מבזקי חדשות ליום 20-8-2022. מתעדכן

*- כשקטר יכולה להרשות לעצמה "לעשות צחוק" מגרמניה
גרמניה שמנסה למצוא תחליף לגז הרוסי ספגה מהלומה לא קטנה למאמצים אלה מכיוון לא צפוי. לפני מספר שבועות שר האוצר הגרמני רוברט האבק יצא במיוחד לבירת קטר, דוחה, שם נפגש עם בכירים, כולל האמיר בכבודו ובעצמו.

בסיום הביקור האבק נשמע אופטימי בכל האמור להסכם אספקת גז שייחתם עם המדינה המפרצית, וזאת לאור יחסי הקרבה בין המדינות. אבל הזמן עבר והסכם לא הושג. השבוע כבר הודה השר הגרמני כי המו"מ עם קטר נכשל בשל דרישות המחיר הגבוה שלה. ההצהרה הזו בתבוסה הספיקו לחלק מהעיתונים בגרמניה שקטלו את השר וטענו ש"עשה מעצמו צחוק" בביקורו בדוחה.

*- הסיבה שעומאן לא ממהרת לאשר טיסות ישראליות בשמיה?
חודש מאז שסעודיה פתחה את המרחב האווירי שלה לטיסות של חברות מישראל והאישור הנחוץ הדומה מעומאן השכנה עדיין לא הגיע. ייתכן כי האישור הזה יגיע בימים הקרובים, אבל ההתמהמהות אינה מקרית. סביר שהעומאנים רוצים תמורה כלשהי אבל אני סבור שיש גם משהו מעבר לכך.

הקשרים בין עומאן לבין איראן הדוקים ובחודשים האחרונים רק הלכו והתהדקו. לפיכך, אי אפשר לשלול כי מופעל לחץ מצד איראן על הסולטנות לא למהר ולפתוח את השמים לחברות הישראליות. יחסי המסחר בין עומאן לבין איראן רק הולכים ומתעצמים. בארבעת החודשים האחרונים זינק הייצוא האיראני לעומאן ב-123% והסתכם בכ-415 מיליון דולר והיא אחת משותפות הסחר החשובות של איראן במפרץ. זו רק דוגמה לקשרים בין השתיים. בנוסף, יש לזכור כי במפרץ מושמעת ביקורת נוקבת כלפי עומאן על היד החופשית שהיא מאפשרת לחות'ים הפרו איראנים בתימן להשתמש בשטח הסולטנות להברחת נשק וכספים. עומאן לא מגדירה את החות'ים כארגון טרור.

*- "מייהדים" את בירת בחריין
לא ירחק היום ש"רובע יהודי" ראשון יוקם בבירה של מדינה מפרצית, כך לפחות טוען היום עיתון ערבי. לפי הדיווח, הרשויות בבחריין הכינו תכנית "לייהוד" חלק מהבירה מנאמה וזה קורה כחודש לאחר שבכירה בחריינית התפטרה על רקע התנגדותה לנורמליזציה הישראלית.

העיתון מפרסם שהתכנית לרובע היהודי מתרכזת סביב בית הכנסת בעיר העתיקה של מנאמה והכוונה היא ש-40% ממנה יהיו בעלי סממנים יהודיים. בין השאר נרכשים מבנים ישנים, חלקם הרוסים כדי לממש את התכנית הזו, כך מדווח. במקור תכנית זו הייתה אמורה להתחיל בדצמבר 2020, לאחר שגם גורמים אמריקאים הציעו להשתתף במימון הפרויקט בסביבת בית הכנסת היהודי כולל הקמת מוזיאון יהודי, אולם הדבר לא יצא לפועל בשל התנגדותה של מי שעמדה אז בראש רשות התרבות.

*- האם הסוחרים באיראן יודעים משהו שאנחנו לא?
בשלושת הימים האחרונים מורגש שיפור בשערו של הריאל האיראני מול הדולר, וזאת נוכח הציפייה של הסוחרים כי טהראן תשיב בחיוב על ההצעה של האיחוד האירופי מה שיסלול את הדרך להסכם גרעין חדש. כרגע אין שום אינדיקציה שמדובר ביותר מתחושה של אופטימיות.

היום שער הדולר ירד בשוק השחור ל-300,000 ריאל. בשבת שערו עמד על 302,400 כשבמהלך השבוע האחרון ירד שערו של הדולר בכ-20,000 ריאל. הסוחרים מסבירים כי הצפי להסרת הסנקציות מוביל את החוסכים האיראנים להזרים יותר מטבע קשה לשוק כשבמקביל הביקוש לדולר נמצא במגמת ירידה. עם זאת, ישנם סוחרים שמזהירים את האיראנים וטוענים כי גורמים ספקולנטים מפיצים מידע לא מבוסס בדבר הסכם גרעיני קרוב כדי לעודד את האיראנים למכור את המט"ח שלהם. במידה שאיראן תשיב בשלילה, הצפי הוא לזינוק מחודש של הדולר מול הריאל כבר בימים הקרובים.

*- משעל הפך האיש השנוא ביותר בסעודיה
בכיר חמאס, ח'אלד משעל, הוא היום לפחות שנוא נפשם של הסעודים. בעקבות ראיון שנתן לרשת אלג'זירה בה טען כי סעודיה כולאת אנשי חמאס כדי לרצות את ישראל, ישנן כלפיו ברשת תגובות נזעמות. בין השאר הוא מכונה בוגד, משת"פ של איראן ובמקביל ישנן קריאות להאיץ את הנורמליזציה עם ישראל. הנה שתי דוגמאות מתוך המון שיש רק כדי שתבינו את הלך הרוח.

פהד דיבאג'י, פובליציסט עם מעל 100 אלף עוקבים, כתב:
סעודיה לא השתנתה, אלא (חמאס-ד"פ) הם השתנו ובגדו.
הם אלה שהלכו לחיק האיראני
הם תמכו בחות'ים ובירכו על הטילים (שנורו לשטח הממלכה)
הם אלה שמסיתים נגד הממלכה עם צבאות אלקטרוניים
הם אלה שעושים כסף מהעניין הפלסטיני
הם אלה ששולחים בוגדים לממלכה כדי לגרום לצרות

איבראהים בן עטאללה, משפיען רשת כתב: חמאס היא זרוע איראנית שתומכת בחות'ים, תומכת בירי (שלהם) על הממלכה ומברכת אותם בפומבי. לא הערוץ (אלג'זירה) ולא המחבל (משעל) התייחסו לכך.

*- מלחמה שיעית פנימית בפתח?
כפי שהעניינים מתגלגלים, בעיראק צפוי להתפתח סוג של עימות אלים בין הפלגים השיעים השונים. ההערכות לגבי עוצמת העימות משתנות. יש הסבורים שהוא יהיה בעוצמה נמוכה וקצרה ויש כאלה הסבורים שעיראק על סף מלחמת אזרחים. הסיבה היא השיתוק הפוליטי הגדול ביותר בעיראק מאז 2003 וזאת עקב הקושי להקים ממשלה קרוב לשנה מאז הבחירות.

לא אלאה אתכם בפרטים, אלא באופן כללי מדובר בזרם של איש הדת מוקתדא א-סדר שאינו מתנגד לאיראן אך גם לא מתומכיה הנלהבים לעומת "מסגרת התיאום" הפרו איראנית. בין הצדדים היריבים יש איבה אישית, פוליטית ואידיאולוגית. אתמול נערכו הפגנות ענק של שני הצדדים ובינתיים ניסיונות התיווך לא עולים יפה. עם זאת, שני הצדדים מבינים היטב שמערכה עקובה מדם תחזק את היריבים "האמיתיים" – הכורדים והסונים.

הקרע הפוליטי מתרחש דווקא באחת מהתקופות הטובות ביותר לעיראק מבחינה כלכלית עם הכנסות שיא של 60 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה בזכות ייצוא הנפט.

*- ההצעה המסוכנת (והנבזית) של האיחוד האירופי
בעוד בארה"ב הולכת ומתבררת המזימה של משמרות המהפכה לרצוח בכירים בממשל טראמפ וכן מסתבר כי מי שניסה לרצוח את הסופר סלמאן רושדי הוא לפחות תומך של המשמרות, מתגלה כי לאיחוד האירופי יש השקפה שונה. מפרסומים בתקשורת העולמית עולה כי הצעת הפשרה שהגיש האיחוד האירופי לאיראן ולארה"ב בשבוע שעבר כדי להביא לחתימת הסכם גרעין מחודש כולל הפחתת הלחץ מעל משמרות המהפכה.

כידוע, ממשל טראמפ הכניס את המשמרות לרשימת ארגוני הטרור בשנת 2019. ההצעה של האיחוד האירופי לא מדברת על הוצאתם מהרשימה אך כן קוראת לעמעום האפקטיביות של הצעד הזה. על פי הנוסח המוצע, אירופאים ולא אמריקאים אחרים יוכלו לנהל עסקים עם גופים איראניים הקשורים ב"עסקאות" עם משמרות המהפכה ללא חשש להפעלת סנקציות אמריקאיות, כפי שקורה כעת, בתנאי שהשותף העסקי העיקרי שלהם לא נמצא ברשימת הסנקציות בארה"ב. לא ברור אם ממשל ביידן יסכים לנוסח הזה אם כי רשמית הטענה היא כי הוא לא שינה יחסו למשמרות.

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון