ארדואן: נטיה בקונגרס לאשר עסקת האף-16. האמנם?

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס ביום שלישי שקיבל משוב "חיובי" משני סנאטורים אמריקאים שפגש בניו יורק לגבי תמיכתם הפוטנציאלית במכירת מטוסי קרב F-16 לטורקיה.

טורקיה פנתה לארצות הברית באוקטובר בבקשה לרכוש 40 מטוסי קרב מסוג F-16 מתוצרת לוקהיד מרטין, וכ-80 ערכות חלקי חילוף לשדרוג מטוסים שכבר יש לה.

טורקיה זכתה לביקורת בקונגרס האמריקני במהלך השנים האחרונות לאחר שאנקרה רכשה מערכות הגנה מפני טילים מתוצרת רוסיה, מה שהוביל לסנקציות אמריקאיות ולסילוקה של טורקיה מתוכנית מטוסי הקרב F-35.

הביקורות הללו עשויות להפריע למכירת ה-F-16.

"הם מדברים בצורה חיובית", אמר ארדואן לרויטרס באו"ם לפני שפגש את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס, בזמן שהיה בניו יורק לפגישה השנתית של העצרת הכללית של האו"ם.

במהלך הימים האחרונים, נשיא טורקיה נפגש בניו יורק עם הסנאטורים האמריקנים, לינדזי גרהם וכריס קונס.

בתגובה לשאלה האם ייפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אמר המנהיג הטורקי כי ישתתף בקבלת פנים בהשתתפות ביידן.

לפי לוחות הזמנים הרשמיים של שני הנשיאים לא נקבעה פגישה רשמית לפי שעה.

הערה ברקע הידיעה: ארדואן יודע ש-2 חברי קונגרס בעלי אהדה לעניין לא יושיעו אותו אלא שהוא שלח למעשה מסר לארה"ב כי אם רק ישלחו לו רמז חיובי בנושא הוא מוכן להמתין ולא לרכוש מטוסי קרב רפאל או סוחוי 35 כפי שפורסם ברבים לאחרונה. הוא יודע בעצמו כי החלופות לא משתוות למקור שלא לדבר על כך שאם ירכוש מטוסי קרב לא אמריקאים למעשה הוא יסתום את הגולל לשנים רבות על אפשרות לרכישת מטוסי אף-35 החדישים שמיטב אויביו במערב (קפריסין , יוון, ישראל ועוד) כבר רכשו אותם והשיגו יתרון מכריע על צבא טורקיה הנחשב לצבא החזק ביותר באזור.

Turkish Air Force F-16 Fighting Falcons at RAF Lossiemouth | JW16.1 - YouTube

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות