א-סיסי משעבד נכסים אסטרטגיים מצריים כנגד חוב כספי לסין

לאחר שהנשיא המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, הזניח את הנכסים הריבונים של ארצו, בין אם על ידי מכירתם או הענקתם לנותני החסות שלו במפרץ, סעודיה ואיחוד האמירויות, נראה כי הוא מרחיב את תוכניתו ומצרף את סין לרשימת בעלי הבית של המדינה.

דיווחים רבים בתקשורת ציינו כי משלחת מצרית הגיעה לשוויץ ב-7 באוגוסט 2022, כדי להיפגש עם משלחת סינית כדי לדון בהחלפת חוב מצרי לסין בסך של 8 מיליארד דולר עם נכסים אסטרטגיים מצריים מנמלים ועד שדות תעופה.

היחסים של משטר סיסי עם סין היו עדים להתפתחות יוצאת דופן מאז ששתי המדינות העלו את יחסיהן הבילטרליים לרמה של שותפות אסטרטגית מקיפה ב-2014.

החדשות הללו על החלפת חובותיו של משטרו לסין בנכסים ורכוש מצרי עוררו גל של כעס בקרב פעילים בטוויטר, והגיעו עד כדי הדגשה שמה שהוא עושה זו ההגדרה המושלמת של "בגידה בדרג הגבוה ביותר".

באמצעות הציוצים שלהם בחשבונותיהם האישיים והשתתפותם בהאשטאג  Sisi #people_fad_beha#, האשימו פעילים את סיסי בכך שהוא פועל לפי תוכנית שיטתית שמטרתה להרוס ולחבל במדינה ולהותיר אותה חייבת ופושטת רגל.

פעילים הזהירו מפני הסכנה שהמשטר המצרי ימכור שדות תעופה ונמלים לסין בפרט, שכן זה אינו מקרה ראשון , בעבר סין השתלטה על שדות תעופה במדינות אפריקה שלוו מהם כסף ולא שילמו.

הם הזכירו נכסים ריבוניים ורכוש מצרי שסיסי הזניח בעבר, ביצע בגידה במולדת, כולל ויתור על האיים טיראן וסנאפיר לסעודיה, ויתור על מי הנילוס לאתיופיה, שדות גז לישראל וקפריסין ונכסים וחברות נמל לאמירויות.

פעילים הדגישו כי סיסי הוא כישלון כלכלי, מדיני וצבאי, והדגישו כי קהיר אינה יכולה לשלם את חובותיה, אשר הסתכמו בסוף מרץ 2022 בכ-158 מיליארד דולר, לפי הבנק העולמי, בשל השחיתות של סיסי והצבא.

הפעילים גינו מכירת  נמלים, בנקים וחברות יצרניות שמניבות רווחים התורמים לפיתוח אמיתי, בתמורה למיליארדי דולרים שנלקחו כהלוואה להקמת פרויקטים לא תעשייתיים וללא מטרות רווח כמו הבירה המנהלית החדשה, פרויקט תעלת סואץ והארמונות הנשיאותיים.

היושרה של מורסי

האזרחים נזכרו ביושרו של הנשיא הלגיטימי המנוח מוחמד מורסי ובניקיון ידיו.

בהקשר זה כתב הפרופסור לתקשורת פוליטית סעודית, ד"ר אחמד בן רשיד בן סעיד: "הם האשימו את מורסי במכירת חטה, ואז מכרו את כל המדינה! בסופו של דבר, תחי מצרים!"

הפעיל הפוליטי המצרי ממדוח חמזה הדגיש כי סיסי פועל בכל מרצו ומהר מאוד כדי להפשיט את מצרים מכל רכושה, ותיאר זאת כ"עבודה של ארכי אויב של מצרים ולא פעולה שנועדה להגן על המדינה".

הוא הוסיף שסיסי יצא מכל פרופורציה, ויש לעצור אותו בכל האמצעים העממיים כי הצבא המצרי עיוור את עיניו.

חשבון של הטכנוקרט המצרי, הכולל קבוצה של מדענים , ציטט את חמזה שאמר שסיסי מוכר במהירות את הרכוש החשוב ביותר של העם המצרי כדי להשאיר את המדינה בפשיטת רגל וללא מקורות הכנסה, ואיננו יודעים להיכן  הולך הכסף מהמכירה, וכי זו תוכנית חורבן שמיושמת בזמן שאנו ישנים.

Image

קרדיט: אלערבי 21