מחווה איראנית: בעסקת שבויים בין סעודיה לחותים ישוחררו בכירי חמאס

מקורות פרטיים חשפו לאתר החדשות "נידא פוסט" כי החות'ים בתימן הסכימו לשחרר אסירים תימנים ואחרים בתמורה לשחרור האסירים התימנים על ידי ערב הסעודית, ועבור אסירים מהחמאס העצורים בסעודיה בראשות מוחמד אל-חודרי, רכז חמאס לשעבר בסעודיה וגם את ראש מועצת השורא לשעבר של חמאס.

מקור חות'י חשף לאתר שלנו כי משא ומתן בנושא התקיים לאחר מעצרם של פעילי ומנהיגי חמאס בסעודיה ב-2019 ולאחרונה.

הגורם מוסיף: איראן הצליחה, באמצעות המשא ומתן הישיר שלה עם הצד הסעודי, ועם החות'ים, להגיע להסכם הזה, שנחתם לאחרונה הרחק מהתקשורת, והוא נשאר תחת מעטה  של סודיות, ורק מעטים ידעו על כך.

הגורם ציין כי תהליך שחרור העצורים והאסירים יתבצע בשלבים, בשקט וללא רעש תקשורתי, כדי לא לפגוע בעסקה כפי שקרה בעבר.

חסות איראנית על העסקה

המקור טוען כי איראן עשתה עבודה נהדרת, וזה מעיד על היקף הברית ותשומת הלב שאיראן מייחסת לבת בריתה, החמאס, וזה בניגוד למה שהתקשורת הישראלית והאופוזיציה האיראנית מקדמות לאחרונה בנושא שיש חילוקי דעות קשים בין התנועה לאיראן.

מוקדם יותר הביע ארגון החות'ים התימנים את נכונותו לשחרר 5 סעודים, כולל טייס, בתמורה לשחרור חברי תנועת "חמאס" הפלסטינית שנעצרו על ידי הממלכה , כך נאמר בנאום בטלוויזיה שנשא מנהיג הקבוצה, עבדול-מאליק אל-חות'י, ששודר על ידי דובר הקבוצה בערוץ אלמסירה, במלאת חמש שנים לכניסת כוחות הקואליציה הערבית לפעולה בתימן.

החלפה מותנית

אל-חות'י אמר: "אנו מכריזים על נכונותנו לשחרר את אחד הטייסים הסעודים וארבעה קצינים וחיילים של המשטר הסעודי, בתמורה לשחרור חברי חמאס שנעצרו שלא כדין בסעודיה".

הוא הוסיף, "אנו מאשרים את נכונותנו המלאה להשלים את תהליך חילופי האסירים, אשר סעודיה תמיד דחתה אותו".

הסעודים הם אסירים של מיליציית החות'ים, שנלכדו בתקופות קדומות יותר, בעוד שהמספר הכולל של האסירים הסעודים המוחזקים בידי הקבוצה אינו ידוע.

לא נמסרה תגובה מיידית מהצד הסעודי או מתנועת "חמאס" בנושא.

חמאס הודיע ​​בתקופות מוקדמות יותר כי ריאד מעמידה לדין מספר מחבריה, בטענה של "השתייכות לארגון טרור וגביית כספים".

ובמארס האחרון, גורם רשמי בקבוצת החות'ים התימנים אישר כי הגיעו להסכמה על חילופי שבויים עם הקואליציה בראשות סעודיה, כולל 16 סעודים ואחיו של נשיא תימן עבד רבו מנצור האדי.

עבדול קאדר אל-מורטאדה, ראש הוועדה הלאומית של החותים לענייני אסירים, הוסיף כי העסקה שנחתמה בחסות האו"ם כללה 1,400 אסירים חות'ים בתמורה ל-823 מהקואליציה, כולל שלושה סודאנים ושר ההגנה התימני לשעבר מחמוד אל-סוביחי.

המלחמה העזה נמשכת

מאז ספטמבר 2014, תימן עדה למלחמה מתמשכת בין כוחות פרו-ממשלתיים בגיבוי קואליציה צבאית ערבית בראשות סעודיה, לבין החות'ים, השולטים בנפות, כולל הבירה צנעא.

במאי האחרון הועברו 163 אסירי המיליציה החות'ית שנעצרו בסעודיה לנמל התעופה הבינלאומי של עדן, כולל 9 בני לאומים שונים שלחמו בשורות המיליציות הנתמכות על ידי איראן, על פי דברי ריאד.

דובר כוחות הקואליציה, תא"ל טורקי אלמליקי, הודיע ​​באפריל האחרון כי "הנהגת הכוחות המשותפים של הקואליציה תשחרר 163 אסירים חות'ים שהשתתפו בפעולות האיבה נגד ערב הסעודית, כיוזמה הומניטרית כהרחבה של יוזמות הומניטריות קודמות".

המיליציה החות'ית סירבה לקבל אותם באמתלה שאין לה שום קשר למשוחררים.

יוזמה הומניטרית

האלימות החמירה בחודשים האחרונים של הסכסוך הזה, שגבה עשרות אלפי חיים, רובם אזרחים, והותיר מיליונים בסכנת רעב ומחלות.

עד סוף 2021, במלחמה נהרגו 377,000 תימנים ועלתה לכלכלת המדינה בהפסדים של 126 מיליארד דולר, לפי נתוני האו"ם, ורוב האוכלוסייה של כ-30 מיליון בני אדם הפכה תלויה בסיוע, באחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר במדינה מעוֹלָם.

במהלך אוקטובר 2020, הממשלה והחות'ים החליפו במשך יומיים 1,056 שבויים, בהם 15 סעודים ו-4 סודנים, שזו עסקת חילופי השבויים הגדולה ביותר ביניהם מאז תחילת המלחמה.

בהתייעצות שנערכו בשוודיה ב-2018, הציגו שני הצדדים רשימות של יותר מ-15,000 אסירים, עצורים וחטופים, שכן אין ספירה מדויקת של מספר האסירים של שניהם.

מאז ספטמבר 2014, תימן עדה למלחמה מתמשכת בין כוחות פרו-ממשלתיים בגיבוי קואליציה צבאית ערבית בראשות סעודיה, לבין החות'ים, השולטים בנפות, כולל הבירה צנעא.

עסקת חילופי שבויים "בקרוב" בין ערב הסעודית לחות'ים... מה הקשר לחמאס?

קרדיט: נידאא פוסט