השבוע (עד ל- 18.8.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

המתיחות וחוסר השקט באיו"ש נמשכים. בלט פיגוע ירי ליד הכותל והר ציון עם כעשרה פצועים בדרגות פציעה שונות, כולל אישה בהריון. המחבל המזרח ירושלמי נמלט לכפר סילואן, אך הסגיר עצמו לאחר מעצר בני משפחתו. בנוסף, בשכונת כפר עקב המזרח ירושלמית (הממוקמת צפונית לגדר הביטחון), נורה למוות מחבל, לאחר שניסה לדקור חייל, בעת חיפוש צבאי בבית המשפחה.
לצד אלו, נרשמו גם השבוע שורה של פיגועי ירי ברחבי איו"ש מחברון ועד ג'נין, עבור בגזרות בית לחם, טול כרם ושכם, שם התפתח מעצר מבוקשים במחנה הפליטים בלאטה, לקרב יריות ממושך, שבחסותו הצליחו המבוקשים להימלט. בתקרית נוספת נהרג מחבל בשכם במהלך ניסיון לפגוע במתפללים שנכנסו לקבר יוסף בשכם. אמנם בפיגועים אלה לא היו נפגעים ישראלים מאש פלסטינית, אבל אין ספק שהאווירה משפיעה, והשבוע נהרג חייל צה"ל נתן פיטוסי ז"ל מאש של חייל אחר, לאחר שנחשד בטעות כמחבל.

הנה תמונות מהעימותים שליוו את הכניסה לקבר יוסף:

 

יצויין, כי ארגוני הטרור השונים מהחמא"ס והגא"פ ועד הפת"ח משבחים את הפיגועים וקוראים להגברתם. הרש"פ מעניקה תמיכה שהיא מעבר לשתיקה, ומקפידה לגנות רק את צעדי המגננה הישראליים, ובכלל זה חיסול המחבלים, וסגירת 6 מוסדות של ארגון החזית העממית, השבוע בראמאללה שנעשתה השבוע.
לכך נצרף את התבטאויותיו המקוממת של יו"ר הרש"פ בגרמניה: "ישראל מדינת אפרטהייד שעשתה יותר מ- 50 שואות בעם הפלסטיני". אבו מאזן ניסה בהמשך לרכך את הרושם הקש שעשו דבריו, וטען שהובן שלא כהלכה, כאילו הוא מתכחש לשואה, אבל שלא נטעה, מדובר באנטישמי ומכחיש שואה מזה שנים. בחמא"ס מנגד, מיהרו לתקוף את אבו מאזן על ההבהרה שפירסם, והאשימו אותו ב"התקפלות".
במקביל, מאיימים אנשי הג'האד האסלאמי בחידוש הלחימה, אם האסיר ח'ליל עאואדה, השובת רעב למעלה מ- 150 יום, ובמצבו חלה החמרה, ימות בכלא. עם זאת, לאחר המהלומות שספג הארגון במצע "עלות השחר", רק מעטים מתייחסים בארצינות לאיומים אלה.
ברקע לדברים, ממשיכים גורמי הכח בעזה לבחון את השלכות מבצע "עלות השחר", בדגש על סוגיית הימנעות החמא"ס להצטרף ללחימה. בהקשר זה, מעריכים גורמים שונים, כי החמא"ס מבקשת להוכיח שהיא גוף אחראי, שיכול לשלוט גם באיו"ש, ולא בכדי שבים גורמי חמא"ס ומעלים את הרעיון של שביתת נשק (הודנה), ארוכת טווח, מתוך הבנה שמהלך כזה ימנע התערבות ישראלית ברגע שהארגון יחליט להשתלט על הרשות הפלסטינית.

הנה כתבה על המנעות חמא"ס מלהצטרף ללחימה בעזה:

מנגד, החמא"ס ממשיכה בהכנות לסבב לחימה נוסף בעזה. השבוע נחשף דבר קיומה של מנהרה התקפית נוספת שחפרו אנשיה לכיוון ישראל. במקביל, החלו אנשי החמא"ס בעבודות להעמקת נמל הדייג בעזה, מתוך כוונה לאפשר עגינה של ספינות קטנות במקום. אפשר לנחש מה יהיה על אותן ספינות.
עם או בלי קשר, התפרסמה ידיעה על התפטרותו של מחמוד זהאר, מראשי החמא"ס ברצועה מהלשכה המדינית של התנועה, ועל הנחית יחיא סנואר, ראש החמא"ס בעזה לבטל את האבטחה סביב ביתו בשכונת צברא בעזה. זהאר, מיהר להכחיש את הידיעה וטען שהיא שקרית, אך לנוכח המתיחות הקבועה בין זהאר לסנואר, לא מן הנמנע שיש מאחוריה "גרעין של אמת", ובהתערבות מהירה של בכירי התנועה הארוע טופל במהירות והושתק.
מנגד, בפת"ח, ה"לכלוך תמיד יוצא החוצה". תופיק טיראוי, חבר הנהגת הפת"ח, הודח מתפקידו, כראש המכללה הבטחונית ביריחו, לאחר שהוקלט מדבר בגנותו של חסין אלשיח', מזכיר הועד הפועל של אש"ף, ומעשי השחיתות בהם היה מעורב. טיראוי טען שחסין אלשיח' הוא כמו מחלה הפוגעת בפת"ח.

הנה הדברים של טיראוי כנגד חסין אלשיח':

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/805588567463842

ובמישור הפנימי: עימותים בין המנגנונים לחמושים בטובאס, בתגובה על מעצרים של פעילי טרור, שאיימו על אנשי המנגנונים. עימותים עם המנגנונים היו לפני כעשרה ימים גם בחברון בעקבות מעצר של סוחר קרקעות שהרש"פ מאשימה אותו במכירת נכסים ליהודים.

הנה תמונות מהעימותים בטובאס:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/433665008717409

ועוד בחברון אשה מקומית נרצחה ע"י אביה ואחיה, על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה", בעקבות בריחתה מבית בעלה המבוגר ממנה כמעט פי שניים. בני המשפחה שיחדו רופא שכתב שהאשה מתה מוות טבעי, אבל עדי ראיה להכאתה דיווחו למשטרה וכך נחשפה הזוועה.
סמוך לחברון- בתרקומיא שדדו רעולי פנים משרד חלפן כספים מקומי ונמלטו עם שללם.
ולצד זאת: איגוד האמנים הפלסטיני קרא למנוע הופעות של הזמר החברוני הפופולרי אנס אבו סנינה, ושל אמן נוסף בשמם מחמד ע'דיר, בשל נטייתם להשמיע במסיבות בהם הם מופיעים ביטויים גסים וקללות (בעיקר כנגד הרש"פ). ברחוב הפלסטיני, רוב הדעות מצדדות באבו סנינה, למרות גסותו. אבו סנינה התנצל פומבית על הדברים, וביקש את סליחת הקהל והאגודה.

הנה תמונות מהופעה של השניים:

ולסיום: הפלסטינים בוכים בעקביות על מצבם הכלכלי הקשה, אבל זה לא מפריע להם ל"אכול טוב". סקר אודות צריכת הבשר במדינות ערב השונות העלה, שהפלסטינים נמצאים במקום הראשון מבחינת צריכת בשר בכל העולם הערבי עם 97 ק"ג לנפש בשנה, לעומת 67 ק"ג לנפש בכווית שבמקום השני. הסקר לא חילק בין עזה לאיו"ש, אבל עדיין נראה שבהשוואה למדינות ערב האחרות, טוב להיות תחת כיבוש.

עד כאן להשבוע- שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות