מבזקי חדשות מהעולם ליום 1-10-2022. מתעדכן

*- חיסול בסומליה: בריגדיר גנרל פרחאן מוחמוד קרולה, מפקד משטרת אזור בנאדיר שבו שוכנת גם מוגדישו, נהרג היום בפיצוץ של מטען צד ליד העיירה בלאד, כ-30 ק"מ מצפון לבירת סומליה, בעת שהוביל פעילות נגד ארגון א-שבאב. ארגון הטרור, שקרולה השתייך אליו בעבר, פרסם הודעת אחריות.

*- משתתפת מפתיעה בערב הפתיחה של תחרות "עולם של אמנות לבישה" בניו זילנד: ראש הממשלה, ג'סינדה ארדרן, עלתה לבמה עם בגד שיצר המעצב התעשייתי, דילן מולדר, ואשר כולל התייחסויות להרי אאוטירואה (השם המאורי של ניו זילנד) ולקשר עם האדמה. "היא שמחה לקחת חלק באבן דרך חשובה לשיקום של מגזר האמנות, והיא תמשיך לתמוך באירועים שיחזקו את התיירות האזורית ואת השיקום הכלכלי", נמסר מלשכתה של ארדרן.

*- שעות ספורות לפני הסיפוח הרוסי של ארבעה מחוזות כבושים באוקראינה, חוסל אלכסיי קטרניצ'ב, ששימש הסגן הראשון של הממונה על הביטחון בממשל שהקימו הרוסים במחוז חרסון. לפי הדיווחים, הוא נהרג מפגיעת טיל בעיר חרסון.

*- בצל הענקת האזרחות הרוסית לאדוארד סנודן, פרשה חדשה ב-NSA: ג'ארה סבסטיאן דאלקה (30), שעבד בקיץ האחרון בתור מעצב אבטחת מערכות מידע בסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, נעצר ומואשם שניסה להעביר מידע מסווג לנציג של מדינה זרה, הפרה של חוק הריגול שעלולה להוביל גם לעונש מוות.

לפי משרד המשפטים, במהלך החודשיים האחרונים, דאלקה היה בקשר עם סוכן סמוי של ה-FBI שהתחזה לנציג של מדינה זרה והציע להעביר לו מסמכים מסווגים שהשיג במהלך עבודתו בסוכנות, כולל על מבצעי סייבר, בתמורה לתשלום במטבע קריפטו כשהוא טוען שהוא זקוק לכסף.

מהתצהיר שהוגש לבית המשפט עולה כי דאלקה העביר תקצירים של שלושה מסמכים באמצעות מייל מוצפן וקיבל תמורתם את התשלום. לאחר מכן, הוא ביקש סכום של 85 אלף דולר תמורת העברת מידע מסווג נוסף וקבע פגישה עם הסוכן בדנבר, שם הוא נעצר אתמול.

*- הרשויות בשבדיה ובפולין הזעיקו מומחים שיבדקו אם נגרם נזק לכבל חשמל תת ימי שמחבר בין שתי מדינות ונמצא במרחק של 500 מטר בלבד מהמקום שבו התרחש אחד הפיצוצים בצינור הגז נורד סטרים השבוע. הכבל, שמייבא חשמל לשבדיה, היה סגור בזמן הפיצוץ, בהתאם לתכנון מוקדם, ועדיין לא ידוע אם הוא נפגע.

*- נשיא אוקראינה זלנסקי באתר הזיכרון של באבי יאר בקייב, היום, 81 שנה לאחר הטבח שבו רצחו הנאצים עשרות אלפי יהודים ועוד אלפי בני מיעוטים, שבויים ואזרחים.

*- תכתובות של הצי האמריקאי ממאי 2019 שהותרו לפרסום מאשרות כי הבית הלבן ביקש כי המשחתת ג'ון מקיין לא תהיה בנמל יוקוסוקה ביפן במהלך הביקור של הנשיא דאז, דונלד טראמפ. בין טראמפ לבין הסנאטור מקיין, שמת באוגוסט 2018, היו יחסי עוינות וטראמפ נהג ללגלג על נפילתו של מקיין בשבי בווייטנאם ועל פציעותיו.

"היו-אס-אס ג'ון מקיין צריכה להיות מחוץ לטווח הראייה", כתב איש צוות בפיקוד ההינדו-פסיפי האמריקאי במייל שכלל שורה של הנחיות לקראת הביקור. "בבקשה תאשרו שהסעיף ימולא". מיילים נוספים הראו את התגובות של בכירים בצי: "זה מעציב אותי…", כתב אחד, בעוד קצין אחר הוסיף: "אני רואה את זה הופך לציוץ".

בסופו של דבר, המשחתת, שנקראת גם על שמם של אביו וסבו של הסנאטור, אף הם נקראו ג'ון מקיין והיו קצינים בצי, נשארה בנמל, אולם השם שלה הוסתר. טראמפ עצמו הכחיש שהוא ביקש להסתיר את הספינה, אם כי אישר שאכן הייתה בקשה מצד אדם "שהתכוון לטוב". בצי הכריזו כי הם "גאים בספינה, בצוות שלה, בשם ובמורשת".

*- הצהרה משותפת של השליחים לנושא השואה מארה"ב, קנדה ושבע מדינות אירופיות לציון 81 שנה לטבח באבי יאר: "מחריד שוולדימיר פוטין מנסה להצדיק את המלחמה באוקראינה שהחלה ללא התגרות עם עיוות של ההיסטוריה של השואה וניצולה לרעה. לומר שאוקראינה של היום צריכה לעבור 'דה נאציפיקציה' זה עלבון לכל מי שסבלו תחת המשטר הנאצי".

*- שירות המודיעין של פינלנד מעריך כי רוסיה צפויה למקד את פעילות הריגול שלה בחורף הקרוב במרחב הסייבר בשל הפגיעה הקשה שספגה בפעילות המודיעין האנושי שלה. לפי דוח הביטחון הלאומי השנתי, הגירוש ההמוני של דיפלומטים רוסים ממדינות המערב מאז תחילת הפלישה הפך את השימוש במרגלים "לקשה יותר באופן משמעותי".

המודיעין הפיני גם ציין כי יש סוכנים רוסים שעדיין פעילים בתוך המדינה, אולם הוסיף כי הממשלה המקומית "ככל הנראה פגעה קשות בקשר שלהם לרשתות הרוסיות, לפחות לפרק הזמן הקרוב, ומידע מועט זמין באמצעות הערוצים הרגילים".

הדוח גם הדגיש כי ההצטרפות הצפויה של פינלנד לברית נאט"ו הופכת אותה "למטרה מעניינת יותר" עבור המודיעין הרוסי שינסה להתמקד בעיקר בתחום של גיבוש המדיניות כדי להבין את התפקיד שתמלא המדינה בתוך הברית. עם זאת, הדוח ציין כי "התגובות הרוסיות לתהליך ההצטרפות היו מאופקות עד כה".

*- מחקר חדש של צוות מדענים בינלאומי מצא ראיות נוספות לקיומם של מים נוזליים במאדים, אולם המדענים הבהירו כי "זה לא אומר בהכרח שיש חיים על הכוכב". המחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Astronomy הוא הראשון שמספק ראיות שאינן מגיעות ממידע שנאסף ממכ"ם.

המדענים השתמשו במדידות של מד לייזר מבוסס גובה שביצעה חללית לצורה של פני השטח העליונים של כיפת הקרח בקוטב הדרומי של מאדים כדי לזהות תבניות בגובה של הכיפה. לאחר מכן, הם הראו כי התבניות תואמות מודל ממוחשב שהעריך את ההשפעה של גוף מים מתחת לכיפת הקרח על פני השטח שלה.

הממצאים תאמו תוצאות קודמות של מדידות באמצעות מכ"ם שחדר את הקרח ואשר הראו אפשרות לקיומם של מים נוזליים מתחת לקרח. "השילוב של העדויות הטופוגרפיות החדשות, תוצאות המודל הממוחשב והמידע מהמכ"ם מגדילים את הסבירות שלפחות אזור אחד של מים נוזליים קיים כיום מתחת לקרח במאדים", אמר מוביל המחקר, פרופ' ניל ארנולד מאוניברסיטת קיימברידג'.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי קרדיט לתמונה: נאס"א