מבזקי חדשות מהעולם ליום 17-9-2022. מתעדכן

*- משמר הגבול של קירגיזסטן דיווח כי כוחות צבא טג'יקיים כבשו את בניין בית הספר בכפר דוסטוק וכי גם שדה התעופה ומטה הצבא בעיירה בטקן נפגעו במטח ארטילרי.

*- פיצוץ התרחש היום בבניין התובע הכללי של המחוז הבדלני של לוהאנסק בבירת המחוז. נמסר שיש נפגעים, אולם עדיין לא ברור מספרם ומצבם וכוחות הביטחון סגרו את האזור.

*- דובר ממשלת הונגריה, זולטן קובקס, תוקף את החלטת הפרלמנט האירופי מאמש כי ארצו אינה דמוקרטיה אלא "אוטוקרטיה נבחרת" שפוגעת בערכי האיחוד האירופי. "למה לא להצביע שכדור הארץ שטוח?", צייץ בסרקזם. "הפרלמנט גם הצביע שגברים יכולים ללדת". הוא הוסיף כי "לא משנה מה הפרלמנט האירופי אומר, תמיד נשים את הונגריה במקום הראשון".

*- שר החוץ של לטביה, אדגרס רינקביץ', הכריז כי החל מיום שני תיאסר כניסת אזרחים רוסים עם ויזת שנגן "בשל סיבות ביטחוניות ובהקשר של התוקפנות הרוסית". "רוסים, אל תנסו לחצות את הגבול, אתם לא רצויים פה, תפסיקו את התוקפנות נגד אוקראינה וצאו מהארץ היפה הזו!", צייץ.

*- פרשת ריגול בצ'כיה: כלי תקשורת חשפו כי עובד ותיק במשרד החוץ, שבין השאר שירת בשגרירויות בעולם, ריגל עבור שירות ביון החוץ הרוסי (SVR) והעביר מידע רגיש תמורת תשלום אחרי שהמודיעין הרוסי "ניצל את חולשתו לנשים ולכסף". הביון הצ'כי עקב אחריו ועדכן את ראש הממשלה פיאלה ואת שר החוץ ליפבסקי שפיטר אותו מתפקידו.

שר החוץ ליפבסקי אישר שעובד פוטר אחרי שריגל עבור "מעצמה זרה", אולם לא סיפק פרטים נוספים. עדיין לא ברור אם יינקטו גם צעדים פליליים נגד הדיפלומט.

*- עוד מקורב לפוטין מת "במפתיע": ולדימיר סונגורקין (68), שהיה העורך הראשי של היומון קומסולסקאיה פראבדה, מת אתמול כתוצאה "משבץ" אחרי שהראה סימני "חנק" במהלך נסיעה עסקית. עמיתו, לאוניד זכרוב, שהיה עמו, סיפר שסונגורקין איבד הכרה אחרי שהציע לעצור לארוחת צהריים. "זה קרה פתאום", אמר. "שום דבר לא עזר".

*- ראש ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדרסון, הודיעה שתתפטר מחר אחרי שתוצאות הבחירות הסופיות הראו כי גוש המרכז-ימין זכה ברוב עם 176 מתוך 349 מושבי הפרלמנט, בזכות הזינוק של השבדים הדמוקרטים, מפלגה עם שורשים ניאו-נאציים, וגבר על גוש המרכז-שמאל בהובלת הסוציאל דמוקרטים של אנדרסון.

מי שינסה להקים את הממשלה הוא מנהיג הגוש המנצח, אולף קריסטרון ממפלגת המתונים, אולם מנהיג השבדים הדמוקרטים, ג'ימי אקסון, הבהיר כי מפלגתו תהיה "הכוח המניע" בחיזוק הביטחון במדינה באמצעות מאבק בהגירה. "הגיע הזמן לשים את שבדיה במקום הראשון", אמר.

השאלה הגדולה: האם בעקבות תוצאות הבחירות תסכל טורקיה את הצטרפותה של שבדיה לברית נאט"ו?

*- המלחמה באוקראינה עדיין רחוקה מאד מסיום, אולם משרד החינוך הרוסי הודיע כי היא תהיה חלק משיעורי ההיסטוריה בבתי הספר העל יסודיים במדינה תחת הכותרת "המשבר הגיאופוליטי של 2022 והשפעתו של המערכת העולמית". לפי המסמך הרשמי, השיעורים נועדו להסביר על החשיבות של "השבת" הדונבאס לשליטה רוסית.

*- רונלד פלטון, אנליסט של הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA) שמכר את הסודות של הסוכנות לסובייטים במהלך המלחמה הקרה, מת בגיל 80. פלטון, מומחה בתחום התקשורת, נעצר בנובמבר 1985, ארבעה ימים אחרי מעצרו של יונתן פולארד, והודה כי הוא מכר את הסודות מאחר שהיה "נואש מבחינה כלכלית".

פלטון החל לסייע לסובייטים אחרי שעזב את הסוכנות ב-1979 ומכר סודות תמורת סכום כולל של 35 אלף דולר. בין השאר, הוא מכר את הסודות של מבצע IVY BELLS שנועד לצותת לכבלי התקשורת התת ימיים של ברה"מ. הוא נידון לשלושה מאסרי עולם ועוד 10 שנים, וכמו פולארד הוא שוחרר מהכלא בנובמבר 2015.

*- נשיא אוקראינה זלנסקי טען בנאומו הערב כי כוחות הצבא הצליחו לשחרר שטח כבוש של קרוב ל-2,000 ק"מ בעשרת הימים הראשונים של החודש. "בימים האלה, הצבא הרוסי מראה את הצד הטוב ביותר שלו – את הגב", אמר. "ההחלטה שלהם לברוח היא הטובה ביותר. אין מקום לכובשים באוקראינה ולא יהיה".

*- עוד לא ידוע מי יהיה השחקן הבא שיגלם את דמותו של גיימס בונד ומתי יצא הסרט ה-26 בסדרה, אבל דבר אחד ברור: זו תהיה הפעם הראשונה שבה סוכן 007 יפעל בשירות הוד מלכותו. "קזינו רויאל", הספר הראשון של איאן פלמינג שבו כיכבה דמותו של בונד, יצא לאור ב-13 באפריל 1953, יותר משנה אחרי שאליזבת השנייה הפכה למלכה.

*- בהונג קונג נמדדו 35.4 מעלות, יום החם היותר של ספטמבר מאז החלו הרישומים לפני 138 שנה. מדובר בעלייה של 0.1 מעלות לעומת השיא הקודם שנקבע רק ביום שני שעבר ואשר היה גבוה ב-0.1 מעלות מהשיא לפניו שנקבע בספטמבר 1963.

*- הסנאטור הרפובליקני, לינדזי גרהאם, הגיש הצעת חוק שתאסור על הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון, למעט במקרים שבהם יש סכנה לחיי האם או אם ההיריון הוא תוצאה של אונס או גילוי עריות, אולם לא תמנע ממדינות לקדם חוקים עם הגבלות נוקשות יותר. "הפלות אינן אסורות באמריקה", הצהיר. "בחרתי בחקיקה שאני חושב שהיא הגיונית בעיני העולם ואני מקווה שגם בעיני העם האמריקאי".

*- הבולשת האמריקאית FBI עדכנה את פוסטר המבוקש של סייף אל-עאדל, בכיר אל-קאעידה שנחשב למועמד מוביל לעמוד בראש ארגון הטרור, עם צילום שלו באיראן משנת 2012. בכך מאשרת הסוכנות את האותנטיות של התמונה שנחשפה החודש של אל-עאדל בטהרן עם שני מספרי 2 קודמים באל-קאעידה שכבר חוסלו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי