מבצע "עלות השחר" – כמה מילות פרגון

כפי שאתם יודעים, החל אחר הצהריים מבצע נגד מחבלי ארגון הטרור "הג’יהד האסלאמי הפלסטיני" (גא"פ) ברצועת עזה, וצה"ל חיסל בכירים בגא"פ, וצד חוליות נ"ט של הארגון, שהיוו איום על תנועת אזרחים באזור חוטף עזה, וצהל ממשיך בציד מחבלי גא"פ נוספים.

בימים האחרונים היינו עדים לטענות רבות כנגד צמרת צה"ל ומערכות הביטחון, ועל מקבלי ההחלטות בדרג המדיני, על שמאפשרים לארגון טרור קטן, לקבוע את המהלכים והתנהלות מדינת ישראל, ועל שמטילים מגבלות תנועה באזור חוטף עזה ואף מכניסים לעוצר ישובים בעוטף / חוטף.

מצד שני היו גם מי שהצדיקו את הדרג המדיני וראשי מערכת הביטחון, ותמכו בתהליך קבלת ההחלטות, ואמרו שהם מגלים אחריות, עקב איום לחיי אדם, ושאר דברי שבח והלל.

דעתי האישית על התנהלות ישראל בימים האחרונים אינה משנה, וכאזרח ישראלי ציוני גאה, אני סומך על אנשי מערכות הביטחון שיעשו עבודתם נאמנה, ויציגו בפני הדרג המדיני, את המצב לאשורו, ואת חוות דעתם המקצועית, וימליצו על דרכי הפעולה שהם חושבים לנכונות למצב נתון, וכאזרח ישראלי מודאג, אני יכול רק לקוות שמקבלי ההחלטות מהדרג המדיני, יקשיבו לאנשי המקצוע במערכות הביטחון, ויהיה להם עוז הרוח, לקבל את ההחלטות הנכונות.

ברור לי שכאזרח שלא יושב בחדרי הדיונים, לא ידוע לי הכל, ואני לא מודע לתמונה המלאה, וטוב שכך, עד כמה שהייתי רוצה לדעת הכל, אני מאמין שבמדינה שעדיין נחמת נגד אויבים המבקשים להשמידה, יש דברים שלא אמורים להיות חשופים לעין כל, וזכות הציבור לדעת, לא כוללת את כל סודות המדינה.

הערב אני פשוט בא לפרגן ולומר תודה לכל העושים במלאכה, ולאחל לצה"ל וכל כוחות הביטחון באשר הם, בהצלחה רבה, ולקוות שהימים הקרובים יעברו בשקט יחסי ושכולם יחזרו לבתיהם ובסיסיהם בשלום.

ואם אני בא לפרגן, תרשו לי לומר כל הכבוד למערך דו"צ שעושה עכשיו עבודה נהדרת, וזה מתחיל בבחירת השם הערבי למבצע – الفجر الصادق שפירושו שחר כנה / שחר נכון / שחר אמיתי (فجر = שחר – זריחה)

לשם המבצע בערבית, יש משמעות דתית חשובה בעולם המוסלמי, שמגיעה מהתפיסה ההלכתית האסלאמית, שישנם למעשה שני שחרים, הראשון – השחר הכוזב (فجر كاذب) והשני הוא השחר הכנה שהוא השחר האמיתי, "הנכון", זה השחר שבו רואים את פס האור הלבן שמתחיל להתפשט בשמיים בקו האופק, מצפון לדרום, ושמגיע לאחר השחר "הכוזב" שבו מתחיל אור השחר גבוה בשמיים.

החשיבות הלכתית לשחר "האמיתי" נבעת מכך שלפיו נקבע הזמן התקף לתפילה, והוא הזמן הקובע בימי צום כדוגמת חודש הרמדאן, עד מתי אפשר ניתן לאכול ולשתות (או לקיים יחסי מין) לפני תחילת הצום, עם תפילת השחר, כפי שנאמר בקוראן, בחלק מאיה (פסוק) 187 בסורת אל-בקרה (سورة البقرة = סורת הפרה): “…ותאכלו ותשתו עד שתבחינו בין החוט הלבן לחוט השחור בעלות השחר ואחר כך צומו עד הלילה…”

סקרנה אותי בחירת שם המבצע בערבית, ותהיתי האם נלקחה בחשבון החשיבות הדתית בבחירת השם הערבי, אז פניתי לאחד האנשים היותר עסוקים הערב, אביחי אדרעי, דו"צ בערבית, שאמר שהרעיון המרכזי היה לבצע התאמה אסלאמית לשם המבצע, וציין שמדובר בשלב החשוב ביותר בזריחה בעיני המוסלמים
נוסף לכך הוא הזכיר שבשני הסבבים האחרונים מול גא״פ, הם השתמשו בשמות עם השם פג׳ר = שחר.

כך לדוגמה למבצע "חגורה שחורה" גא"פ קראו בשם ״צעקת השחר״ (صيحة الفج) שם המגיע מהמסורת האסלאמית שאומרת שזו צעקה המגיעה מהשמיים, שיכולה להשמיד את האויב.

אציין שבעוולם הערבי מדברים לא רק על זה שישראל תוקפת את גא"פ בעזה, אלא גם שם המבצע הפך להיות שיחת היום.

אישית אני חושב, שהאחראים לבחירת שם המבצע בערבית, בחרו אחלה שם למבצע, שמבדיל בין מחבלי הגא"פ ‘הכוזבים’ בעזה, לשאר בני האדם האמיתיים.

אז שאפו גדול למערך דו"צ בערבית, על בחירת השם ולכל מערך דו"צ על העבודה שהם עושים מאז שהחל סבב הלחימה של המבצע.

אסיים בתקווה שסבב הלחימה יסתיים במהרה וללא נפגעים בקרב אזרחי ישראל ואנשי כוחות הביטחון, ואזכיר לכם שלפעמים רצוי לזכור גם לפרגן.

ירי לגוש דן והדרום, ראש הממשלה לצה״ל: לפגוע רק בג׳יהאד ...

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל