משחתות איראניות בים סוף: סיבות ומטרות

מפקד חיל הים של צבא איראן, אדמירל שהרם איראני – شهرام إيراني, חשף כי משחתות איראניות של הכוח הימי האסטרטגי של הצבא האיראני נמצאות במרחק של 2,200 ק"מ מגבולות מדינתם.

משחתות איראניות בים האדום

הוא הכריז כי נוכחות המשחתות "היא הערובה לביטחון הגבולות הכלכליים של המדינה".

הוא סבר כי "חשיפת צי המטוסים הבלתי מאוישים של הכוח הימי האסטרטגי, הובילה לשינוי באיזונים האזוריים".

איראני הוסיף: "למרות תנועות האויבים, במיוחד ישראל בים האדום, נוכחותם של אנשינו על משחתות הכוח הימי האסטרטגי של הצבא במים בינלאומיים גזלה מהאויב את האומץ לבצע מהלכים עוינים".

הוא הסביר, "קווי הספנות של איראן תמיד היו פתוחים, ובאמצעות זיהוי ספינות ונעו בים, הגברים הגיבורים האלה הוכיחו שתהיה להם נוכחות חזקה בכל מקום שצריך".

הוא התייחס לפקודה של עלי חמינאי, משנת 2009 בדבר נוכחות הכוח הימי האסטרטגי של הצבא במים חופשיים ובינלאומיים, שנמשכת: "היום, בשנה השלוש-עשרה להודעת המנהיג. כוחות הנוגעים לנוכחות הכוח הימי האסטרטגי של הרפובליקה האסלאמית של איראן באוקיינוסים, קבוצת הצי ה-83 חזרה למדינה. לאחר ביצוע משימת אבטחת העורק הכלכלי של המדינה ונוכחות יעילה בים, למעלה מ-2,200 קילומטרים מגבולות המדינה, בפיקודה של המשחתת אלוונד.

הוא סיכם באומרו כי: "הקבוצה הימית ה-84 של הכוח הימי האסטרטגי של הצבא, בראשות המשחתת "ג'מראן", מבצעת בימים אלה את המשימה שהופקדה עליה בתוך אזור מיצר באב אל-מנדב עד צפון הים האדום ואזור תעלת סואץ, שנועדה לאבטח את העורק הכלכלי של המדינה ולהגן על האינטרסים של איראן".

ראוי לציין כי נאומו של מפקד הצי האיראני, אדמירל שחרם איראני, הגיע במהלך טקס קבלת הפנים לקבוצת הנחתים ה-83.

החוקר במרכז לאסטרטגיה ימית – שלמה גואטה מעיר כי "כשמפקד הצי האיראני אומר אבטחת נתיבי השייט המסחריים לאיראן וממנה הוא מתכוון ל"משולש הזהב" הכולל את מיצרי הורמוז מיצר מלקה ומיצר באב אל מנדב. בשנה האחרונה במיוחד התרחבה פעילות חיל הים האיראני גם לים האדום בואכה מפרץ ותעלת סואץ על רקע תנועת מיכליות ואוניות סוחר איראניות שהובילו דלק ומטענים לסוריה."

הערה של אביעד מקבוצת נציב  על הנאמר בכתבה:

"מעט הגזמה לכנות משחתות את הפריגטות האיראניות.
הספינות המוזכרות – Alvand מכוח המשימה 83 ו- Jamaran מכוח המשימה 84 הן פריגטות משני דורות שונים.
הפריגטות האיראניות האלה, לא מתקרבות למה שנהוג להתקין בספינות בסדרי גודל דומים או על קורבטות טילים, כדוגמת הסטילים שלנו, אבל עדיין אין לזלזל בספינות אלו.

למרות שחימושן דל לעומת סטי"לים של חיל הים הישראלי, או ספינות קרב של מדינות אחרות המשייטות בים סוף ובאזור המפרץ, הן עלולות לגרום לנזק לציי סוחר, או לספינות מלחמה שלא הפעילו מערכות ועלולות להיות מופתעות."

משחתות איראניות בים האדום

קרדיט: סטפ ניוז