אוקראינה מתמודדת בהצלחה במל"טי התקיפה האיראנים המופעלים ע"י הרוסים

אוקראינה הודיעה כי הפילה יותר מתריסר מל"טים איראנים מעבר לקווי הלחימה הקדמיים השבוע, כאשר רוסיה הולכת ומרחיבה את השימוש במל"טים שלדברי מנהיגי אוקראינה פגעו בכוחותיהם.

המשטר האיראני שלח לרוסיה עשרות מל"טים והצבא הרוסי השתמש בהם נגד מתקנים אוקראינים. 

בנאום ביום שישי בערב אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שכוחות ההגנה האווירית של ארצו הפילו מל"טים איראניים באזור דנייפרופטרובסק המזרחי ובעיר אודסה שבדרום המדינה, כולל הנמל הסמוך של ביבדני המשמש לייצוא תבואה. חיל האוויר האוקראיני זיהה אותם ככלי טיס בלתי מאוישים מדגמי Shahed-136 ו-Mohajer-6 מתוצרת איראן, שיכולים לשמש לנשיאת טילים או לבצע משימות סיור.

המל"טים האיראניים קטנים יחסית וטסים בגובה נמוך מאוד, מה שמקשה על זיהוים של מערכות ההגנה האוויריות האוקראיניות.

לפחות אחד המל"טים עקף את ההגנה האווירית האוקראינית ופגע במפקדת חיל הים באודסה ביום שישי. 

הפיקוד הצבאי בדרום אוקראינה מסר כי אזרח נהרג ומבנה מינהלי נהרס באזור הנמל, כך לפי העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל".

כעס אוקראיני

ביום שישי הודיעה אוקראינה כי תצמצם את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, היות והיא מספקת לכוחות הרוסים מל"טים, בצעד שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגדיר כ"קנוניה עם רוע".

"בתגובה לפעולה עוינת שכזו, הצד האוקראיני החליט לשלול מהשגריר האיראני באוקראינה את אישוריו ולצמצם משמעותית את מספר הצוותים הדיפלומטיים בשגרירות איראן בקייב", נמסר בהודעת משרד החוץ האוקראיני.

אוקראינה  הוסיפה כי מנהל העניינים הקונסולריים של איראן באוקראינה – שזומן למשרד החוץ – נודע קיבל הודעה רישמית ברוח זו.

האשמות איראניות

דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעני, הביע צער על החלטת ממשלת אוקראינה להוריד את דרג יחסיה עם טהראן. 

כנעני הוסיף , היום, שבת , כי טהראן תנקוט צעדים התואמים את ההחלטה הזו, וקרא לממשלת אוקראינה לא להיות מושפעת מניסיונות "צדדים שלישיים לחבל ביחסים הבילטרליים".

הוא ציין כי ארצו הודיעה על עמדתה הנייטרלית בנוגע למלחמה, והדגיש כי טהראן אינה מצדדת באף אחד מהצדדים לסכסוך בין אוקראינה לרוסיה, וכן היא מדגישה את הצורך ליישב את המשבר הזה באמצעי שלום.

לדבריו, הפגישות והמגעים שקיים שר החוץ, חסין אמיר עבדולהיאן בחודשים האחרונים עם  הרוסים והאוקראינים, נועדו לסייע בפתרון המשבר.

אוקראינה טוענת כי היא הפילה יותר מ-12 מל"טים איראנים מעבר לקווי החזית השבוע

קרדיט: איראן אינסיידר