מבזקי חדשות ליום 12-22-2023. מתעדכן

*- סיפור מוזר על מעצר "מרגלים" בקטר ואיך זה קשור לישראל…
בקטר נעצרו לפני למעלה מחודשיים שמונה קצינים לשעבר בצי ההודי כשהרקע לא ברור. עד כה, השלטונות בקטר לא הגישו כתבי אישום או הסבירו את העילה למעצר. מה שידוע הוא שהשמונה היו מועסקים בחברה בבעלות עומאנית שסיפקה שירותי אימון והכשרה לכוחות הביטחון של קטר.

בימים האחרונים, סיפור המעצר תפס תאוצה בתקשורת ההודית בעיקר בשל פרסומים בפורומים פקיסטניים כי השמונה נעצרו בחשד לריגול. היום נראה שהתקשורת האיראנית לקחה את הסיפור צעד קדימה ואני רואה פרסומים כי השמונה חשודים בריגול לטובת ישראל…

עם זאת, מקורות בהודו טוענים כי הטענות על הריגול חסרות בסיס וכי העובדה שהן יוצאות ממקורות פקיסטניים מעידה מי עומד מאחוריהן…

*- אזהרה אמריקאית חמורה ללבנון
למרות הסיוע שמעניקה ארה"ב ללבנון, באחרונה התקבלה בביירות אזהרה חריפה מפני סנקציות אמריקאיות. לפי הדיווחים, ארה"ב הבהירה כי אסור ללבנון לקבל נפט ומוצריו מהטריטוריה הסורית שכן הדבר נוגד את חוק קיסר המטיל סנקציות על כל מי שמקיים יחסים מסחריים עם משטר אסד. האזהרה התקבלה במסמך רשמי שנשלח ללשכת ראש הממשלה הלבנוני הזמני, נג'יב מיקאתי.

בפועל אזהרה זו נועדה למנוע הברחת דלק מאיראן ללבנון דרך סוריה. האמריקאים הבהירו כי ללבנון אסור לקבל את המשלוחים מאיראן גם אם טהראן תודיע שמדובר במענק ללא תמורה.

*- זה מה שגורם לישראל והאמירויות להעמיק את קשרי המודיעין
דיווח מעניין בצרפת שטוען כי בברכת ארה"ב, ישראל והאמירויות מחזקות את קשרי הביון ביניהן. לפי הדיווח, שתי המדינות מתמקדות במצרי באב אלמנדב שמקשרים בין אסיה לאפריקה והם חשובים גם לישראל מבחינת השיט בים סוף. יצוין שסגירת באב אלמנדב בפני כלי שיט ישראלים יכולה לפגוע קשות בסחר הישראלי. המצרים הללו חשובים גם לכלי שיט איראנים בדרכם מהמפרץ לים סוף.

לפי הדיווח, טחנון בן זאיד, היועץ לביטחון לאומי ואחיו של נשיא האמירויות (בתמונה) וכן בנו של הנשיא הם שמובילים חולייה ביטחונית ביחד עם נציגים מהמוסד הישראלי כדי לבנות "שלד ביטחוני" משותף לשתי המדינות.

עבודת החוליה מתרכזת סביב מצרי באב אלמנדב ומי שמרכז את הנושא הזה הוא מפקד חיל האוויר האמירותי, איבראהים נאסר מוחמד אלעלווי .

*- שלא יהיו אשליות: טורקיה לא מוותרת על חמאס
למרות ההתקרבות לישראל בחודשים האחרונים נראה שלטורקיה אין שום כוונה לפגוע בקשרים עם חמאס. שר החוץ הטורקי מוולוד ג'אווישאוגלו אמר היום בפרלמנט כי אנקרה סירבה לבקשות ישראליות לגרש את הנהגת חמאס הנמצאת במדינה.

בתשובה לשאילתא, השיב השר כי טורקיה לא רואה בחמאס ארגון טרור. יוזכר כי רק בשלהי החודש שעבר נמסר כי שר הביטחון בני גנץ העלה במהלך פגישתו עם הנשיא ארדואן את סוגיית גירוש מנהיגי חמאס מטורקיה שמכווינים משם טרור נגד ישראל.

*- קטר זועמת: מי הציג את שחקני הנבחרת שלה כמחבלים
אם לשפוט לפי התגובות המגיעות מקטר נראה שראשיה לא ציפו שאירוח המונדיאל יגרור כנגדה מסע תקשורתי כה עוין בעיקר בתקשורת האירופית. נדמה שהשיא הגיע אתמול כשעיתון צרפתי פרסם קריקטורה המציגה את שחקני נבחרת הכדורגל של מדינת המפרץ כמחבלים. בקטר הגיבו בזעם. זה קורה כשבועיים אחרי שכמה עיריות בצרפת הודיעו כי לא יאפשרו הקרנת משחקי הנבחרת הצרפתית בציבור באמצעות מסכי ענק לטובת אוהדי נבחרת הטריקולור.

ובינתיים, קטר בוחרת לתקוף את גרמניה. שר החוץ הקטרי בראיון לעיתון גרמני אמש ביקר קשות את ממשלת גרמניה וטען לסטנדרטים כפולים מצדה. הוא הסביר כי הממשלה הגרמנית מצד אחד תוקפת את אירוח המונדיאל בקטר עקב מצב זכויות האדם הבעייתי במדינה המפרצית, אך מצד שני אין לה בעייה לנהל עם אותה קטר מו"מ לגבי הסכמים מסחריים ושת"פ בנושא השקעות. יוזכר כי גם שרת הפנים הגרמנית ביקרה קשות את קטר אך לאחר מכן חזרה בה מהדברים. בקיצור, קטר עוד עלולה מבחינתה לגלות כי אירוח המונדיאל הפך קללה יותר מברכה…

*- הייאוש בלבנון לא נעשה יותר נוח: המדינה הערבית שבעבר "עבדה" על הלבנונים חוזרת לתמונה
אז אחרי שהסכם הגבול הימי עם ישראל נחתם, המציאות בלבנון לא השתנתה בוודאי לא בכל מה שקשור לתחום האנרגיה. היום מדווח כי לבנון הגיעה להסכמה עקרונית עם אלג'יריה שזו תספק לה כמויות דלק כדי להפעיל את תחנות הכוח במדינה. לכאורה עוד ידיעה רגילה אבל מאחוריה ניתן להבין את הייאוש בו נמצאת לבנון.

אותה אלג'יריה סיפקה עד 2020 ללבנון דלק אבל אז התפוצצה העסקה בקול גדול לאחר שהסתבר שמדובר בדלק מהול במים. יתירה מכך, בלבנון הגדירו את הדלק מאלג'יריה כ"פסולת דלק". לפיכך חברת החשמל הלבנונית הגישה תביעה משפטית כנגד חברת האנרגיה של אלג'יריה. התביעה עדיין תלויה ועומדת. כדי שלבנון תקבל דלק מחדש, האלג'ירים דורשים את הסרת התביעה. הלבנונים כה זקוקים לדלק שנראה שיש מצב שיוותרו….

*- סקר חדש מראה: זה האתגר הסביבתי הכי מדאיג מבחינת תושבי מדינות המזה"ת וזה לא שינוי האקלים…
סקר מקיף שבוצע טרם וועידת האקלים הנערכת בימים אלה בשארם א-שיח' המצרית חושף כי תושבי המזרח התיכון לא רואים בשינוי האקלים את האתגר הסביבתי הגדול ביותר העומד בפניהם. הסקר שהקיף כ-26,000 תושבי האזור ב-12 מדינות ערב הראה כי נושא המים, בין אם מדובר בגישה אליהם בכלל או בגישה למים נקיים בפרט, הוא זה שעומד בראש הדאגות עם נתון שנע בין 32% ל-59% מהנשאלים.

הטיפול בפסולת נמצא במקום השני בסולם דאגותיהם של תושבי האזור (בין 8% ל-30%). נושא שינוי האקלים נתפש כאיום הסביבתי הגדול ביותר רק על ידי 0% – 10% מכלל הנשאלים. ההסבר, לפי עורכי הסקר, הוא שתושבי מדינות ערב מייחסים חשיבות רבה יותר לבעיות אותן הם חשים ובהן הם נתקלים ביום יום כמו מים או ביטחון מזון מאשר מונח שנראה להם "ערטילאי" כמו שינויי האקלים.

*- לא כולם במפרץ מקבלים חברות מישראל …
שתי חברות אחת מעומאן ואחת מכווית פרשו מהשתתפותן בסלון האווירי הבינלאומי של בחריין, וזאת בשל השתתפותן של חברות ישראליות בה. חברת התעופה "סלאם אייר" מסולטאנות עומאן ו"בית אלתמוויל" מכווית הן החברות שפרשו. החברה מכווית הייתה ברשימת נותנות החסות על האירוע שמתחיל ב-9 בנובמבר.

מ"קואליציית המפרץ נגד נורמליזציה" ארגון המתנגד להסכמי שלום עם ישראל נמסר כי בתערוכה בממלכת בחריין משתתפות ארבע חברות ישראליות, והן: התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל, וחברת ISDEF המארגנת תערוכה בשם זהה בישראל.

*- חיזבאללה מתחיל לאיים מחדש
ארגון חיזבאללה מתחיל לשגר דרך ערוצי התקשורת שלו איומים כלפי הממשלה הישראלית החדשה הצפויה לקום בקרוב. לפי "מקורות" בארגון, אם הממשלה החדשה תנסה לשנות את ההסכם לסימון הגבול הימי או לעכב את מימושו, הארגון השיעי יגיב בהתקפה על שדה כריש ו"יוציא אותו מכלל שימוש".

בימים האחרונים הצהירו גורמים בכירים בלבנון כולל ראש הממשלה הזמני מיקאתי כי ארצו קיבלה הבטחות מוושינגטון שההסכם לא ישונה גם אם ממשלת ישראל החדשה תבקש להכניס בו תיקונים.

*- ככה נלחמים בשב"חים
בעוד אצלנו מזה שנים מתעלמים מבעיית השב"חים (אלא אם זה אחרי פיגועים) והמסתננים, אולי כדאי ללמוד משהו מהסעודים בהקשר זה. משרד הפנים הסעודי הודיע בסוף השבוע כי הוגשו כתבי אישום נגד 23 אזרחים בעוון "בגידה במדינה" בשל שיתוף הפעולה שלהם עם מפרי תקנות התושבות והעבודה. מי שיורשע צפוי ל-15 שנות מאסר וקנס של 1 מיליון ריאל (כ-270,000 דולר). בנוסף, יוחרמו אמצעי התחבורה ששימשו לתנועת המסתננים וכן מקומות המגורים ששימשו אותם וזאת בנוסף לשיימינג שיבוצע לסעודים שיימצאו אשמים.

משרד הפנים הסעודי מסר שבשבוע שעבר נעצרו כ-16,500 מפרי חוק, כולל כ-10,000 מפרי חוקי התושבות, כ-4,000 מסתננים ו-2,100 מפרי חוק העבודה.

upload.wikimedia.org/wikipedia/he/thumb/e/e3/20...

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון