נשק אמריקאי שלא נחשף בעבר נכנס למלחמת אוקראינה

רוסיה חוקרת את העובדה שכוחות אוקראינים השתמשו בטיל האנטי-רדאר "HARM" מתוצרת ארה"ב בקרב קייב נגד הפלישה הרוסית.

טיל HARM בקרב על אוקראינה

כלי תקשורת ברוסיה דיווחו כי שברי טיל "הארם", שהקודים שלו כוללים את קוד BSU-60 A/B , התגלו בסמוך לעמדות הכוחות הרוסיים באוקראינה.

הוא ציטט מומחים שאמרו כי הטיל הופל על ידי טילים רוסיים לאחר ששוגר על ידי מטוס קרב או פלטפורמה יבשתית אוקראינית הוא זה שהריסותיו נמצאו, מבלי להזכיר את הנזק שגרם לאתרים הרוסיים.

AGM-88 HARM صاروخ الأذى | Udefense منتدى التحالف لعلوم الدفاع

הפנטגון חושף את שיגורו של טיל HARM

משרד ההגנה האמריקני מצידו חשף כי ארה"ב שלחה טילי אנטי-רדאר לאוקראינה כדי לתקוף מערכות מכ"ם רוסיות.

על פי דיווחים בתקשורת, זו הפעם הראשונה שהפנטגון מודה בשליחת טיל, שלא נחשף בעבר ,לאוקראינה.

תת שר ההגנה לעניינים פוליטיים של ארה"ב, קולין קאל, אמר כי ארצו שלחה מספר טילים, כחלק מחבילת הסיוע האחרונה שאושרה, והוסיף: "כללנו מספר טילים נגד מכשירים קורנים שניתן לשגר מכלי טיס אוקראינים ויכולים להשפיע על מכ"מים רוסיים ודברים אחרים".

הוא הסביר שהטילים שוושינגטון שלחה לקייב הם AGM-88, דגם נגד מכ"מ המכונה "HARM".

מוקדם יותר הצהיר שר ההגנה האוקראיני, אלכסיי רזניקוב, כי הצבא יקבל טילי אנטי-רדאר, שאת שמם לא הזכיר.

דווח כי טיל זה היה אחראי להשמדת מערכות ה-S-300 הרוסיות קודם לכן, שכן הוא תוכנן למטרה זו בדיוק.

הוא ציין כי הטיל משוגר בעיקר מכלי טיס, ולא ידוע באיזו פלטפורמה השתמשה אוקראינה לשיגור הטיל הזה. יש הסבורים שזה יכול להיות ממטוס מיג-29 פולני או פלטפורמה קרקעית שעברה שינוי, אבל יצטרכו פלטפורמת ESM/ELINT או ISR נלווית.

ה-Harm הוא טיל אוויר-קרקע טקטי מהיר, נגד קרינה, נגד מכ"ם שנועד לעקוב אחר אותות שידור אלקטרוני ממערכות מכ"מי קרקע-אוויר. פותח במקור על ידי טקסס אינסטרומנטס כתחליף לטיל AGM-45 Shrike ו-AGM-78 ARM Standard, הוא יוצר מאוחר יותר על ידי חברת ריית'און שרכש את החברה היצרנית. 

משקלו של טיל ה-AGM-88, המכונה טיל נגד מכ"ם "HARM", הוא 361 ק"ג, כולל משקל ראשו הקרבי של 66 ק"ג, אורכו 4.17 מטר, קוטרו 0.25 מטר, מהירותו היא 2280 קמ"ש.

אם נעשה שימוש בטיל מכלי טיס, טווח הפגיעה שלו הוא 150 ק"מ, ואם נעשה בו שימוש מפלטפורמה יבשתית, טווח הירי שלו אינו עולה על 20 ק"מ.

ראוי לציין כי טילי ה-AGM-88 נכנסו לשירות בשנת 1983 כאשר הם שימשו להשמדת מכ"מים קרקעיים ומערכות הגנה אווירית ימית. הטילים יכולים לזכור את מיקום המכ"ם גם אם הוא הפסיק לפעול.

הראם טיל, נשק שלא נחשף בעבר שנכנס למלחמת אוקראינה