המירוץ הסעודי-אמירתי לבעלות על נכסים ריווחיים במצרים

בתקופה שבה כלכלת מצרים סובלת מירידה בהשקעות הישירות ומבריחת הכסף החם, משטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי מבקש לפתור משברים ההולכים ומחמירים של תשלומי החוב, באמצעות מסירת נכסי המדינה ל"ידידים" שלה במפרץ.

חברות מהאמירויות ומסעודיה מנצלות  את מצבה הרופף של הכלכלה המצרית עקב הכישלון המתמשך של סיסי, ומבקשות לחדור לשוק המצרי ולצוד "אוצרות רווחיים", מבלי להשקיע ממש בכלכלה המצרית.

תוך כחודש ביצעה איחוד האמירויות כ-14 רכישות, הצעות ורצון למזג חברות מצריות חשובות במגזרים שונים, מתחילת יולי 2022 ועד תחילת אוגוסט 2022.

בינתיים, קרן ההשקעות הציבוריות הסעודית (השישית בגודלה בעולם) השיקה ב-6 באוגוסט 2022 את "חברת ההשקעות המצרית -סעודית", כדי לאתר הזדמנויות השקעה אטרקטיביות במצרים.

פלישה מטורפת

על פי המעקב של אתר החדשות העיראקי -אל-איסתכלאל אחר החדירה התזזיתית של האמירתים, הבורסה המצרית החליטה ב-4 באוגוסט 2022 ליישם צעת רכש של חברת אמירתית "שימרה" לקניית 56% ממניות החברה הפיננסית המצרית "בלטון". , לפי שווי של 384.8 מיליון פאונד (כ-20 מיליון דולר).

ב-2 באוגוסט, קרן הריבונות של אבו דאבי מאיחוד האמירויות הערביות ניהלה משא ומתן עם ממשלת מצרים לרכישת נתח נוסף בין 10 ל-15 אחוזים מהחברה לייצור דשנים "MOPCO".

גם חברת הנדל"ן Emirati Aldar, בתחילת אוגוסט, הודיעה על הגדלת השקעותיה במצרים ועל רכישת קרקעות נוספות.

החברה, שיחד עם חברת ADQ Holding (המסונפת לקרן הריבונות של אבו דאבי) שרכשה את יזם הנדל"ן המצרי SODIC ב-2021, מבקשת להוסיף קרקעות מצריות חדשות לתיק ההשקעות שלה.

ב-28 ביולי 2022, חברת איחוד האמירויות ADNOC הודיעה על רכישת 50% מ-Total Energy Egypt – אחת מ-4 המפעילים הגדולים של תחנות דלק במצרים – תמורת 203 מיליון דולר.

ובמהלך יולי 2022 , עלו ידיעות על כוונת קרן הריבונות של אבו דאבי לרכוש את חברות הגבינות והחלב "דלתא סוכר" ו"אובור לנד", אך שתי החברות המצריות הכחישו את הידיעה הזו.

וב-25 ביולי הודיעה קבוצת "אגתיה" מהאמירויות על רצונה להשלים את רכישת 60% מקבוצת המזון המצרית "אבו עוף" תמורת 2.9 מיליארד פאונד (150 מיליון דולר).

באותו יום הכריז שר התעשייה והטכנולוגיה של איחוד האמירויות, מנכ"ל ADNOC, סולטן אל ג'אבר, על הקצאת 10 מיליארד דולר מאבו דאבי הולדינג להפעלת פרויקטים של שותפות עם מצרים והשקעה בכמה מגזרים, כולל גז.

בעסקה שנויה במחלוקת, שהוערכה בהרבה משווי השוק שלה, ב-21 ביולי, הגישה ADQ Holding  של איחוד האמירויות הערביות הצעה לרכוש את Madinet Nasr Housing.

בהקשר זה, הקבינט המצרי אישר ב-20 ביולי את הסמכתן של חברות "ווטניה" ו"סאפי" של הצבא להירשם בבורסה, על רקע התעניינות וציפייה מצד חברות האמירויות והסעודיות.

כך אישר איימן סולימן, מנכ"ל הקרן הריבונית של מצרים, ב-6 באפריל 2022, כשאמר שקרן ההשקעות הציבורית הסעודית עשויה לרכוש מניות בווטניה.

ובדצמבר 2020, סוכנות "בלומברג" האמריקאית חשפה כי חברת "ADNOC" האמירית שוקלת לקנות נתח בחברה "לאומית".

ברכישה הבינלאומית הראשונה שלה, הודיעה חברת נמלי אבו דאבי, בתחילת יולי 2022, על רכישת 70% ממניות חברת הבת הבינלאומית להובלות מטען, המחזיקה בשתי חברות הספנות "טרנסמאר" ו"טרנסקרגו" שבסיסן במצרים, תמורת 140 מיליון דולר.

עם הלחצים המתמשכים על הכלכלה המצרית, איחוד האמירויות, ערב הסעודית וקטאר התחייבו במרץ 2022 להזרים 22 מיליארד דולר בהשקעות ופיקדונות בבנק המרכזי המצרי, מתוכם קהיר קיבלה 7 מיליארד דולר.

ב-30 לאותו חודש חתמו קהיר וריאד על הסכם להגדלת ההשקעות ביניהן.

קרן הריבונות הסעודית הודיעה בזמנו על רצונה להשקיע 10 מיליארד דולר עם הקרן הריבונית של מצרים, בעוד חברת אלומיניום מצרים נמצאת על הכוונת הסעודית.

שר המגזר העסקי המצרי (אז), הישאם תאופיק, הביע את תקוותו שהקרן הסעודית תסיים ללמוד את תיק הפיתוח של החברה לפני סוף 2022.

השר רמז גם על אפשרות שהקרן תרכוש 20 אחוז מחברת המלונאות החדשה, שתנבע ממיזוג 7 בתי מלון ממשלתיים.

עסקה סעודית חדשה ומלהיבה  הנמצאת על הפרק היא רכישת "הבנק המאוחד" בבעלות הבנק המרכזי של מצרים לפני סוף 2022, עליה הכריזה קרן ההשקעות הסעודית ב-7 באוגוסט 2022.

העסקה, שהיא חלק מההשקעות הסעודיות המתוכננות במצרים, על רקע המומנטום של תזרימי ההשקעות במפרץ, מגיעה כאשר חברות סעודיות מרחיבות את השקעותיהן במצרים.

מאז יוני 2022 נחתמו הסכמים של כ-7.7 מיליארד דולר על פרויקטים חשובים וחיוניים.

קרדיט: אלאיסתיקלאל