האם חלק מהמימון של חיזבאללה מגיע ממדינת לבנון? תשובות מומחים

Timeline | Hezbollah

בקבוצת הדיון של הערוץ, שאל אותי אחד הקוראים:
האם חלק מהמימון של חיזבאללה מגיע ממדינת לבנון?
ניסיתי למצוא מקורות לעניין, הדבר היחיד שמצאתי זה קובץ מלפני כמעט 20 שנים שבו כתוב שסיעת חיזבאללה בפרלמנט פועלת להניע מימון ממשלתי של פרויקטים שיעים שחיזבאללה מימן אותם קודם לכן.
אני תוהה האם חוסר המידע על זה אומר שאין או שצריך לעשות חיפוש נוסף.

 

לאחר בדיקה קצרה, עניתי לו את התשובה הבאה:
היות ולא מצאתי בשלוף מידע עדכני ממקורות גלויים, על מימון מדינה לחיזבאללה, שאלתי ישירות כשאלה אישית, שבעה מומחי לבנון / חיזבאללה.

חמישה מהם חזרו אלי עם תשובה שלילית לגבי מידע כלשהו ממקורות גלויים, על תקציבי מדינה שמועברים לחיזבאללה.
השישי שלח לי קובץ של מחקר.

אם יש לך סבלנות, אז נאמר לי מאחד ממכוני המחקר, שיש בכוונתם לעסוק בנושא בעתיד הקרוב, וביקשתי לקבל את המחקר לכשיפורסם.

אז בקיצור, נכון לעכשיו אין לי מידע זמין ממקורות גלויים על מקורות ממימון מדינתיים לחיזבאללה, חוץ מאשר זה שחיזבאללה ממשיך לעשוק את המדינה דרך משרדי הממשלה שהחזיק ומחזיק, כדוגמת משרד הבריאות ומשרד התשתיות, או כל משרד עתיר תקציבים שאת חיזבאללה יכול לחלוב.

 

לאחר המשך בדיקה וקבלת תשובות נוספות, אסכם את הנושא:

בהמשך לשאלה ולתשובה הראשונית, ולסיכום הנושא אומר שמתשובות של שמונה מומחים (שבעה שפניתי אליהם בתחילה, ונוסף להם, פניתי בשאלה לכלכלן המתמחה בעסקים וכלכלה של מדינות המזה”ת.

על דעת כולם, אפשר לומר שאין תימוכין לכך שחיזבאללה מקבל כספים בהעברה ישירה מתקציבי המדינה בלבנון.

אציין שהשאלה לא דנה בכספים אותם חיזבאללה, ארגון הפשע והטרור, עושק מהלבנונים באמצעות שליטה על משרדי ממשלה, כגון משרד הבריאות או משרד התשתיות.

אוסיף שהופתעתי עד כמה דל המידע שניתן למצוא במקורות גלויים בנושא, ושמידע הקשור לנושא תקציב חיזבאללה, לא רק דל, אלא גם לא עדכני ברובו.

 

לחיזבאללה יש מקורת כספיים מגוונים, ונוסף לגזל כספי מדינה, באמצעות ניצול ושדידת משרדי ממשלה, ונוסף לסיוע תקציבי מאיראן, יש לחיזבאללה הכנסות גדולות מייצר וסחר סמים, כפי שכתבתי בעבר, ומאז הפרסום, רשת הייצור וההפצה של חיזבאללה רק גדלה (תוכלו למצוא בערוץ פרסומים בנושא) ויחד עם המשטר הסורי והמשטר האיראני, חיזבאללה הגדיל את חלקו בייצור סחר הסמים בעולם.

נוסף למקורות מימון אלו, יש עדויות שחיזבאללה עוסק גם בייצור והפצת זיופים של מוצרים שונים, החל מזיוף והפצת תיקי מעצבים, ועד להפצת תרופות מזויפות, נוסף להפצת תרופות תוצרת איראן לשוק הלבנוני, באמצעות רשת בתי המרקחת שהקים “לטובת העם” שפועלת לצד רשות מסחריות נוספות שהוקמו ע”י הארגון, כגון רשת תחנות דלק, רשת חנויות מזון (שמוכרות מזון תוצרת איראן וסריה) וכן חברות ומוסדות בתחומים מגוונים, וכפי שהגדיר זאת אחד המומחים: "חיזבאללה הקים "כלכלה מקבילה" המהווה מקור חשוב להכנסות כולל מכספים של המדינה…”

 

לחיזבאללה רשת הברחות ענפה, שפועלת להבריח אל לבנון כל מה שיכניס להם רווח, ולא מדובר רק בנשק מאיראן, אלא כל מה שאפשר למכור, בין היתר כמובן גם ברשתות המסחריות השייכות לחיזבאללה, אבל גם כל מה שאפשר להבריח מלבנון לסוריה ולמדינות אחרות, כדוגמת דלק מסובסד בלבנון שמוברח ע”י חיזבאללה לסוריה, כולל בזמן שהארגון הכניס ללבנון מכליות של סולר שקיבל מאיראן דרך מסוף הנפט בסוריה (ולא אשאל אם חיזבאללה שילם מיסים על הסולר האיראני…) ואזכיר גם את הברחת מוצרי המזון המסובסד מלבנון לסוריה (כולל לחם שהלבנונים עומדים שעות בתור כדי לקנות…) או אורז מסובסד בלבנון, שאיכשהו הגיע בעזרת רשת ההברחה של חיזבאללה, לסופרמרקט בדנמרק.

נוסף לכל אלו, ובנוסף לפעילות כלכלית פלילית ככל ארגן פשע מאורגן אחר, וכפי שהוזכר בעבר בערוץ, חיזבאללה גם מגייס תרומות מהקהילה הלבנונית -שיעית בכל העולם, שמהווים מקורות מימון נוספים.

 

זה המקום לומר תודה לקורא על השאלה, ולאנשים הטובים – שרית, אדי, פאדי, צחי, אלי, רועי, קובי, ודורון, שעזרו לי בתשובותיהם.

בהמשך לפוסט האחרון, עם השאלה והתשובה לשאלה האם חיזבאללה מקבל תקציבי מדינה ממשלת לבנון, לאחר שד"ר מוטי קידר קרא את הפוסט, הוא שלח לי את הדברים המובאים בסוף ההודעה, עם קישור לסרטון בו הוא מדבר על חיזבאללה, כסף וממשלת לבנון.

אמנם ד"ר קידר מדבר בהקשר לעסקת תיחום הגבול הימי בין ישראל ללבנון ושדה הגז, שנחתמה ע”י ממשלת ישראל, אבל הדברים מתארים את ההתנהלות ומערכת היחסים הסבכה בין חיזבאללה ממשלת לבנון, גם בנושא מימון וניצול כספי מדינה, לטובת חיזבאללה.

 

ד"ר קידר כתב:
הי אביעד, כאן התשובה לשאלתך אם חיזבאללה מקבל כספים מאוצר מדינת לבנון או לא:

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון