולות ופגישות תקופתיות של קציני משמרות המהפכה האיראניים עם מנהיגי מיליציות מקומיות.

נכון לעכשיו, לבנון מקבלת את הדלק העיראקי המוקצה לייצור חשמל, שכן בגדאד מספקת לביירות 80 אלף טון בחודש, אך הכמות ירדה ל-40 אלף טון, מה שמספיק לשעתיים של אספקת חשמל ליום במקום 4 שעות.

העסקה הלבנונית-עיראקית היא "סחר חליפין סגור", לפיה עיראק תספק מזוט עתיר גופרית בתמורה לסחורות ושירותים לבנוניים.

אך בשל חוסר ההתאמה של מזוט עתיר גופרית עם תחנות כוח בלבנון, ביירות בחרה בחברת "ENOC" בדובאי, במטרה להחליף את המשלוח לדלק תואם.

קרדיט: איסתיקלאל