מבזקי חדשות ליום 10-9-2022. מתעדכן

*- מה יקרה למחיר הנפט אם יוסרו הסנקציות מאיראן?
אחד החששות המרכזיים בישראל וגם בקרב המדינות השכנות הוא שהסכם גרעין חדש יזניק את הכלכלה האיראנית קדימה, בזכות הכנסות הנפט. אין ספק שהסרת המשקולות מעל מגזר האנרגיה תסייע לאיראן להגביר את ייצוא הנפט, למרות שכבר כיום היא מייצאת בין 1 ל-1.5 מיליון חביות ביום תוך עקיפת משטר הסנקציות.

כיום יש כ-90 מיליון חביות נפט איראניות שמחפשות קונה ואם יוסרו הסנקציות הן יימכרו בשוק שמשווע לתשומות אנרגיה, בעיקר באירופה. אבל אם איראן חושבת שהיא הולכת למכור כל חבית סביב 100 דולר היא צפויה כנראה להתאכזב. תמאס וארגה, אנאליסט נפט שמקום מושבו בלונדון טוען כי לחזרת איראן לשוק תהיה השלכה על המחיר מאחר שתעלה את תפוקת אופ"ק לכ-30.5 מיליון חביות ביום. המשמעות היא שאיראן תהפוך מחדש לשחקן מזרח תיכוני משמעותי בתחום הנפט ותקרא תיגר על סעודיה ועיראק. עם זאת, לפי התחשיבים של וארגה במצב זה מחיר החבית יירד במחצית השנייה של 2023 ל-65 דולר לחבית, לעומת כ-95 השבוע בעיקר נוכח התחרות שתיווצר.

*- אין כסף? אלה הצוללות המפחידות שא-סיסי רוצה לרכוש
למרות הקשיים הכלכליים אותם חווה מצרים בימים אלה, נשיא מצרים א-סיסי ממשיך ללחוץ על צרפת כדי שתאשר מכירת שש צוללות המונעות באנרגיה גרעינית מקבוצת ברקודה. העסקה מוערכת בכ-5 מיליארד דולר ולא ברור כיצד הנשיא המצרי מתכוון לממן את הרכישה, אולי באמצעות משלוחי גז עתידיים…. בכל אופן לפי דיווחים שמקוןרם בצרפת הנשיא מקרון אינו נלהב לאשר את העסקה.

הצוללות מיוצרות על ידי "נאבאל גרופ" שנמצאת בשליטת ממשלת צרפת. הצוללות הללו ידועות ביכולת החמקנות שלהן ובעבודתן "השקטה". לפי הצרפתים, לצוללת הזו יכולת שיגור טילי שיוט ארוכי טווח.

*- עוד צעד משמעותי קדימה בפרויקט הגרעיני של מצרים
נקודת ציון חשובה לפרויקט הגרעיני של מצרים. רוסיה הודיעה על השקת ייצור כלי הלחץ של הכור עבור היחידה הראשונה בתחנת הכוח הגרעינית שמוקמת באל-דבעה. הכלי הזה נועד להכיל את נוזל הקירור של הכור.

חברת "רוסאטום" הנמצאת בבעלות ממשלת רוסיה היא זו שמבצעת את הפרויקט. תחנת הכוח מורכבת מארבעה כורים מהדור השלישי בהספק כולל של 4,800 מגה וואט, כאשר הראשון מתוכנן להיכנס לשירות עד 2026. מצרים צופה כי התחנה תפעל במלוא התפוקה עד 2030.

המנהל הרוסי של פרויקט הגרעין בדבעה, גריגורי סוסנין, הצהיר כי טכנולוגיית הכור הגרעיני שנבחרה לפרויקט הופכת אותו לאחד הפרויקטים הגרעיניים הבטוחים והמתקדמים ביותר בעולם. לדבריו, הפרויקט יתרום משמעותית להפחתת פליטת פחמן דו חמצני.

*- החדשות הטובות אך גם הרעות לפוטין
קשה להתעלם מהדרמה הכלכלית שיוצרת המלחמה באוקראינה בשני צידי המתרס. משבר אנרגיה מאיים על אירופה אך טועה מי שחושב שברוסיה אין נזקים כבדים. דו"ח שפורסם במוסקבה אתמול טוען כי במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, שרובה הייתה בתוך המלחמה באוקראינה, רוסיה הכניסה לקופתה 158 מיליארד יורו ממכירת גז ונפט, בעיקר לאירופה. בנוסף, גבתה הממשלה מיסים בשווי 43 מיליארד דולר. לפי הערכות, הכנסות אלה גבוהות יותר מההוצאות הצבאיות האדירות שהסתכמו בתקופה הנדונה בכ-100 מיליארד דולר.

אבל יש גם חדשות רעות עבור הצמרת הרוסית. דו"ח פנימי שהוצג אתמול בקרמלין מציג תמונה פחות ורודה ממה שהשלטונות הרוסיים מציגים בתקשורת לגבי השלכות הסנקציות. בדו"ח הוצגו שלושה תרחישים לגבי הכלכלה הרוסית וכולם פסימיים כשאחד מהם מדבר על חזרה לפעילות כלכלית בדומה לשנת 2021 רק לקראת סוף העשור. הצמיחה בשנה הבאה תהיה שלילית סביב כ-8% ובשנת 2024 היא כבר תהיה נמוכה ב-12% בהשוואה לשנת 2021. עוד עולה כי עד שנת 2025 "בריחת המוחות" תגיע לכ-200,000 אנשי טכנולוגיה.

*- הרשות הפלסטינית מתנצלת בפני ירדן
הרשות הפלסטינית ערה לזעם שיש בירדן כלפיה. בעמאן טוענים כפי שכבר דיווחתי כאן כי בראמאללה לא ממש עשו מאמצים למנוע מפלסטינים לטוס לחו"ל באמצעות שדה התעופה ע"ש אילן רמון שליד אילת. השימוש בשדה התעופה הישראלי עלול לגרום מבחינת ירדן נזקים כספיים חמורים שכן עד כה הפלסטינים טסים לחו"ל דרך שדה התעופה המלכה עאליה בבירה הירדנית.

בהודעת ההתנצלות שלה טענה הרשות הפלסטינית כי אין באפשרותה למנוע את טיסות הפלסטינים משדה רמון עקב "מורכבות ההסכמים עם ישראל". הרשות טוענת כי הדרך להילחם באופציית רמון היא על ידי שיפור המעבר בגשרים ושיפור התנאים בשדה התעופה עאליה.

*- האירופים שוב נאלצים לחזר לפתחה של קטר
נוכח סגירת ברז הגז מרוסיה והתחזיות הקודרות המצפות לאירופה בחורף הקרוב, המדינות ביבשת מחפשות אלטרנטיבות. זו הסיבה ששארל מישל, נשיא מועצת אירופה, יגיע מחר לדוחה בירת קטר, שהיא אחד השחקנים החשובים ביותר בשוק הגז הטבעי העולמי.

מאז החל המשבר באוקראינה, קטר מנהלת מו"מ עם קניינים באירופה אך הסכם משמעותי טרם נחתם. הקטרים טוענים כי הבעיה שהם קשורים בחוזים ארוכי טווח עם קניינים באסיה ולכן הכמויות שהם יכולים להפנות ליבשת האירופית בחודשים הקרובים מוגבלות.

לפני ימים אחדים הצהיר שר החוץ הקטרי מוחמד עבדאלרחמן א-ת'אני כי ארצו משקיעה מיליארדי דולרים בתעשיית הגז כדי להרחיבה ובכדי לייצב את השוק. לדבריו, המשבר באירופה הוא תוצאה של מדיניות "לא הגיונית" ששמה דגש על מעבר לאנרגיות מתחדשות.

*- בירדן יש מי שרוצה להפסיק את ייבוא הגז מישראל!
נוכח משבר האנרגיה העולמי שצפוי להחריף בחורף הקרוב, ירדן הייתה אמורה להיות מרוצה מההסכמים שיש לה עם ישראל לאספקת גז טבעי. גם מקור אספקה אמין ויציב וגם במחיר נוח בהשוואה למה שקורה בשווקי העולם. ללא הגז מישראל, בירדן לא היה היום חשמל.

כל אלה לא יכולים לשכנע את הפוליטיקאים האיסלאמיסטים בממלכה שטופי השנאה לישראל שרוצים להפסיק את יבוא הגז ממנה גם בתנאי השוק הנוכחיים (לא שזה אפשרי מבחינה חוזית בלי קנס משמעותי שממשלת ירדן לא יכולה/רוצה לשלם). אחד מחברי הפרלמנט הבולטים של המחנה האיסלאמיסטי סאלח אל ערמוטי הגיש היום שאילתא לממשלה ובה תהה מדוע היא לא מיישמת החלטה של הפרלמנט מלפני שנתיים הקוראת להפסקת יבוא הגז הטבעי מישראל. מעניין מה תענה לו הממשלה, אם תענה…

*- עוד סיבה לחיזוק הקשרים בין סעודיה לישראל
לסעודיה ולישראל קשרי ביון מבוססים גם אם הנורמליזציה הגלויה פחות ממה שהיינו רוצים. דיווח בעיתון ערבי יכול לרמז על פוטנציאל העמקת הקשרים המודיעיניים. לפי הדיווח, סעודיה איתרה הגעת כ-60 מחבלים חות'ים לסוריה במהלך החודש שעבר. הם הגיעו בשתי טיסות מעומאן (אותה עומאן שלא מאשרת מעבר טיסות ישראליות בשטחה). המודיעין הסעודי טוען כי אותם חות'ים יעברו הכשרה צבאית באזור דמשק בהדרכת קציני משמרות המהפכה וחיזבאללה. בין השאר מחנה האימונים הזה יכלול הדרכה ללחימה בשטח בנוי, הכנת מטענים, מיקוש וירי רקטות. כל אלה אמורים לאיים על סעודיה.

למרות שכרגע יש הודנה בתימן בין סעודיה לבין החות'ים, במערכת הביטחון הסעודית סבורים כי המיליציה הפרו איראנית מתכוננת לסבב הבא. לפי הסעודים, מחנה האימונים הזה מוכיח שוב כי סוריה היא חלק מ"הפרויקט האיראני" ולכן סיכוי נמוך שהסעודים יסכימו להפשיר את היחסים עם משטר אסד כמו שעשו מדינות מפרץ אחרות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: לשכת הנשיאות המצרית