ארה"ב מעריכה: רוסיה משתמשת בטורקיה כדי להתחמק מהסנקציות

לאחר שגורמים באיחוד האירופי הביעו דאגה מההתקרבות בין רוסיה לטורקיה , סגן שר האוצר האמריקני וולי אדימו אישר כי מוסקבה מנסה להשתמש באנקרה כדי להתחמק מהסנקציות שהוטלו עליה.

בשיחתו עם סגן שר האוצר יונוס אילטאס, אדימו הביע את חששותיה של ארצו שגורמים ויחידים רוסיים יכולים להשתמש בטורקיה כדי להתחמק מהסנקציות שהטילו ארצות הברית ו-30 מדינות נוספות.

הוא חזר על האינטרס של ארצות הברית בהצלחת הכלכלה הטורקית, והביע את מחויבותו של משרד האוצר לשותפות עם ממשלת אנקרה כדי להגן על שלמות המגזר הבנקאי שלה.

התקרבות רוסית-טורקית

ההתפתחויות הללו הגיעו לאחר שגורמים באיחוד האירופי הביעו דאגה מההתקרבות בין רוסיה לטורקיה, והזהירו כי טורקיה תהפוך לפלטפורמת מסחר עבור מוסקבה, לפי הפייננשל טיימס.

הגורמים הרשמיים תיארו את התנהגותה של טורקיה עם רוסיה בשלב זה כמאוד אופורטוניסטית, והדגישו כי ההסכמים על אנרגיה ומזון בין מוסקבה ואנקרה מעוררים חששות.

ביום שישי הסכימו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, להגביר את שיתוף הפעולה בתחומי הכלכלה והאנרגיה, לאחר פגישה שנערכה ביניהם בסוצ'י, רוסיה, לחופי הים השחור.

בהצהרה מסר הקרמלין כי שני המנהיגים הסכימו "להגביר את חילופי הסחר" בין שתי המדינות ו"לממש שאיפות משותפות בתחום הכלכלה והאנרגיה".

בהצהרתם המשותפת קראו שני הנשיאים ל"צעדים קונקרטיים" לחיזוק שיתוף הפעולה בתחומי התחבורה, החקלאות, התעשייה, הפיננסים והתיירות, כך לפי AFP.

הם גם הדגישו את תפקידה של אנקרה בהובלת הגז הרוסי לאירופה דרך צינור TurkStream, ואמרו, "השותפים האירופים צריכים להיות אסירי תודה לטורקיה על הובלה בטוחה ורציפה של גז רוסי".

כמו כן, שני הנשיאים הסכימו כי אספקת הגז הרוסית לטורקיה תשולם "חלקית ברובל", לפי התקשורת, אלכסנדר נובאק, סגן ראש ממשלת רוסיה, שיבח "שלב חדש" זה.

פתח דף חדש

ראוי לציין שרוסיה מבקשת מזה חודשים לעשות שימוש במטבע הלאומי שלה בעסקאות בינלאומיות מול האירו והדולר, לאור סנקציות כלכליות מערביות חסרות תקדים שמשפיעות עליה עקב המלחמה באוקראינה.

לפני הפגישה הביע ארדואן את תקוותו שפגישתו עם פוטין תאפשר "לפתוח דף שונה לחלוטין ביחסים" בין שתי המדינות.

הוא גם אישר את נחישותו לוודא שבניית מפעל גרעיני על ידי קבוצת Rosatom הרוסית באקויו שבדרום טורקיה תתנהל על פי "לוח הזמנים שנקבע", בעוד מחלוקת מאיימת לעכב את יישום הפרויקט הענק הזה.

أميركا: روسيا تستخدم تركيا للتهرب من العقوبات

קרדיט: אלערביה ואחווה