תחקיר: מפקד הכוחות הרוסים באוקראינה מעורב במעשי שחיתות בסוריה

תחקיר חדש הגיע למסקנה כי מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, הגנרל סרגיי סורוביקין, היה מעורב בעסקאות שחיתות בסוריה שכללו את עסקיה של אשתו, עסקאות במכרות פוספט סוריים ולקיחת שוחד מאיש עסקים הקשור לקרמלין.

תחקיר חדש של ארגון נגד שחיתות בראשות מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני חושף כי ייתכן שסורוביקין הרוויח כלכלית במהלך כהונתו ואחריה בפיקוד על הכוחות הרוסיים בסוריה.

התחקיר הזכיר את גנאדי טימצ'נקו, איש עסקים הקשור בקרמלין שהרוויח מיליארדים מסחר בנפט ואנרגיה באמצעות חברה בשם "גונבור".

לפי משרד האוצר האמריקאי, עסקיו של טימצ'נקו "קשורים ישירות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין", המחזיק בהשקעות בחברה.

במסגרת התחקיר המפורט שערכו חוקרי ארגונו של נבלני, חברת הבנייה "Stroytransgaz" בבעלות טימצ'נקו השיגה גישה לשני שדות כריית פוספט סוריים ליד פלמירה, שרקיה וחניפיס.

Stroytransgaz החלה להפיק פוספטים בקיץ 2017, כשנתיים לאחר שרוסיה הגבירה את מעורבותה הצבאית בסוריה.

סורוביקין, שקיבל על עצמו את הפיקוד הכללי של המערכה הרוסית בסוריה בתחילת 2017, הופיע בעצמו בדצמבר אותה שנה בטלוויזיה הרוסית, ותדרך את מה שהוא תיאר כ"שחרור" של שדות שרקייה וח'ניפיס.

סורוביקין עזב את הפיקוד שלו על המערכה בסוריה זמן קצר לאחר מכן, כאשר פוטין מינה אותו למפקד העליון של חיל האוויר הרוסי.

מהחקירה עולה כי חברת בת של "Stroytransgaz" בשם "STG Logistika" שילמה 104 מיליון רובל (כשני מיליון דולר) בהלוואות לחברת עצים בשם "Argus SFK" בין השנים 2020-2021. מהחקירה עולה כי אשתו של סורוביקין היא שהקימה את חברת "ארגוס SFK", הממוקמת במחוז סברדלובסק ברוסיה, יחד עם בתו של פקיד מקומי בכיר.

בנוסף, מהחקירה עולה כי אשתו של בכיר ב"סטרויטרנסגז" נתנה גם לחברה הבת של אשתו של סורוביקין הלוואה בסך 25 מיליון רובל (כ-412 אלף דולר).

החקירה מאשרת כי ההלוואה הייתה תשלום המיועד לסורוביקין עבור עסקים שנעשו במהלך שרותו בסוריה.

לא משרד ההגנה הרוסי ולא החברות המוזכרות בחקירה הגיבו לבקשות לתגובה, לפי אתר Radio Free Europe .

האתר מציין כי מוקדם יותר החודש, מרשם הנכסים הלאומי הרוסי הגביל בפתאומיות את הגישה לרישומים של משפחת סורוביקין וקרוביהם, והכריז עליהם חסויים.

סורוויקן, שזכה לכינוי "גנרל יום הדין" בתקשורת המערבית, נקשר עם סוריה בכך שהאשימו אותו בביצוע מעשי טבח והתקפות על בתי ספר ובתי חולים שהרגו אלפי אזרחים.

האופוזיציונר הרוסי ליאוניד וולקוב האשים קודם לכן את סורוביקין שהוא "גנב אגדי" שהתעשר מכריתה בלתי חוקית של עצים. "הוא איש עסקים, לא גנרל", כתב בטוויטר.

تعرف إلى "سيرغي سوروفيكين".. جنرال روسيا الجديد لغزو أوكرانيا - YouTube

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: סוריה טי וי