ארה"ב חושפת את 3 הקצינים הסורים המעורבים בשימוש בנשק כימי באזור דמשק

מחלקת המדינה האמריקנית חשפה אתמול, יום שני, 24 באוקטובר, את שמותיהם של שלושה קצינים מקרב כוחות המשטר הסורי המעורבים בהפצצת מזרח גאוטה באזור הכפרי של דמשק בנשק כימי בשנת 2013.

על פי ההצהרה, הקצינים הם תת אלוף עדנאן עבוד חילווה, האלוף ע'סאן אחמד ג'נאם, והאלוף ג'אודאת סאליבי מוסה, العميد عدنان عبود حلوة، واللواء غسان أحمد غنام، واللواء جودت صليبي مواس, כמו גם כמה מבני משפחותם הקרובים".

ארצות הברית הודיעה גם כי היא אוסרת על שלושת העבריינים להיכנס לשטחה.

ההצהרה קובעת כי הטבח במזרח אלע'וטה הוא אחד הפשעים שביצע המשטר הסורי, המוגדרים כפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, עקב השימוש החוזר בנשק כימי נגד אזרחים.

ההצהרה קראה למשטר הסורי לחשוף ולהשמיד באופן מלא את תוכנית הנשק הכימי שלו, ולספק גישה מיידית ובלתי מוגבלת לחברי הארגון לאיסור נשק כימי בהתאם להתחייבויותיו הבינלאומיות.

הודעת משרד החוץ הדגישה את מחויבותו להטיל דין וחשבון על בשאר אל-אסד ומשטרו, והדגיש כי הוא ימשיך לתמוך במאמצים, בהובלת סורים ומומחים בינלאומיים, כדי להבטיח שיהיו השלכות להפרות המתמשכות של זכויות האדם שבוצעו בסוריה.

בהצהרה צוין כי ארצות הברית תמשיך לעמוד לצד העם הסורי ולתמוך בו ובדרישותיו לזכויות אדם, חירויות יסוד, ביטחון ושלום.

האלוף ע'סאן אחמד גאנם, מפקד חטיבה 155 מדיוויזית משמר רפובליקני, מואשם עוד ע"י האיחוד האירופי בירי של לפחות 25 טילי סקאד לעבר אתרים אזרחיים שונים בסוריה בין ינואר למרץ 2013.

האלוף ג'ודאת סאליבי מוסה שבא מהכפר רבאח שבאזור הכפרי המערבי של חומס, נולד בשנת 1954, והצטרף לצבא, שם התקדם בתפקידים ובדרגות צבאיות. הוא הצטרף לחיל התותחנים והטילים, ולאחר מכן עבר ב-2011 לחטיבה 155 טילי סקאד הממוקמת באזור אלקטייפה באזור הכפרי של דמשק. בשנת 2013 פיקח ג'וודאת על התקיפה הכימית במזרח גאוטה, שזכתה לאישוש בדיווחי המודיעין האמריקאי, אשר ,בתורם, אישרו כי האלוף ג'ודאת פיקח באופן אישי על שיגור 16  טילי קרקע-קרקע בשעה 2:30 לפנות בוקר  של יום ה-21 באוגוסט 2013.

באשר לתא"ל עדנאן עבוד אל-חילווה, הוא נולד בכפר "ג'וב יאשוט" שליד העיר ג'בלה בשנת 1957, והוא נודע כשותף של ג'ודאת מוסה בתהליך הפיקוח והעיבוד של שיגור טילי סקאד לעבר ערי צפון סוריה.

בעבר כיהן בתפקיד סגן מנהל חיל התותחנים והטילים באזור הכפרי של דמשק, והיה בין עשרת האישים שזוהו על ידי הנציגה האמריקאית לאומות המאוחדות, סמנתה פאוור, באוקטובר 2016, כמי שהשתתפו בדיכוי אזרחים בסוריה.

من الضباط السوريون الثلاثة الذين حظرتهم أمريكا بسبب الكيماوي - عنب بلدي

קרדיט לתמונה: עינב בלדי