הושתלו תאי מוח אנושיים בעכברים במסגרת חקר הפרעות נפשיות

מדענים השתילו בהצלחה סוג של תאי מוח אנושיים הידועים כאורגנואידים בעכברים צעירים במטרה לשפר את חקר הנושא "הפרעות פסיכיאטריות מורכבות", כולל סכיזופרניה, ואולי אפילו את בדיקת יעילות הטיפולים או החלפתם בטיפולים משופרים יותר, לפי מחקר שפורסם ביום רביעי.

קשה מאוד לחקור הפרעות נפשיות מכיוון שבעלי חיים אינם סובלים מהן באותה צורה שבני אדם סובלים, שבתורם, אי אפשר להתנסות בהם in vivo.

מדענים כבר משתילים, בצלחות פטרי, רקמת מוח אנושית מתאי גזע.

אבל במעבדה, "נוירונים לא מגיעים לגודל שהם היו מגיעים במוח אנושי אמיתי", מסביר סרג'יו פסקה, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב והמחבר הראשי של המחקר שפורסם בכתב העת Nature.

בנוסף, מאחר שרקמות אלו מושתלות מחוץ לגוף האדם, היא אינה מאפשרת לחקור תסמינים הנובעים מעצם ההשתלה שלו.

הפתרון הוא השתלת רקמת מוח אנושית, הנקראת אורגנואידים, במוחם של עכברים צעירים. הגיל במקרה זה חשוב מכיוון שהמוח של חיה בוגרת מפסיק להתפתח, מה שעשוי להשפיע על שלמות התאים האנושיים.

פרופסור פסקה מסביר כי על ידי השתלתם בחיה קטנה, "גילינו שהאורגניזמים יכולים להפוך לגדולים מאוד וליצור כלי דם וכך ניתן לחבר אותם לרשת הדם של העכבר, עד כדי תפיסה של כשליש משטח ההמיספרה המוחית".

החוקרים בדקו אם ההשתלה של האברונים נעשתה כראוי על ידי שליחת פרץ אוויר לתוך שפם של עכברים, מה שגרם לפעילות חשמלית בנוירונים שמקורם באדם – סימן שהם מילאו את תפקידם, כקולטנים, היטב, כאשר היה התקיים גירוי.

ואז הם רצו לראות אם הנוירונים האלה יכולים להעביר אות לגוף החולדה. כדי לעשות זאת, הם לקחו תרבית אורגניזמים ששונתה קודם לכן במעבדה כדי להגיב עם אור כחול ולאחר מכן הם אימנו את העכברים לשתות מפחית מים כאשר האור הכחול הזה עורר את האברונים באמצעות חוט המחובר למוחם. התהליך הוכח כיעיל תוך שבועיים.

קרדיט: קול לבנון