"נקודות תצפית" שצצו ליד הקו הכחול מעלות את המתיחות בין לבנון לישראל

העיתון " וושינגטון פוסט " מסר כי המתיחות בין ישראל לחיזבאללה הלבנונית גברה, על רקע נקודות תצפית חדשות שהוקמו בתוך לבנון, במרחק מטרים ספורים מ"הקו הכחול" השנוי במחלוקת, שמפריד בין לבנון לישראל.

העיתון מוסיף כי ניתן לראות את הנקודות בבירור מגבול ישראל, ומציין שהן החלו להופיע באפריל האחרון, וזה רק הקדימון שמיד אחר כך צפוי לקום מגדל שמירה בן שתי קומות.

בלבנון מציינים כי הנקודות משמשות ארגון סביבתי, אך גורמים ישראלים אומרים כי המגדלים שייכים למיליציית חיזבאללה, ומדובר ב-22 נקודות שהופיעו לאורך הקו הכחול שכוחות האו"ם כבר ביקרו בהם בשלושת החודשים האחרונים.

העיתון מציין כי בישראל מאמינים כי צעד זה הוא חלק מהסלמה פתאומית ומדאיגה שהביאה אותה להעמיד את כוחותיה בכוננות גבוהה.

גורם צבאי ישראלי בכיר, שדיבר בעילום שם, אמר לעיתון, "זהו שינוי גדול ממה שראינו בשנים האחרונות…ההתנהגות של חיזבאללה הפכה מאוד בוטה".

פעילות חיזבאללה, שלדברי גורמים רשמיים כוללת הכפלת מספר וגודל הסיורים ליד הגבול, סדרה של תקיפות כטב"מים ואיומים מצד מנהיגי חיזבאללה, מגיעות בזמן שארצות הברית מתווכת בסכסוך בין שתי המדינות על שדות גז טבעי בים התיכון.

ישראל כבר מפתחת אתר קידוח אחד, שדה כריש, במה שלטענת לבנון נמצא בתוך המים הטריטוריאליים השנויים במחלוקת.

אחרי שנתיים של שיחות, הזמן להגיע להסדר עד ספטמבר הולך ואוזל, אז צפויה ישראל להתחיל להפיק גז.

מנהלי המשא ומתן ציינו כי עסקה עשויה להסגר, לאחר ביקורים אחרונים בלבנון ובישראל של עמוס הוכשטיין, היועץ הבכיר לאבטחת אנרגיה בארה"ב.

חיזבאללה איים לתקוף את ישראל אם לא יושג הסכם מקובל ושלח מל"טים לעבר שדה הגז לפחות פעמיים בשבועות האחרונים, כולל שלושה מל"טים שישראל הפילה בתחילת יולי.

החודש אמר הרמטכ"ל  לקבינט הביטחוני כי המצב מאיים להפוך להסלמה צבאית עם חיזבאללה, על פי דיווחים בתקשורת הישראלית.

על פי הדיווחים, צה"ל הזהיר את חיזבאללה באמצעות מתווכים כי כל תקיפה תוביל לתגובה קשה.

"אם העסקה לא תתקבל על ידי לבנון או ישראל, אנחנו לקראת עימות", אמר ג'ק נריה, שהיה יועץ לראש הממשלה יצחק רבין בשנות ה-90 וכיום עובד במרכז הירושלמי לענייני ציבור.

הוא הוסיף, "כל מלחמה שתתחיל בשדה הקרב הימי תתפשט לזירות אחרות… אם הם יתקפו פלטפורמות ימיות שלנו, נפגע בהם על הקרקע".

ישראל ביקשה מכוח האו"ם בלבנון (UNIFIL), הגוף האחראי לפיקוח על הגבול, להתערב, אך האו"ם אמר כי אין ביכולתו לעשות זאת.

דובר יוניפי"ל אישר שכוח האו"ם מודע ל-22 נקודות  התצפית החדשות שהופיעו לאחרונה, אך לא הצליח לבקר בהן, משום שממשלת לבנון הכריזה עליהן כרכוש פרטי.

אנדריאה טנינטי אמר: "יוניפיל לא הבחינה בנוכחותם של חמושים לא מורשים במקומות או מצאה כל בסיס לדיווח על הפרות של הסכמי הפסקת האש".

"יוניפי"ל עומדת על המשמרת וממשיכה לעקוב מקרוב אחר כל האתרים הללו והקו הכחול", הוסיף.

صور عناصر لحزب الله كشفها الجيش الإسرائيلي

קרדיט: אלחורה           קרדיט לתמונה: דובר צה"ל