איראן תגברה מאוד את נוכחותה הצבאית מול גבול ירדן לא הרחק מגבול ישראל

העיתון הכוויתי "אל-קבאס" חשף כי איראן פרסה יחידות חדשות של המיליציות שלה בגבול סוריה-ירדן, כחלק מהפרויקט האיראני שמטרתו להדק את השליטה הצבאית על האזור הדרומי של סוריה, בסמוך לגבולות ירדן וישראל, למרות אזהרות קודמות שהוציאה ירדן על הצורך להתעמת עם האיום האיראני בגבולותיה עם סוריה.

העיתון ציטט היום מקורות יודעי דבר בתוך איראן, כי מיליציית משמרות המהפכה שלחה לאחרונה שלוש יחידות חדשות מהאפגניסטן (חטיבת פאתימיון) בפיקוח מפקד המיליציה – חיכמאת אללה הראטי (Hikmatullah Harati), לגבול סוריה-ירדן, במטרה להקים בסיס גדול במקום מתחמים קטנים ששימשו את המיליציה במחוז דרעא, שבדרום סוריה.

המקורות ציינו כי יחידות איראניות אלו שוגרו בימים האחרונים מטהראן לדמשק ולאחר מכן הגיעו לעיר דרעא, והחלו להתפרס לאורך הגבול הירדני בפיקוח מומחים איראנים, "לאחר שעברו הכשרה בהפעלת ציוד צבאי במחנות דרומית מזרחית לטהראן וכן עברו הכשרה בירי טילים והפעלת כטב"מים קצרי טווח". יש לציין כי מיליציות אלו מצוידות צבאית טוב יותר מהמיליציות האיראניות המוצבות בדמשק.

על פי המידע שדלף, המיליציה האיראנית הקימה פיקוד חדש לכוחותיה בדרום סוריה, לאחר שהמיליציות ה"אפגניות" השלימו את תהליך ההיערכות בגבול עם ירדן, בנוסף לתחילת הקמת בסיס איראני בשם "מאליק אל-אשתר" שיוקם בכפר חומה באזור הכפרי של דרעא, כחלק מ"פרויקט הגנה על קבוצות איראניות מפני התקפות של פלגי אופוזיציה סורית, בנוסף להקמת נקודה מרכזית קבועה בדרום ולהדק את השליטה על משולש דרעא-קוניטרה-דמשק.

העיתון העריך את מספר חברי מיליציית ה"פאטימיון " האיראנית שהועברו לאזור דרעא בכ-350, בנוסף למספר קצינים ולוחמים של מיליציית "משמרות המהפכה", שכן מיליציות אלו נפרסו לאורך השטח הסורי בואכה גבול ירדן. לאחר שמשפחותיהם הצטרפו אליהם לאחר הגעתם לדרעא ניתן למעשה אישור כי בכוונת איראן להתייצב לטווח ארוך על גבול סוריה-ירדן.

אזהרות ירדניות קודמות

במאי האחרון הזהיר מלך ירדן עבדאללה השני מפני הסלמה אפשרית בגבולות ארצו עם סוריה, עקב ההתפשטות האיראנית הגוברת על חשבון הנסיגה הרוסית באזור הדרום, אז אמר המלך בראיון ל-מכון הובר מאוניברסיטת "סטנפורד" האמריקאית כי "הנוכחות הרוסית בדרום סוריה הייתה מקור לשקט", והוסיף: "הוואקום הזה יתמלא כעת על ידי האיראנים ונציגיהם, ולמרבה הצער יש לנו כאן הסלמה אפשרית של הבעיות בגבולות שלנו".

ביוני האחרון קרא המלך הירדני לכרות ברית צבאית במזרח התיכון בדומה לארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו), על רקע התפשטות המיליציות השיעיות בגבולות ארצו, כיוון שראה בפריסה זו איום לביטחון הלאומי של ירדן בשל עיסוקה בהברחת סמים ונשק.

ההצהרות הירדניות הגיעו לאחר פעילות מוגברת של מיליציות איראניות באזור הדרומי של סוריה (דרעא וא-סוויידה), ובסמוך לגבולות ירדן, במיוחד פעולות הברחת סמים שהתישו להפליא את הצבא הירדני בתקופה האחרונה.

לירדן היה חלק מרכזי בהגעתה והתרחבותה של איראן לדרום סוריה בשנתיים האחרונות, במיוחד כשנטשה את סיעות האופוזיציה בדרום סוריה מחד, וסייעה למאמצים דיפלומטיים ופוליטיים שתרמו להכשרת משטר אסד באזור הערבי מאידך בתמורה לכמה הסכמים כלכליים הנוגעים לעמאן, ובראשם הסכם צינור הגז הערבי. מאמצים אלו החלו בשנה שעברה בדרישה מהצד הירדני לפתוח את מעברי הגבול עם האזורים שבשליטת המיליציה של אסד כדי להחיות את כלכלתה, ולאחר מכן התנהלו מגעים רשמיים בין שני הצדדים, וכך נוצר הקשר הראשון של בשאר אל-אסד עם המלך הירדני באוקטובר האחרון, לאחר קרע שנמשך כעשר שנים, בשינוי ברור ומפתיע בעמדה הרשמית לגבי המהפכה הסורית והשלכותיה.

העמדה הירדנית היוותה תמיכה ברורה במשטר אסד ובמיליציותיו באמצעות תמיכתה הכלכלית והפוליטית בתמורה להתנערות מהסכמים קודמים הקשורים למהפכה הסורית שבה תמכה עמאן מאז 2011, במיוחד שהשינוי במדיניות ירדן חפף לשינויים בינלאומיים חסרי תקדים.

בדרום סוריה שינויים אלו אפשרו לאסד ולמיליציות של איראן להחזיר את השליטה על האזור ולהערך מחדש על גבולות ירדן וישראל.

מיליציה של פאטמיון

קרדיט: אוריינט ניוז