איראן חושפת טיל חדש נגד מטוסים לטווח ארוך של מערכת 'BAVAR-373'

היום, ה-6 בנובמבר, הצבא האיראני חשף טיל נ"מ חדש לטווח ארוך עבור מערכת ההגנה האווירית בוואר-373 שפותחה על ידי התעשיה הצבאית האיראנית.

הטיל החדש, שזכה לכינוי Sayad 4B, הוצג לראווה במהלך טקס בהשתתפות שר ההגנה של איראן, תא"ל מוחמד רזא אשטיאני, מפקד זרוע ההגנה האווירית של צבא איראן, תא"ל אלירזה סבהיפארד, וקבוצת מומחים בתעשייה הביטחונית האיראנית.

בנאום בטקס, תת אלוף סבהיפארד אמר כי איראן היא אחת המדינות הבודדות בעולם שהצליחו לייצר מערכות הגנה אוויריות כאלה.
לסייד 4B, המונע על ידי מנוע דלק מוצק היברידי, טווח של 300 קילומטרים ופועל עד לגובה של עד 32 קילומטרים.

כדי לעשות שימוש בטיל החדש הוגדל טווח מכ"ם הגילוי של מערכת Bavar-373 מ-350 ל-450 קילומטרים, בעוד טווח מכ"ם המעקב שלו הוגדל מ-260 ל-400 קילומטרים.

בניסוי שנערך לאחרונה, מערכת Bavar-373 פגעה בהצלחה במטרה אווירית במרחק של למעלה מ-300 קילומטרים באמצעות טיל Sayad 4B. מערכת ההגנה האווירית הצליחה לזהות את המטרה בטווח של יותר מ-450 ק"מ ולעקוב אחריה למרחק של כ-405 ק"מ לפני שנפגעה על ידי הטיל החדש.
לא ידוע הרבה על מערכת ההנחיה של סיאד 4ב. על פי החשד, הטיל משתמש בטכניקת הנחיה מורכבת המכונה מסלול דרך טיל, המשלבת מאפיינים של ביות מכ"ם חצי אקטיבי והנחיית פיקוד רדיו.

ה-Syad 4B ללא ספק יחזק את יכולות ההגנה האווירית של איראן. המדינה פועלת לפיתוח מקומי של יכולות אלו במשך זמן רב.

 

חשוב להזכיר כי איראן העבירה מספר סוללות כאלו לשטח סוריה אך לא ידוע אם הם הופעלו מבצעית עקב החשש שישראל תשמיד אותם מיד עם הפעלת מכ"מ החיפוש של הסוללה.

מומחים מעריכים כי ישראל כבר לוקחת בחשבון הימצאות טיל זה בשטח סוריה ויש סיכוי שהאיראנים ירצו להפעילו נגד המטוסים הישראלים הפועלים בשמי סוריה. 

האם לישראל יש תשובה לטיל חדש זה ? האם הוא מסכן את חופש הטיסה הישראלי בשמי סוריה ומגביל אותה מלפעול נגד הנוכחות האיראנית בכל רחבי סוריה ? התשובות, כנראה, אופטימיות.

והיה ואיראן תפעיל טיל זה נגד מטוס ישראלי שיפעל בשמי האזור הרי שהם מסתכנים במבצע אווירי קטלני במיוחד בנוסח מבצע "בית הקלפים" משופר פלוס פלוס. 

(ב-10 במאי 2018, כחלק מסכסוך ישראל–איראן–חזבאללה בסוריה, התרחש עימות צבאי ישיר בין ישראל לאיראן ברמת הגולן ובסוריה. ב-8 במאי יוחסה לישראל הפצצת מספר משגרי טילים שעמדו לבצע ירי על ישראל. ב-10 במאי שיגר כוח קודס רקטות ארטילריות מסוריה לעבר ישראל. בעקבות זאת ערך צה"ל תקיפה אווירית נרחבת, שנקראה "מבצע בית הקלפים", על בסיסי משמרות המהפכה האסלאמית בסוריה, שבה נפגעו והושמדו גם סוללות נ"מ סוריות, שירו, ללא פגיעה, 160 טילי קרקע-אוויר על מטוסי חיל האוויר הישראלי.) (קרדיט: ויקיפדיה)