הוצאת ה-S-300 מסוריה הזדמנות להגביר התקיפות נגד בעלות בריתה של טהראן

אתר החדשות של האופוזיציה האיראני – "רדיו פרדה" מדווח כי כלי תקשורת בישראל אומרים כי פעולתה של רוסיה בפירוק מערכות ההגנה האווירית הרוסיות באזור מסיאף בסוריה סיפקה לישראל "הזדמנות" להגביר את התקיפות האוויריות נגד "התבססות הצבאית של איראן ובעלות בריתה של טהראן" בסוריה.

במקביל, ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי סוריה ביקשה מאיראן לא לתקוף את ישראל דרך שטח סוריה.

בעיתון "ידיעות אחרונות" נכתב במוצאי שבת, כי שתי תקיפות אוויריות גדולות המיוחסות לישראל בוצעו בשישי ושבת נגד מטרות במסיאף לאחר שנודע לישראל כי רוסיה הוציאה את מערכת ההגנה האווירית S-300 מהאזור.

במהלך סוף השבוע הודיעה חברת Imageset הישראלית ,על ידי ניתוח ופרסום תמונות לוויין, כי מערכת ה-S-300 הרוסית פורקה מסביב למסיאף, הועברה לספינה רוסית ונכנסה למימי הים השחור דרך הים התיכון כדי להעביר אותה אל נמל נובוסיבירסק הרוסי.

זקוקה נואשות לנשק זה כדי להמשיך במתקפה באוקראינה, רוסיה החזירה סוללת S-300 מסוריה כדי לעזור לטפל בצווארי הבקבוק הצבאיים שלה, לפי ImageSet.

לפי ידיעות אחרונות, היעדרה של המערכת הרוסית במסיאף שחררה את ידה של ישראל שהסלימה את התקיפות בסוריה תוך ניצול ה"הזדמנות".

שר הביטחון הישראלי אמר כי המערכת הרוסית הופעלה נגד מטוסי קרב ישראלים רק פעם אחת באביב הזהאך לא פגעה במטוסים.

לדברי רון בן ישי, פרשן לענייני צבא בישראל בעיתון "ידיעות אחרונות", אמר כי למרות פירוק מערכת ה-S-300 ממסיאף, לרוסיה עדיין יש מערכות נוספות מסוג זה בסוריה.

הפרשן הישראלי הזה הוסיף כי עם צמצום הנוכחות של רוסיה בסוריה, ומעורבותה במלחמה באוקראינה, ישנה אפשרות שאיראן רוצה למלא את החלק הזה בוואקום שיצרה רוסיה בסוריה.

בינתיים, בצבא ובממשלה הישראלית עדיין שותקים לגבי הדיווח של "המצפה לזכויות אדם הסורי" בנוגע להשלכות הפיגועים שיוחסו לישראל באזור מסיאף; זה לא אושר ולא הוכחש, אבל התקשורת הישראלית דיווחה בהרחבה על הידיעה הזו, תוך ציטוט ארגון האופוזיציה הסורי.

לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, הפועל מבריטניה, בסבב התקיפות הישראלי החדש, מחסן הטילים של משמרות המהפכה במסיאף היה היעד העיקרי להפצצות, וכאלף טילים הושמדו. גוף זה מסר כי רוב הטילים היו מסוג קרקע-קרקע לטווח בינוני, שיוצרו במרכז תעשיות מסיאף.

מסיאף הוא מיקום אסטרטגי במחוז חמה עבור צבא סוריה ומפקדת התעשיות הביטחוניות הצבאיות במדינה. אומרים שישראל תקפה את מתחם המפעלים הללו פעמים רבות בהתקפותיה על סוריה בעשור האחרון.

במקביל למתקפה הישראלית על מסיאף בסוף שבוע שעבר, ה"ניו יורק טיימס" ציטט "מקור מיודע בדמשק" שאמר כי סוריה ביקשה מהרפובליקה האסלאמית של איראן ומבעלי בריתה של טהראן לא להכין מתקפה כלשהי מאדמת סוריה נגד ישראל.

נפתלי בנט, ראש ממשלת ישראל לשעבר, אמר לפני שלושה חודשים כי ארמונו של בשאר אל-אסד יופצץ אם סוריה תאפשר לאירן נוכחות ותנועות צבאיותעל אדמתה.

לפני שלושה חודשים ביצעה ישראל תקיפה הרסנית נגד נמל התעופה הבינלאומי בדמשק, שפגעה קשות במסופים ובמסלולי ההמראה, והשביתו את שדה התעופה למשך כשלושה שבועות. ככל הנראה, ההעברות הצבאיות של איראן הניעו את ישראל לבצע התקפות קשות אלו.

איראן וסוריה, בעלות ברית אסטרטגיות ותיקות מאז הקמת הרפובליקה האסלאמית של איראן, המשיכו בשיתוף פעולה ביטחוני וצבאי ושורה של שותפויות בתחומים אזרחיים אחרים בתהליך איטי ומתמשך, ותמיד דיברו על "רצון הדדי" להרחיב את שיתופי הפעולה הללו.

עלי חמינאי, מנהיג הרפובליקה האסלאמית של איראן, הדגיש את הרחבת שיתופי הפעולה הללו בפגישתו עם בשאר אסד, שיצא לטהרן ,באמצע האביב הזה, בפעם הראשונה לאחר השקט היחסי של המצב במלחמת 11 השנים בסוריה.

פריסת מערכת S-300 בבסיס חמימים בסתיו 2018

קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי