הבנקים בלבנון "בלעו" הפקדות בסך 18 מיליארד דולר של עיראקים

לא רק פיקדונות הלבנונים ככל הנראה הוקפאו או אבדו בבנקים, אלא גם מיליוני דולרים ,  כספים עיראקים, נעלמו במדינה הזו השקועה במשברים הכלכליים העוקבים שלה.

מקור "מיודע" בבנק המרכזי של לבנון אישר כי יותר מ-18 מיליארד דולר השייכים לפוליטיקאים עיראקים, לממשלת עיראק ולממשלת אזור כורדיסטן "התאדו" עקב משבר הבנקים בלבנון.

המקור, שביקש לא להזכיר את שמו, אמר: "זה רקמה שאפשר היה לספור, ורשום באופן רשמי עם שמות של אישים עיראקים, חברות או סוכנויות ממשלתיות", וציין כי "ישנם אישים רבים שהחשבונות שלהם היה רשומים בשמות אחרים ועם לאומים אחרים", לפי האתר מדיה ליין.

"המספרים הרבה יותר גבוהים"

הוא גם הסביר כי "המספרים הרבה יותר גבוהים. יש פוליטיקאים שחוששים מהסנקציות, אז הם פתחו חשבונות בנק על שם אישים לבנונים, והם בעיקר חסידי חיזבאללה ותנועת אמל, נאמנים לאיראן , או אפילו אישים סונים".

עוד הוסיף כי "העיראקים עדיין לא ביקשו למשוך את כספם, ואם כן, הבנק לא יוכל להיענות לבקשה כי אין לו מספיק נזילות. עד שתהיה נזילות, הכספים הללו נשארים כמספרים בבנקים".

הוא ציין כי "יש יותר מ-1.3 מיליארד דולר השייכים לממשלת עיראק ויותר מ-650 מיליון דולר השייכים לממשלת אזור כורדיסטן. באשר לשאר הסכומים, הם שייכים לדמויות פוליטיות, אנשי עסקים ואחרים המחזיקים באזרחות עיראקית, וכספם הופקד בבנקים לבנוניים על שמם והלאום שלהם. הבנקים בלבנון מחזיקים גם כספים של בני לאומים אחרים, כמו אירופאים, איראניים, אסיאתיים ואמריקאים, ואותם אפילו עוד לא ספרנו".

الحقيقة_المطلقة - Twitter Search / Twitter

כסף בחזרה בתשלומים

עבדול רחמן אל משהדאני, אנליסט כלכלי עיראקי, אמר מצדו כי "ניתן להחזיר את הכסף הזה אם הממשלה תבקש זאת, אבל לא ניתן לתבוע את הכסף של פוליטיקאים עיראקים".

הוא הוסיף כי לבנון אינה יכולה לשלם את הכסף כעת, אך ניתן להגיע להסכמה על מנת לגבות את הכסף בתשלומים.

"עקיפת הסנקציות האמריקאיות"

הוא גם ציין כי "לבנון היא אחת המדינות שבהן עיראקים מפקידים את כספם הכי הרבה בגלל שהממשלה שם נאמנה לחיזבאללה, הנאמנה לאיראן, וזה מתיישב עם האוריינטציות של פוליטיקאים עיראקים רבים".

הוא גם ראה כי "בלבנון, בשל השפעת חיזבאללה, ניתן לעקוף את הסנקציות האמריקאיות המוטלות על אישים וגורמים נאמנים לאיראן כדי שיוכלו להפקיד בה את כספם ללא חשש".

'משבר כלכלי'

הוא הסביר כי "מה שקרה לבנקים הלבנוניים גרם לכמה פוליטיקאים עיראקים להיקלע למשבר פיננסי. אבל למען האמת, זה חלק קטן ממה שבבעלותם של הפוליטיקאים המושחתים. הנכסים שלהם עולים בהרבה על הסכומים האלה".

הוא גם הוסיף כי "פוליטיקאים עיראקים סונים יכולים בקלות להפקיד את כספם בבנקים אירופאים וטורקים. עם זאת, פוליטיקאים עיראקים שיעים יכולים להשתמש רק בבנקים באיראן, סוריה ולבנון. מכיוון שהתנאים הכלכליים באיראן ובסוריה הפכו מסוכנים מאוד, הבנקים הלבנוניים , לפני הקריסה הכלכלית, הפכו לאלטרנטיבה אחרונה מבחינתם".

ריבית מעל 5%

בתורו, אחמד א', עובד לשעבר בשגרירות עיראק בלבנון, סיפר , בתנאי שלא יזוהה בשמו המלא, אמר כי היה עד בעבודתו להעברת כספים עיראקים רבים ללבנון.

הוא הסביר כי "הסכומים היו במיליארדים ולא נמשכו", והוסיף כי " הבנקים הלבנוניים שילמו ריבית של יותר מ-5%, וזה מה שגרם לפוליטיקאים עיראקים להפקיד בהם את כספם, וכעת הם לא יכולים למשוך את זה בחזרה."

חלקם לאיראן

הוא גם ציין כי "חברות מתמחות (..) הקשורות באופן מרומז לחיזבאללה פיקחו על העברת הכספים וניהלו את חשבונות הבנק של פוליטיקאים עיראקים בלבנון, שכן לבנון נבחרה לטפל בכספים אלו בגלל שליטת חיזבאללה בבנקים".

הוא גם חשף שחלק מהכסף הולך לאיראן כסוג של תמיכה. "לפוליטיקאים יש כספים במיליארדי דולרים, חלקם תוצאה של עסקאות מושחתות עם חברות זרות, שמעבירות את הכספים האלה ישירות לחשבונות של עיראקים בלבנון."

מזהר מוחמד סאלח, יועץ לראש ממשלת עיראק, אמר לתקשורת המקומית, "הפוליטיקאים שיש להם כסף בבנקים לבנוניים צריכים לשכוח מהם. הם לא יחזרו". עם זאת, הוא סירב לענות על שאלות בנוגע לכספי ממשלת עיראק.

שחיתות פוליטית

ראוי לציין שהשחיתות הפוליטית בעיראק תרמה לבריחת הכספים לחו"ל. פוליטיקאים עיראקים שהשיגו כסף באופן בלתי חוקי הפקידו אותו באופן קבוע בבנקים זרים.

עם זאת, מאז סוף 2017, כאשר ממשלת ארה"ב תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ החלה להטיל סנקציות על כמה פוליטיקאים, הפקדת כספים בחו"ל הפכה לקשה, למעט מדינות שלא צייטו לסנקציות האמריקאיות.

صحيفة السياسة | حزب الله متورط... بنوك لبنان ابتلعت 18 ملياراً للعراقيين.  ليس فقط ودائع اللبنانيين هي التي ضاعت في المصارف، فقد فجر موقع "ميديا لاين"  مفاجأة كبيرة بخصوص أموال عراقية شفطتها

קרדיט: אלערביה