מאה שנה לרציחתו של מייקל קולינס, גיבור המאבק לעצמאות אירלנד

טקס ממלכתי בהשתתפות ראש ממשלת אירלנד, מייקל מרטין, וסגנו ליאו ורדקאר, עם משמר צבאי ובנוכחות אלפי צופים התקיים היום בכפר ביל נה בלאת' שבדרום אירלנד לציון מאה שנה לרציחתו של מייקל קולינס, גיבור המאבק לעצמאות אירלנד שחוסל במארב במהלך מלחמת האזרחים ב-22 באוגוסט 1922.

קולינס, חבר השין פיין, היה ממנהיגי מרד חג הפסחא ב-1916, ובמלחמת העצמאות בשנים 1921-1919 שימש ראש המודיעין של הצבא האירי הרפובליקני. הוא היה מחברי המשלחת לשיחות עם הבריטים ותמך בהסכם שבמסגרתו הוקמה מדינה אירית חופשית תחת הכתר הבריטי בדרום האי, ללא ששת המחוזות בצפון.

ביוני 1922 פרצה מלחמת אזרחים בין תומכי ההסכם וחלוקת האי לבין מתנגדיו. חודשיים מאוחר יותר, קולינס, ששימש יו"ר הממשלה הזמנית ושר האוצר וגם המפקד העליון של הצבא הלאומי, נורה למוות במארב של מתנגדי ההסכם מה-IRA כשהוא בן 31 בלבד.

ראש הממשלה מרטין ציין כי רציחתו של קולינס "מנעה מאירלנד את אחת התקוות הגדולות שלה לפיוס". "בחייו הקצרים, מייקל קולינס גרם להשפעה עמוקה, מתמשכת וחיובית על ארצנו", אמר. "הוא ראוי להיזכר בתור אחד האירים הדגולים ביותר שחיו אי פעם".

ורדקאר, שצפוי להתמנות לראש הממשלה ברוטציה בסוף השנה, תיאר את קולינס בתור "הנביא הגדול ביותר של חירות". "במלאות מאה שנה למותו, אנחנו נותנים לו כבוד בשם אומה מוקירת תודה. חייו של מייקל קולינס היו אירלנד וגם מורשתו היא אירלנד".

מדובר באירוע היסטורי. זו הייתה הפעם הראשונה שמנהיגי שתי המפלגות הגדולות ביותר בפוליטיקה האירית – מרטין מפיאנה פויל וורדקאר מפינה גייל – נמצאים יחד בטקס לזכר קולינס וזו הייתה הפעם הראשונה שבה מנהיג של פיאנה פויל נואם בטקס הרשמי עם אחת הדמויות שמזוהה עם פינה גייל.

שתי המפלגות הוקמו לאחר מלחמת האזרחים על ידי פורשים מהשין פיין. מייסדי פיאנה פויל התנגדו להסכם עם הבריטים על חלוקת האי ולמדיניות של הימנעות מהשתתפות פעילה של נבחרי המפלגה בפרלמנט כדי לקדם עצמאות. מנגד, בפינה גייל המשיכו את מורשתו של קולינס ובסופו של דבר הם הכריזו על הקמת רפובליקה עצמאית ב-1949.

על אף המשקעים ההיסטוריים והיריבות הפוליטית בין שתי המפלגות, ביוני 2020 הן הקימו לראשונה ממשלת אחדות, יחד עם הירוקים, כולל רוטציה בין שני המנהיגים, וזאת כדי לבלום את עלייתה לשלטון של מפלגת השין פיין. מנהיגת השין פיין, מרי-לו מקדונלד, לא נכחה היום בטקס, אולם צייצה כי "קולינס הוא ענק של מאבק מהפכני אירי".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה