ארה"ב ,ישראל והקואליציה הערבית מטילים מצור על חופי תימן בים האדום

ביום חמישי דיווח כתב העת האמריקאי  " הוול סטריט ג'ורנל" כי כוח משימה ימי איראני הפועל בים האדום השתלט על 2 כלי שייט בלתי מאויישים של הצי החמישי האמריקאי והעלה אותם על סיפון אחת המשחתות שלו הפועלות באזור. רק התערבות אמריקאית מהירה תוך הפגנת כוח בלתי ניתן להתעלמות , כמו כוח ימי וכוח אווירי ליד כלי השייט האיראני , הכריח אותם לשחרר לים את הכלים.

Iran Briefly Seized Two U.S. Navy Unmanned Sailboats In The Red Sea (Updated)

תוך זמן קצר התברר לאמריקאים שאומנם הכלים חזרו לשוט במימי הים האדום אך המצלמה המרכזית שעל הכלי, המאפשרת לשולטים מרחוק עליה ועל משימותיה , נבזזו על ידי האיראנים. הכלים הוחזרו לספינת האם להשלמת ציוד.

שוד כלי השייט האמריקאים על ידי האיראנים:

US Navy says Iran seized, later let go of American sea drone - www.israelhayom.com

קרדיט: הצי האמריקאי

התקרית הנ"ל לא קרתה בחלל ריק.

גם האיראנים וגם האמריקאים יודעים בדיוק את הרקע .

למי שזכרונו הקצר עדיין עובד , מודע לתרגיל הימי הגדול שערכו ציי ארה"ב וישראל, רק לפני זמן קצר, בים האדום.

מטרת התרגיל היתה להגביר את תאום הפעילות הביטחונית בים האדום בין 2 הציים ובעקיפין לשפר גם את התאום עם ציי הקואליציה הערבית  בהובלת סעודיה הפועלים לטובת הממשלה הלגיטימית של תימן שסולקה מהבירה צנעה על ידי החותים והאיראנים ופועלת כרגע מאזור מפרץ עדן.

חדי העין מבין הקוראים שמו לב לדגש שנתנו 2 הציים להגברת השת"פ בתחום כלי השייט הבלתי מאויישים בים האדום בכלל ומול חופי תימן בפרט.

עד לאחרונה קיימו כלי השיייט המאויישים של הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה מצור ימי על חופי תימן המערביים , כלומר חופי תימן שלחופי הים האדום. משימות אניות הקואליציה היו למנוע זרימת נשק מאיראן ,דרך הים, לכוחות החותים בתימן דרך החופים בצפון מערב המדינה ונמל חודיידה בפרט, הצלחה שהתבררה אחר כך כחלקית בלבד שלא מנעה הגעה נשק אסטרטגי , בחלקים , בעזרת ספינות דיג קטנות , ליד החותים שבנו בעזרתם מערך טילים בליסטיים וטילי חוף-ים היכולים לאיים לא רק על סעודיה השכנה אלא גם על תנועת השיט הבין לאומית בים האדום. ברצותם , או יותר נכון ברצות האיראנים , ביכולתם לחסום את השיט בים האדום ביעילות די טובה.

תמונה

התרגיל הימי המשותף בין ציי ארה"ב וישראל למעשה היווה נקודת ציון להידוק המצור ,הכמעט הרמטי , על חופי תימן המערביים וההוכחה לכך סיכול מוצלח של  2 רשתות הברחה גדולות של החות'ים מאיראן לחופי צפון מערב המדינה, מעצר אנשיהם , וחשיפת שיטות עבודה ודרכי פעולה שבוצעו על ידי האיראנים.

המצור הפך לכל כך יעיל , וזרימת חלקי הנשק האיראני למערב תימן כמעט נעצרה לחלוטין הביא את בכירי המשטר למחשבה שאם יצליחו לשים ידם על אחד מכלי השייט הבלתי מאויישים של ארה"ב באזור אזיי הם יבינו את הטכנולוגיה מאחוריה ויצליחו לפתח שיטות וטכניקות עוקפות.

תמונה

וכך בא ניסיונם להשתלט על כלי שייט בלתי מאויישים אמריקאים במימי הים האדום.

עצם העובדה שלא ראינו ניסיון כזה להשתלט על כלי דומה של חיל הים הישראלי נותן לנו להעריך שישראל מתנהלת מבצעית במימי הים האדום בצורה יותר משופרת מהאמריקאים וגם בגלל ההרתעה הישראלית שהביאה את האיראנים לדעת שאירוע כזה היה יכול להסתיים בהטבעת כלי השייט האיראניבתגובה, מבחינת אקט של הגנה עצמית.

בזיזת מצלמות כלי השייט הבלתי מאויישים האמריקאים ,ששוחררו משבי האיראנים , מצביע כי הם מעריכים שהמערכת, המהווה את עיני המפעילי, היא למעשה גולת הכותרת של מערכות הכלי, ואולי פיצוח דרך עבודתן יביא את האיראנים למצוא דרך לנטרל אותם שלא לדבר על להעתיק אותם לכים הימיים הבלתי מאויישים שהם מפתחים דוגמת מה שנעשה עם הכטב"מ האמריקאי המתקדם ביותר שהונחת על אדמת איראן ושימש מודל לייצור כלים מתקדמים יותר.

תמונה

ניתן לומר שכרגע המצור הימי על חופי תימן המערביים יעיל מאוד ומונע זרימת נשק איראני חדיש לחות'ים ובכך מקזז מכוחם ומהתנגדותם להשגת הסדר פנים ארצי בחסות האו"ם.

עדיין יש לשים לב למערך טילי החוף-ים האיראנים שהוקם על חופי הים האדום, כך לפי מקורות זרים, המהווה איום ברור ומיידי לתנועת השייט האזרחי והמסחרי באזור. סכנה שיש לנטרלה בתחילת כל סיכסוך שיתפתח בין ישראל לשכנותיה בעתיד הקרוב. פגיעתן יכולה להיות רעה ובעלת השפעה על המערכה המתפתחת.

תמונה

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות