דו"ח סודי של נאט"ו: רוסיה מסיגה את מטוסי הקרב האחרונים שלה מקרים

רוסיה מסיגה את מטוסי הקרב האחרונים שלה מחצי האי קרים לאחר התקפות קטלניות – דו"ח סודי של נאט"ו

רוסיה הוציאה את כל מטוסי הקרב שלה מחצי האי קרים, ככל הנראה עקב סדרת פיצוצים שארעו לאחרונה במתקנים צבאיים רוסים שונים בחצי האי, על פי דו"ח סודי של נאט"ו שראה אור ב-"ביזנס אינסיידר".

עד כה, רוסיה הסיגה עשרה מטוסים מקרים, כולל שישה מטוסי Su-35S וארבעה מטוסי מיג-31BM. הכוחות הרוסיים יוציאו בקרוב את כל מטוסי הקרב מבסיסיהם שם, כך עולה מדו"ח של נאט"ו מ-22 באוגוסט.

"רוסיה פיזרה 10 מטוסי קרב מחצי האי קרים בשדות תעופה אחרים ביבשת רוסיה כדי למנוע אבדות נוספות מהתקפות אוקראינה", כך טוען הדיווח ב-Business Insider.

על פי הדיווח, 10 מטוסי הקרב הללו הועברו משדה התעופה בלבק לאזורי קושצ'בסקאיה ומרינובקה ברוסיה.

ב-18 באוגוסט אישרו הרשויות המקומיות ברוסיה מל"טים אוקראיניים תקפו את בסיס האוויר בלבק. עיתונאי רויטרס, שציטט מקורות בקרים, דיווח כי לפחות ארבעה פיצוצים נשמעו ליד נמל התעופה בלבק.

דו"ח נאט"ו קבע כי נמל התעופה בלבק, הממוקם ליד סבסטופול, הוא "שדה התעופה הראשי של רוסיה ומספק תמיכה לכוחות הפועלים בדרום אוקראינה ובים השחור".

בזמן פרסומו, ציין הדו"ח, 32 מטוסי קרב רוסיים עדיין היו בנמל התעופה בלביק, רובם מטוסי קרב מסוג Su-27 Flanker, ומספר קטן של מטוסי Su-35S ו-MiG-31BM, שלדבריו לא היו מספיקים כדי לשמור על אותה רמת תמיכה אווירית באזור.

הדו"ח גם אמר כי רוסיה הגדילה את מספר טילי ההגנה האווירית קרקע-אוויר (SAMs) בקרים כדי להתגונן מפני התקפות מל"טים אוקראינים.

הדו"ח של נאט"ו ציין כי "לרוסיה קשה לתקוף מל"טים אוקראינים בגלל הפגיעות של IADS (מערכת הגנה אווירית משולבת) C2".

המודיעין האוקראיני דיווח גם על תנועתם של לפחות 24 מטוסי קרב ו-14 מסוקים בין ה-11 באוגוסט ל-17 באוגוסט מבסיסי צבא רוסים בחצי האי קרים ליבשת רוסיה.

האם רוסיה נאלצה להסיג את מטוסי הקרב שלה מחצי האי קרים?

רוסיה משתמשת בבסיסי האוויר שלה בקרים כדי לפגוע בעמדות אוקראיניות, במיוחד באזורי חרסון וזפוריז'יה, שנכבשו במהירות על ידי הכוחות הרוסיים בימים הראשונים של פלישתם שהחלה ב-24 בפברואר.

רוסיה משתמשת כיום בכבישים ובמסילות ברזל בקרים כדי לתגבר ולספק מחדש את כוחותיה באזור חרסון שנכבש על ידי רוסיה, שם היה ,עד לאחרונה, קרב קשה בין כוחות רוסים ואוקראינים, כחלק ממתקפת הנגד של אוקראינה להשבת שטחיה.

הצבא האוקראיני פתח במספר התקפות על קרים, ככל הנראה בניסיון לשבש את הלוגיסטיקה הרוסית ולהחליש את יכולתם של הכוחות הרוסיים להגן ולתגבר את חרסון.

גורמים במערב מעריכים כי יותר ממחצית ממטוסי הקרב של צי הים השחור של רוסיה לא כשרים לפעילות לאחר שאוקראינה תקפה את בסיס האוויר סאקי בחוף המערבי של קרים ב-9 באוגוסט, וגרם את מספר האבידות הגדול ביותר שספג הצבא הרוסי ביום אחד מאז התחיל את המלחמה.

פיצוצים דווחו בשני בסיסי אוויר רוסיים נוספים בדזנקוי וב-Hvardisk בקרים לאחר ההתקפה על סאקי.

לא ברור אם אוקראינה הייתה אחראית לתאונה בדז'נקוי. פיקוד חיל האוויר האוקראיני הכחיש מעורבות בהפצצות, ואמר כי התאונה נגרמה בגלל "כישלונה של רוסיה לדבוק באמצעי זהירות בכיבוי אש". למרות שיועץ נשיאותי אוקראיני רמז למעורבות אוקראינית בהפצצות.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח גם כי ההפצצות היו תוצאה של עבודתה של "אליטה צבאית אוקראינית".

לפי העיתון הרוסי קומרסנט, ייתכן שהפיצוץ בהווארדיסק בוצע באמצעות מזל"ט קטן.

מלבד זאת, אוקראינה גם תקפה במזל"ט את מפקדת צי הים השחור הרוסי ב-20 באוגוסט, המתקפה השנייה מסוג זה לאחר שמזל"ט מתאבד עמוס בחומרי נפץ הסתער על בניין המטה ב-31 ביולי, ופצע שישה אנשים בעת שחגגו את יום הצי הרוסי.

לפיכך, נראה כי הצבא האוקראיני פגע באמון של חיל האוויר הרוסי ביכולותיו להגן על כוחותיו כמה מאות קילומטרים מקווי החזית בחרסון, ואילץ אותו להעביר את נכסיו אל מחוץ לחצי האי קרים.

הרחקת מטוסי הקרב מקו החזית עלולה להחליש משמעותית את יכולתה של רוסיה לספק סיוע אווירי לכוחות הקרקע שלה בחרסון.

תמונה צבעונית של בסיס האוויר סאקי לאחר הכוונת, מראה קבוצת מטוסי קרב שהושמדו על הקרקע:

קרדיט: ערביכ דפנס