WSJ: מדוע לרוסיה חסר נשק "חכם"?

תחמושת מונחית מדויקת דורשת שבבים מתוחכמים, ורוסיה הסתמכה זה מכבר על העתקתם או הברחתם מהמערב במקום לפתח משל עצמה.

לאור השינויים הרצופים במלחמה באוקראינה ולאחר נסיגות בחזיתות, שאותן תיארה אוקראינה כאבידות כבדות, ומוסקבה כינתה אותן נסיגות טקטיות, הוול סטריט ג'ורנל תהה מדוע לרוסיה חסר נשק "חכם" מודרני, וציין כי תחמושת מונחית מדויקת דורשת שבבים מתוחכמים. מוסקבה הסתמכה זה מכבר על הברחתם מהמערב במקום על לפתח כאלו בעצמה.

העיתון ציין כי הצבא הרוסי שגה שוב ושוב בשבעת החודשים מאז הסתערו צבאותיו על אוקראינה, אך אם היה צורך להסביר את התקפות הנגד המוצלחות של קייב במילה אחת בלבד, זה יהיה HIMARS.

ארצות הברית סיפקה לצבא האוקראיני עד היום 16 משגרי רקטות מונחות –  HIMARS, ומשגרים אלה שהותקנו על שריון קל מילאו תפקיד חשוב בהצלחת מתקפת הנגד האחרונה שפתחו כוחות קייב נגד הכוחות הרוסיים.

ביום רביעי, 28 בספטמבר 2022, הודיע ​​משרד ההגנה האמריקני על מתן סיוע צבאי חדש לאוקראינה בשווי 1.1 מיליארד דולר בצורה של העברות נשק מהתעשייה הביטחונית האמריקאית.

חבילה חדשה זו שמה לה למטרה לחזק את ההגנה של המדינה בטווח הבינוני והארוך, והיא כוללת במיוחד 18 משגרי רקטות "HIMARS", המתבלטים בדיוקם.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי המערכות שסיפקה ארה"ב "הפכו על פיה את מהלך המלחמה", אשר מארק מיילי, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב שאישר כי הטילים הללו פגעו ביותר מ-400 מטרות עם "אפקט הרסני". ”

אנליסטים אמריקאים מייחסים את העובדה שלמדינה בסדר גודל של רוסיה אין מערכות מתקדמות (חכמות) בכלי הנשק שלה, לדוקטרינה הצבאית מתקופת ברית המועצות, ומציינים שרק 5% מהתחמושת ששימשה את רוסיה במלחמה בסוריה הייתה נשק חכם.

למוסקבה יש – לפי העיתון – מערכות מדויוקות רבות בארסנל שלה, אך המלאים מועטים, מודיעין הכוונה חלש, ולכן הכוחות פורסים באופן קבוע אמצעי לחימה לא מונחים למשימות שיכולות להתבצע על ידי צבאות מערביים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת יותר.

שורש הבעיה

באשר למקור הבעיה, ציין הוול סטריט ג'ורנל כי בעיות הייצור של רוסיה מתחילות בשנים הראשונות של המלחמה הקרה, כאשר הצורך להציב מחשבי הכוונה מיניאטוריים בחזית הטילים דחף אפילו את המצאת שבב המחשב הראשון של אמריקה ששילבו מעגלים כאלו לתוך פיסת סיליקון אחת.

העיתון ציין שהמשתמש הראשון של השבבים בארצות הברית היה חיל האוויר, שכן הם הותקנו בטיל הבליסטי הבין יבשתי של Minuteman 2, וגם סוכנות החלל האמריקאית (NASA) השתמשה בו על ידי הצבתו במחשב הנחיית חללית אפולו.

גם כיום, מערכות הנשק הרוסיות מלאות בשבבים מערביים. הטיל הרוסי מונחה הלוויין (9M549), המשוגר ממערכת דמוית HIMARS הנקראת Tornado S, מסתמך על שבבים מוברחים המיוצרים על ידי חברות אמריקאיות כמו Altera ו-Spress Semiconductor , על פי תחקיר חדש מהמכון המלכותי הבריטי  United Services Institute for Defense and Security Studies.

הוול סטריט ג'ורנל סיכם את הדו"ח שלו באומרו: "יכולת הייצור המוגבלת של התעשייה הביטחונית הרוסית הותירה את הצבא שלו עם רמות נמוכות בצורה מסוכנת של אמצעי לחימה מדויקים", מה שגרם למודיעין האוקראיני להאמין שרוסיה כבר ירתה 55% מכל מלאי  הטילים המונחים שלה, תוך ציון כי בשל אספקת טילים מוגבלת, הכוחות הרוסיים משתמשים בנשק נ"מ נגד מטרות יבשתיות באוקראינה.

"גניבת טכנולוגיה אמריקאית והטמעתה בנשק רוסי אולי נראתה פעם חכמה ויעילה, אבל היא הותירה את רוסיה עם בסיס צבאי-תעשייתי שכושר הייצור שלו תלוי במידה רבה בגישה לחדשנות מערבית", הוסיף העיתון.

הוא יכול להגיע לוושינגטון וללונדון תוך פחות מ-5 דקות.. בקרוב יצטרפו טילים היפרסוניים "זירקון" לצי הרוסי - פוטין

קרדיט: ערביכ דפנס