רוסיה מבריחה פוספט סורי

בתחקיר שדווח על ידי העיתון הבריטי "הגרדיאן",  צוות העיתונאים החוקר, דיווח כי אירופה ייבאה כמויות גדולות של פוספט סורי מחברה רוסית מדמשק לצורך ייצור הדשנים, לאור הסנקציות נגד רוסיה ומחירי הדשנים הגבוהים בעולם.

מהתחקיר עולה כי איטליה, בולגריה, ספרד ופולין נמנות עם מדינות האיחוד האירופי המקבלות פוספט סורי, וכי הסנקציות הבינלאומיות אינן אוסרות על ייבוא ​​פוספט סורי, אך הצדדים הרוסיים והסוריים העיקריים בסחר זה נתונים לסנקציות אמריקאיות או אירופיות, מה שמעלה שאלות מי האחראי על הפרות אלו? 

התחקיר גם הראה, בהסתמך על מסמכי מכס ונתוני סחר, שסרביה ייבאה פוספטים מסוריה בסך של 72 מיליון דולר מאז 2017, בעוד אוקראינה ייבאה ב-30 מיליון דולר בארבע השנים האחרונות.

גם איטליה ובולגריה חידשו את הסחר במהלך השנתיים האחרונות, ובינואר האחרון החלו ספרד ופולין לייבא פוספטים סוריים, שם רכשו את המשלוח הראשון בכ-900 אלף דולר ואת המשלוח השני ב-37 אלף דולר השנה, על פי נתוני הסחר שדיווחה ארצות הברית.

התחקיר אישר כי סחר זה גדל במהירות לאחר שהמלחמה באוקראינה הובילה לעליית מחירי הדשנים והפוספטים, אשר הביאה לעלייה בביקוש לפוספט סורי איכותי במחיר נמוך, שהיה בין ענפי היצוא החשובים ביותר של סוריה לפני שנת 2011.

המכירות האירופיות גם מחזקות רשת מורכבת של חברות קש ומתווכים, כולל חברת "Mediterranean" הלבנונית לנפט ושילוח, שלה שתי חברות מסחריות המנוהלות על ידי איש עסקים לבנוני שסידרו את הגעת הפוספטים הסורים לסרביה דרך רומניה, לפי התחקיר.

פוספטים הם העושר של סוריה שרוסיה שודדת

סוריה היא אחת מיצואניות הפוספט החשובות בעולם, ולפני 2011 היא ייצאה כ-3.2 מיליון טון, אך מדובר בפוספט גולמי "שטוף", כלומר רטוב, ולסוג זה יש ביקוש בעולם.

סוריה מדורגת במקום הרביעי בעולם עם עתודות של כ-3 מיליארד טון פוספט, והעושר הזה לא נוצל היטב לפני 2011, שכן כמויות הייצור לא עלו  על 3 מיליון טון בשנה, מה שהפך ענף זה לנחשק על ידי איראן ורוסיה, בהתחשב בכך שמדובר בעושר גדול מאוד.

בנוסף לאותם פוספטים יש לסוריה גם סוג אחר  המכיל חומרים רדיואקטיביים, כגון אורניום, תוריום ומוליבדן, שהם חומרים המשמשים לייצור גזי עצבים ונשק להשמדה המונית.

האתרים האיראניים מצידם אינם מכחישים כי הפוספט הסורי נמצא  כמעט לחלוטין בידיה של רוסיה, מבלי להסתיר את חוסר שביעות רצונו של המשטר האיראני מהמציאות המרה הזו, במיוחד לאחר כניסתן של חברות סרביות, באישור רוסי ,ברובו בהסכמה שבשתיקה המשקיעות גם במגזר החיוני הזה, המייצר מטבע חוץ לממשלת דמשק, בעיצומה של המצוקה הכלכלית המחניקה שהיא עוברת.

חוקרים אישרו מוקדם יותר כי רוסיה ומדינות הלוויין שלה כבר הצליחו לרכוש את רוב הפוספט הסורי, ומפעל הדשנים הסורי במזרח חומס מנוהל במלואו על ידי רוסיה, בנוסף לשליטתו באיסוף המחצב.

כל החוזים בתחום הפוספטים עם רוסיה אינם הוגנים כלפי סוריה כי חלקה במיזם המשותף אינו עולה על 30 אחוז, לעומת 70 אחוז בבעלות רוסיה.

באשר לאיראן, היא רואה שהיא הורחקה מרוב מקורות האנרגיה הסוריים כמו נפט, גז ופוספט, והיא לא יכולה להתחרות ברוסיה בתחום זה. כמו כן, היצוא הסורי של פוספט לאיראן ירד לאחר שנת 2017, אז ייבאה איראן  פוספט סורי יותר מ-200,000 טון, בעוד שבשנת 2021 היבוא לא עלה על 5,000 טון, מה שמראה בבירור את הירידה בחלקה של איראן.

רוסיה השתלטה כמעט לחלוטין על כל מקורות העושר והאנרגיה החשובים ביותר של סוריה, בעוד תושבי המדינה סובלים ממחסור בגז ודשנים שמחיריהם הוכפלו.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות