מבזקי חדשות ליום 3-9-2022. מתעדכן

*- לקרוא ולא להאמין: זו הדרך שמציע מקורב לחיזבאללה כדי לחלץ את לבנון ממשבר כלכלי
כשראיתי את הכותרות במקורות ערביים לא האמנתי וחיפשתי את הקטע המקורי עד שמצאתי אותו. ד"ר בילאל נעים, שנחשב יועצו של האיש מספר 2 בחיזבאללה הישאם ספי א-דין, מציע בקטע וידאו תכנית חדשה "ויצירתית" לחילוץ לבנון מהמשבר הכלכלי. מה הוא מציע? הוא מציע מלחמה על ישראל במהלכה כוחות מיוחדים של חיזבאללה יפשטו על בנקים ישראלים וישדדו משם "מיליארדי דולרים".

נעים מגייס לטובתו את הקוראן וטוען ששם כתוב ששוד כספי היהודים (בני קריט'ה) מותר. עד כמה שהתיאוריה שלו מגוחכת יש לה תומכים בחוגים המקורבים לחיזבאללה שסבורים כי רק מלחמה עם ישראל תחזיר את העניין הבינלאומי לנעשה בלבנון.

ברשתות, אלה המתנגדים לחיזבאללה בעיקר מהמחנה הסוני לועגים לבילאל וטוענים כי שוב נחשפים פניה של איראן וגרורותיה שלא באמת רוצים "לשחרר את פלסטין" אלא רק לעסוק בשוד ובביזה.

ככה זה שתארי דוקטור ניתנים לפושעים מכוח המניפולציות שלהם.

*- תומכי משטר אסד זועמים על איראן ורוסיה
מעניין לראות כיצד התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות בסוריה יוצרות זעם בקרב תומכי משטר אסד כנגד איראן ורוסיה. סביר כי תחושות אלה מחלחלות גם לבכירי המשטר עצמו.

כך למשל פארס שיהאבי אחד מאנשי העסקים הבולטים המזוהים עם המשטר בחלב כתב "זה מה שקורה כשבן הברית שלנו אוהב את אויבנו יותר מאשר אותנו", רמז לרוסיה שלטענתו נמנעת מיירוט הטילים הישראלים. פאטמה סלמאן אשת תקשורת המזוהה עם המשטר הסורי כתבה כי היא חושדת שרוסיה עצמה מספקת לישראל את המידע על היעדים בסוריה.

מגיב אחר טען שרוסיה לא צריכה להתערב אלא איראן – שבגלל נוכחותה בסוריה היא הפכה ליעד להתקפות – היא זו שצריכה להגיב. מגיב אחר ממיליציה התומכת במשטר אסד כתב לבני הברית שלו: "אנחנו לא צריכים דיבורים אלא מעשים". יש עוד תגובות רבות אך אלה היו דוגמאות בודדות כדי להבהיר את הלך הרוח….

*- מכה נוספת לכיסם של הטורקים
חייהם של הטורקים בימים אלה אינם קלים בלשון המעטה. היום, העלו הרשויות הטורקיות את מחירי החשמל והגז הטבעי לשימוש משקי הבית ב-20% ובכ-50% למגזר התעשייתי. צעד זה צפוי להגביר את האינפלציה, שהגיעה לכמעט 80% ביולי. מובן שמגמה זו מכרסמת בפופולריות של הנשיא ארדואן בעיקר בערים הגדולות.

הבעיה של טורקיה היא שהיא מסתמכת כמעט לחלוטין על יבוא כדי לענות על צורכי הנפט והגז הטבעי שלה. עליית מחירי האנרגיה בשוק העולמי השנה, כמו גם הירידה החדה בשער הלירה (44% בשנה שעברה וכ-27% השנה) הביאו לעליית המחירים החדה בשוק המקומי.

*- איראן מפנימה: הגז יישאר בים?
בשבוע שעבר הודיעה איראן שהיא קרובה להסכם לפיו רוסיה תספק לה גז. ידיעה זו התקבלה בפליאה באיראן ומחוצה לה וחשוב מכך היא מלמדת גם על תובנות שיש כיום באיראן למרות ההתקדמות בשיחות הגרעין.

לכאורה, איראן עם מרבצי הגז הטבעי הגדולים בעולם לא אמורה לייבא גז. אבל הסנקציות הבינלאומיות מונעות מאיראן לנצל את הפוטנציאל. יתירה מכך, גם לפי משרד הנפט האיראני עצמו איראן סובלת ממחסור בגז. אם איראן הולכת לייבא גז מרוסיה זו בעצם הודאה איראנית בכך שהיא מבינה כי הגז שלה יישאר עמוק בים, מאחר שחברות מערביות לא יתקרבו אליו גם בשנים הקרובות מחשש לקריסה נוספת של הסכם הגרעין כמו ב-2018. חברה מערבית שלוקחת על עצמה פרויקט לפיתוח שדה גז מתחייבת לשנים של עבודה ומיליארדי דולר בהשקעה וכשמדובר באיראן זה כרגע לא מעשי גם עם הסכם גרעין.

הסבר נוסף לייבוא האיראני של הגז מרוסיה יכול להיות הרצון לעקוף את הסנקציות או להפוך את איראן למרכז לייצוא גז גם למדינות שכנות (פקיסטן, אפגניסטן ועוד) אך גם לאירופה. כדי שזה יקרה יש צורך בהקמת תשתיות להובלה שכרגע לא ברור מי יסכים להשקיע בהן.

*- תפנית "מפתיעה" בירדן…
מה לא עושים בשביל ערביי ישראל… הפרלמנט הירדני הפך החלטה שקיבל לפני כשבועיים למנוע מבעלי דרכונים ישראלים להשקיע במדינה. חברי הפרלמנט הירדני הצביעו, במהלך ישיבתם היום על פתיחה מחדש של הדיון בסעיף 2 להצעת החוק המסדיר את סביבת ההשקעות בממלכה לשנת 2022. סעיף זה בטיוטת החוק כולל את הגדרת המשקיע, שאושרה בפרלמנט לפני כשבועיים, כ"אדם המשקיע בממלכה בפעילות כלכלית בהתאם להוראות החוק, בין אם הוא משקיע ירדני או משקיע לא ירדני, למעט בעלי דרכון ישראלי".

השינוי של היום הגיע לאחר שמספר חברי פרלמנט סברו שיש לתקן את הסעיף כדי לא למנוע השקעה ממי שהם הגדירו "פלסטינים המחזיקים בדרכונים ישראלים", קרי ערביי ישראל. לאחר אישור התיקון בפרלמנט, הפכה הגדרת המשקיע: "אדם המשקיע בממלכה בפעילות כלכלית בהתאם להוראות החוק, בין אם הוא ירדני או משקיע שאינו ירדני".

בהצלחה למשקיעים בירדן…

*- איך טורקיה וקטר קשורות לסימון הגבול הימי של לבנון?
באחרונה הודיעה החברה הרוסית "נובטק" כי היא עוזבת את הקונסורציום עם טוטאל הצרפתית ו-Eni האיטלקית לחיפושי גז בלבנון. פרישת החברה הרוסית הייתה על סדר היום עוד לפני המלחמה באוקראינה.

בהנחה שהסכם הגבולות הימיים עם ישראל ייפתר בקרוב, יש כבר מי שלוטש עיניים להחליף את החברה הרוסית. יש לזכור כי על פי החוק הלבנוני, הקונסורציום צריך לכלול שלוש חברות (אלא אם כן הפרלמנט ישנה את החוק ויוריד לשתיים).
לפי עיתון בביירות, בכירי אנרגיה שהיו באחרונה בטורקיה שמעו כי היא מעוניינת להיכנס כשותפה במקום הרוסים. לפי הדיווח, הטורקים משוכנעים שלישראל לא תהיה בעיה אתם מאחר ש"תוך שנה שנתיים טורקיה תהפוך שוק חשוב לגז הישראלי". עוד מדינה שלוטשת עיניים לקונסורציום הלבנוני היא קטר שהחלה מגלה באחרונה אקטיביות בתחום הגז באזור אגן הים התיכון עם פרויקטים במצרים ובקפריסין.

*- מי עוטף פירות בדפים מהקוראן?
משתמשי הרשת בסולטנות עומאן שוב זועמים על גילוי של ארגזי פירות כשדפים מהקוראן משמשים בהם כמצע. הארגזים הללו נמצאו אתמול באחד מנקודות המכירה בצפון המדינה. מדובר בחילול של הקוראן דבר שיכול לגרור עונש כבד לפי החוק המקומי.

לפני כחצי שנה אירעה תקרית דומה ואז הייתה הערכה כי מדובר במשלוח פירות מאיראן. גם עתה ישנה הערכה שמקור המשלוח מאיראן.

יוזכר כי בשנת 2019 נמצאו דפים קרועים מהקוראן במשלוח תפוחים מאיראן לכווית ובעקבות כך אסרה המדינה המפרצית ייבוא תפוחים ממנה.

*- כך המהומה בעיראק רלבנטית לכיס שלנו…
לאירועים שהתרחשו היום בעיראק עלולות להיות השלכות כלכליות שישפיעו בסוף גם על הכיס שלנו. נכון לעכשיו מדווח על לפחות 12 הרוגים ובסרטונים שעולים לרשת ניתן לראות קרבות רחוב בערים הגדולות.

אם המצב יימשך לאורך זמן ישנו איום על יכולתה של עיראק להמשיך ולהפיק נפט. רוב שדות הגז של עיראק ממוקמים בדרום המדינה שהוא בעל רוב שיעי. באזורים אלה שורר אי שקט כולל בעיר המרכזית בצרה. המטרה של השלטונות כרגע היא להכיל את המהומות ולמזער נזקים.

עיראק היא שחקן משמעותי בשוק הנפט העולמי בייחוד בתקופה הזו של המלחמה באירופה. בחודש שעבר היא הזרימה לשוק בכל יום 4.584 מיליון חביות, כ-70,000 אלף יותר בהשוואה ליוני. השווקים מבינים היטב את החשיבות של עיראק לשוק הנפט העולמי והיום זינקו עד כה מחירי הברנט בכ-3.8% והגיעו ל-102.8 דולר נכון לכתיבת שורות אלה. אם המהומות יימשכו לאורך זמן ותהיה פגיעה בתפוקת הנפט צפו להמשך עליית המחירים…

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון