סוריה בקשה מאיראן לא לתקוף את ישראל משטחה

גורמים רשמיים בסוריה ביקשו מאיראן ונציגיה לא לבצע התקפות נגד ישראל משטחה, מה שהוביל את הציר בראשות איראן להגיב על תקיפות ישראליות בפגיעה בבסיסים אמריקאים במקום זאת, כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" ביום שישי בציטוט מקור בדמשק .

הבקשה הגיעה במהלך פגישה וירטואלית בין איראן לגורמים הנתמכים על ידי איראן מסוריה, עיראק, חיזבאללה מלבנון, תימן וכוח קודס של משמרות המהפכה האיסלאמיים (IRGC). הפגישה דווחה על ידי Gheis Ghoreishi, אנליסט המקורב לממשלת איראן, ואושרה ל"טיימס" על ידי בכיר בדמשק.

הגורם בדמשק ציין כי הסורים לא רצו שתתבצע תקיפה נגד ישראל משטחם, שכן אפשר והדבר יגרור למלחמה כוללת בשטח סוריה שגם כך לא יציבה. בגלל הבקשה, "ציר ההתנגדות" בראשות איראן תקף בסיסים אמריקאים בסוריה בתקווה שזה ידחוף את אמריקה ללחוץ על ישראל להפסיק את תקיפותיה.

גורמים בכירים בארה"ב אמרו ל"טיימס" כי התקפות מל"טים שבוצעו ב-15 באוגוסט נגד בסיס אל-תנף בדרום מזרח סוריה, המארח חיילים אמריקאים, היו מתוחכמות יותר מהתקפות קודמות וייתכן שהיה ניסיון איראני להגיב לתקיפה אווירית ישראלית קודמת.

יום לפני תקיפת המל"ט, לפחות שלושה חיילים סורים נהרגו בהתקפות אוויריות ישראליות על אתרים ליד טרטוס בחוף הסורי וליד דמשק, לפי סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית SANA.

בשבוע שעבר ערכה ארה"ב תקיפות אוויריות נגד אתרי משמרות המהפכה והמיליציות הנתמכות על ידי איראן באזור דיר א-זור במזרח סוריה בתגובה לפיגועי 15 באוגוסט. המיליציות הנתמכות על ידי איראן הגיבו בירי רקטות, וארה"ב הגיבה לירי הרקטות בתקיפות אוויריות נוספות.

"ההערכה שלנו היא שהמיליציות האלה בודקות ומנסות לראות איך אנחנו נגיב", אמר מזכיר העיתונות של הפנטגון בריגדיר חיל האוויר גנרל פט ריידר לאחר התקיפות האוויריות של ארה"ב בשבוע שעבר. "אני חושב, בהתבסס על התקיפות שעשינו, שלחנו מסר מאוד חזק וברור ומסר מידתי, שכל איום נגד כוחותינו הפועלים בסוריה, או בכל מקום אחר, לא יתקבל בסובלנות".

במהלך הפגישה הוירטואלית שערכו איראן ושלוחותיה, הגיעו מומחים צבאיים למסקנה שלמרות שצבא ארה"ב חזק יותר מחיל המשלוח של איראן בסוריה וככל הנראה יגיב, ממשל ביידן ינסה להפיג את המתיחות באזור ולא יתחיל במלחמה חדשה. בהתבסס על מסקנה זו, החליטו משתתפי הפגישה לפגוע בבסיסי ארה"ב בסוריה בתגובה לכל תקיפה ישראלית.

בשנה שעברה דיווח ה"טיימס" כי מיליציות הנתמכות על ידי איראן תקפו את בסיס אל-תנף בתגובה לתקיפות הישראליות בסוריה.

ביום חמישי, תקיפות אוויריות ישראליות כוונו לאתרים ליד מסיאף, לפי SANA. מספר שריפות פרצו בעקבות התקיפות, כאשר שריפות ופיצוצים משניים דווחו במשך שעות לאחר התקיפות הישירות. דיווחים ראשוניים הצביעו על כך שלפחות אחת מהמטרות הייתה המרכז למחקרים מדעיים בסוריה.

קרדיט: שפק ניוז