לאחר 74 שנים: אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע

לאחר 74 שנים: אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע

טוראי בנימין אריה (יורק) איזנברג ז״ל וטוראי יצחק רובינשטיין ז״ל אותרו במסגרת חקירת אית״ן (ענף איתור נעדרים בצה״ל)

דובר צה״ל מוסר כי טוראי בנימין אריה (יורק) איזנברג ז״ל וטוראי יצחק רובינשטיין ז״ל, שנהרגו בקרבות ביד מרדכי במלחמת העצמאות בשנת 1948 ומקום קבורתם לא נודע, אותרו לאחר חקירה מאומצת שנמשכה למעלה מעשור על ידי הענף לאיתור הנעדרים במחלקת הנפגעים של צה״ל.

במהלך מלחמת יום העצמאות, בתום קרב על הגנת קיבוץ יד מרדכי, בלילה שבין ה-23 ל-24 במאי 1948, ט״ו באייר תש״ח, ימים ספורים לאחר ההכרזה על הקמת המדינה, במהלך פינוי פצוע ולאחר התקלות בכח מצרי, נלקחה בשבי חוליית לוחמי פלמ״ח בת שלושה חברים. על החוליה, שעקבותיה לא נודעו, נמנו בנימין אייזנברג, ששכב פצוע באלונקה, וכן הלוחם יצחק רובינשטיין והחובשת ליבקה שפר שנשאו אותה.
בשנת 1952 הכריז הרבצ״ר דאז, אלוף שלמה גורן ז״ל, על השלושה כחללים אשר מקום קבורתם לא נודע.

בשנים 2012-2018 נערכה חקירת איתור נעדרים, שהעלתה כי בפעולות שהתקיימו לאיתור חללי קיבוץ ניצנים, נאספה בשנת 1949 גופתה של ליבקה שפר ז״ל ממג׳דל (אשקלון), ונקברה בקבר האחים בניצנים. בשנת 2018 אותרה גופתה של ליבקה שפר ז״ל בתום חקירה מסועפת ושמה התווסף לקבר האחים בקיבוץ ניצנים.

במהלך החקירה המאומצת, שנמשכה למעלה מעשור, נקבע לאחרונה כי באותן נסיבות בהן נאספה גופתה של ליבקה שפר ז״ל, נאספו והוטמנו בקבר האחים בניצנים גם גופות חבריה, בנימין אריה (יורק) איזנברג ז״ל ויצחק רובינשטיין ז״ל, שהיו במחיצתה עד יום מותם.

טוראי בנימין אריה (יורק) איזנברג ז״ל נולד בפולין בשנת 1927, ועלה ארצה בשנת 1946 באניית מעפילים. בשנת 1947 התגייס לפלמ״ח והיה בין מגני קיבוץ יד מרדכי במלחמת העצמאות.
נפל בקרב על קיבוץ יד מרדכי בט״ו באייר תש״ח, 24.05.1948.

טוראי יצחק רובינשטיין ז״ל נולד באוקראינה (גליציה דאז) בשנת 1913, ועלה ארצה בשנת 1938 באניית מעפילים. התגייס לפלמ״ח והיה בין מגיני קיבוץ מרדכי במלחמת העצמאות.
נפל בקרב על קיבוץ יד מרדכי בט״ו באייר תש״ח, 24.05.1948.

בני משפחותיהם, קיבלו עדכון הבוקר על סיום החקירה מראש אגף כח האדם, אלוף יניב עשור.

בשבועות הקרובים ייסגר המעגל ויתקיים טקס לגילוי מצבותיהם של החללים, במהלכו, לאחר 74 שנים, יתווספו שמותיהם של בנימין אריה (יורק) איזנברג ז״ל ויצחק רובינשטיין ז״ל לקבר האחים בקיבוץ ניצנים. 

מדברי ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור : "תדע כל אם עבריה שלא נחדל עד אשר נשיב את כל הבנים לקבר ישראל ונגלה את מקום קבורתם של חללינו אשר מקום קבורתם לא נודע.
לוחמי דור תש״ח חלמו על המדינה ולחמו על תקומתה, חלקם שורדי שואה אשר לחמו בגבורה, בקרבות עזים מול צבאות ערב על עצמאותה של מדינת ישראל.
קביעת קבר ללוחמים אשר מקום קבורתם לא נודע, גם 74 שנים לאחר נפילתם, היא מחויבות עמוקה ואותנטית של עם ישראל ושל צה״ל, הנובעת מרעות החוצה דורות ומחברת את הלוחמים בעבר ובהווה.
היום, מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל ממלאים חוב מוסרי בקביעת קברם של בנימין אריה אייזנברג ויצחק רובינשטיין ז״ל בקבר האחים בניצנים.
"

WhatsApp_Ima...

בנימין אריה (יורק) אייזנברג ז"ל

WhatsApp_Ima...

יצחק רובינשטיין ז"ל

WhatsApp_Ima...

קרדיט: דובר צה"ל