נפילות מחיר "מפחידות" ב-9 הכלכלות העשירות בעולם. גם ישראל בדרך?

מחירי הדירות מתכוננים לירידה שנראית "מפחידה" לאחר שהביקוש אליהם ב-9 הכלכלות העשירות ירדו עד כה, כך דיווח  המגזין " האקונומיסט ".

למרות שהירידות בארה"ב הן קלות עד כה, הן כבר דרמטיות בשווקים אחרים. בקנדה, מחירי הבתים ירדו ב-9 אחוזים לעומת מה שהייה בפברואר, לדוגמה. 

מכיוון שהאינפלציה והמיתון רודפים את העולם, צפוי להיות תיקון במחירי הדירות כה עמוק עד שסוכני הנדל"ן פסימיים. 

הירידה בביקוש לבתים תחמיר את השפל, ותותיר קבוצת אנשים לקרוס כלכלית, מה שעלול לעורר סערה פוליטית .

הסיבה למשבר היא הריבית הגבוהה על הלוואות לדיור, שכן ריבית המשכנתא ל-30 שנה בארה"ב הגיעה ל-6.92%, יותר מכפול מהרמה של השנה שעברה, והגבוהה מאז אפריל 2002.

הפדרל ריזרב האמריקאי העלה חדות את עלויות ההלוואות בניסיון לרסן את האינפלציה הניזונה מכמה גורמים, כולל הפלישה הרוסית לאוקראינה.

כוח הקנייה של הלווים הולך ונשחק משטוקהולם לסידני, והדבר מקשה על קונים חדשים לקנות בתים, מה שמוריד את הביקוש ועלול להלחיץ ​​את הבעלים הקיימים, שאולי יצטרכו למכור.

עם זאת, ירידת מחירי הדירות לא תגרום להתמוטטות פיננסית, כפי שקרה בארה"ב לפני 15 שנה,ב-2008, שגרמה למשבר פיננסי עולמי.

ממשלת ארצות הברית ערבה או מבטחת, שני שלישים מהמשכנתאות החדשות באמצעות תכניות ביטוח ממלכתיות, מה שמביא את משלמי המסים לקחת על עצמם את הסיכון לחדלות פרעון אפשרית. 

ככל שהמחירים עולים, משלמי המסים חשופים להפסדים דרך הפדרל ריזרב, המחזיק ברבע מהניירות המגובים במשכנתאות.

מכירות הבתים הקיימים בארה"ב ירדו ב-20% באוגוסט משנה לשנה, ו-Zillow, חברת דיור, דיווחה על ירידה של 13% ברישומים חדשים בהשוואה לסטנדרטים העונתיים. נתוני המכירות בקנדה עשויים לרדת ב-40 אחוז השנה. 

וכשאנשים לא יכולים לזוז, זה מערער את הדינמיות של שוקי העבודה מה שגורם לדאגה גדולה כאשר חברות מנסות להסתגל למחסור בכוח אדם ולמשבר אנרגיה. 

ואם המחירים אכן יורדים, בעלי בתים יכולים למצוא שהבתים שלהם שווים פחות מהמשכנתאות שלקחו, מה שמקשה עוד יותר – בעיה שהטרידה כלכלות רבות לאחר המשבר הפיננסי העולמי ב-2008.

כמה אזורים אחרים, כמו דרום קוריאה והמדינות הנורדיות, ראו האצה מפחידה בגיוס הלוואות, כאשר החוב של משקי הבית הגיע לכמעט 100 אחוז מהתמ"ג. 

מדינות אלו עלולות להתמודד עם הפסדים שיערערו את יציבות הבנקים שלהם או את החברות הפיננסיות.

יושב ראש ה-Riksbank השווה זאת ל"ישיבה על גבי הר געש". 

אבל המשבר הפיננסי הגרוע ביותר בעולם הקשור לדיור יישאר מוגבל לסין, שבעיותיה מוכלות – למרבה המזל בגבולותיה – עם עודף ספקולטיבי מסיבי, חרם משכנתאות ואנשים ששילמו מראש עבור דירות שטרם נבנו.

בעיה נוספת נותרה הכאב העיקרי של מיעוט מבעלי הדירות, שכן מי שלא הגביל את הריבית עומד בפני עלייה בחשבונות המשכנתא. 

יש מעט כאלה יחסית באמריקה, שבה משכנתאות מסובסדות בריבית קבועה ל-30 שנה הן הנורמה. 

אבל לארבע מתוך חמש הלוואות שבדיות יש טווח קצוב של שנתיים או פחות, ומחצית מכל המשכנתאות בריבית קבועה בניו זילנד עברו, או אמורים להיות ממומנים מחדש השנה.

בשילוב עם לחצים על יוקר המחיה, חושף מספר גדל והולך של משפחות חסרות מזומנים. 

באוסטרליה, אולי חמישית מהחוב למשכנתאות הן של משקי בית שיראו את תזרים המזומנים העודף שלהם יורד ב-20% או יותר, אם הריבית תעלה כצפוי. 

לפי אחת ההערכות, שני מיליון משקי בית בבריטניה יכולים לגלות שהמשכנתא שלהם סופגת 10% נוספים מהכנסתם. ומי שלא יכול להרשות לעצמו את התשלומים יצטרכו לעשות משהו עם דירתם במקום. 

כאן נכנס לתמונה הממד הפוליטי, שכן הדור הצעיר של העולם העשיר מרגיש מודר באופן לא הוגן מבעלות על בתים. 

הקורא הישראלי מיד שואל את עצמו האם המגמה תגיע גם לישראל ?  מומחים מעריכים שישראל, אם כלכלה מודרנית המשולבת עם כלכלות העולם , לא תתחמק ממגמת הירידות העולמיות במחירי הדירות , אבל מצד שני ירידה חריפה מדיי , כמו בקנדה למשל , יכולה לערער את יציבות הבנקים הגדולים במדינה שהשתוללו בשנים האחרונות במתן משכנתאות כמעט ללא בטחונות מה שיכול לגרום למאות אלפי דירות ליפול לידי הבנקים מבלי אפשרות למוכרם ובכך תתערער יציבותם וכן יכול לגרום לאזרחים מהשורה לאבד ערכים גדולים מהפנסיות שלהם , מאחר והם מושקעים במניות הבנקים.

הבנקים הרוויחו בשנות הגאות מיליארדי שקלים שחולקו ביד נדיבה לבעלי המניות , אך בעת צרה הם יברחו וישאירו את החוב ואת הבעיה בחיק ממשלת ישראל, בפעם השניה בתולדות המדינה.

הבנקים חייבים כבר עכשיו להכנס למגננה קשוחה ולהחיל להוריד סיכונים אלא אם כן הם חושבים שהבעיה היא בהחלט לא שלהם!!

 

التخطيط للأسوأ والأمل في الأفضل.. طرق تساعدك على مواجهة الركود الاقتصادي |  اقتصاد | الجزيرة نت

קרדיט: אלחורה ואלג'זירה