מבזקי חדשות ליום 6-8-2022. מתעדכן

*- האמוניה הישראלית בדרך לירדן?
בתקשורת הירדנית מבליטים היום שאילתה לממשלה שהעלה חבר פרלמנט בשם ח'ליל עטייה בדבר בקשה ישראלית לאחסן את האמוניה בנמל עקבה. חבר הפרלמנט טוען כי על סמך "דיווחים בתקשורת" אותם לא פירט ממשלת ישראל הפנתה באחרונה בקשה רשמית לממשלת ירדן לאחסן את האמוניה בנמל הים היחיד של הממלכה. חבר הפרלמנט קושר את הבקשה לחשש הגובר מעימות עם חיזבאללה שבמסגרתו ינסה ארגון הטרור הלבנוני לפגוע במכלי האמוניה הישראלים.

השאילתא של עטייה כללה ארבעה סעיפים:
1- מה האמת לגבי בקשת ישראל להפוך את נמל עקבה למתקן אחסנה של האמוניה הישראלית?
2- האם זה נכון שמקבלי ההחלטות בירדן הורו על הקמת ועדה בהשתתפות שרים ועוד בכירים כדי לבחון את הבקשה הישראלית?
3- מהן ההמלצות ו/או ההחלטות שניתנו על ידי הוועדה הנ"ל?
4- האם גורם כלשהו מהצד הישראלי השתתף בפגישות הוועדה הנ"ל?

*- עודף של מיליארדים לסעודיה אבל האם החגיגה נגמרת?
אם לא יתחולל מהפך קיצוני, 2022 תהיה השנה הטובה ביותר של כלכלת סעודיה מזה למעלה מעשור. היום עוד עדות לשגשוג עם הכרזת משרד האוצר הסעודי כי הממלכה השיגה עודף תקציבי של כ-21 מיליארד דולר ברבעון השני של 2022, עלייה של כ-50% לעומת השנה הקודמת. הזינוק הזה הוא תוצאה של העלייה במחירי הנפט. לפי משרד האוצר, הכנסות הממלכה ברבעון השני הסתכמו בכ-98 מיליארד דולר בעוד ההוצאות הגיעו ל-77 מיליארד דולר.

אבל הסעודים מבינים היטב כי עליהם לרסן הוצאות נוכח המגמה המסתמנת. מחירי הנפט ירדו היום לרמות הנמוכות ביותר מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר השנה. הירידה היא על רקע החששות ממיתון עולמי שצפוי לצמצמם את הביקוש לתשומות אנרגיה. החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט רשמו ירידה של 2.66 דולר, או 2.75%, למחיר של 94.12 דולר – הנמוך ביותר מאז 18 בפברואר, 2022.

*- התפתחות מדאיגה בשדה התעופה של דמשק?
צילומי לוויין עדכניים מראים כי עבודות שיקום המסלול הדרומי של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק קרובות לסיום. עבודות השיקום הללו החלו בתחילת החודש שעבר. המסלול הדרומי יצא מכלל שימוש בשנה שעברה בעקבות הפצצות חיל האוויר הישראלי. הסורים והאיראנים החלו בשיקום המסלול אך אחרי תקופה קצרה זנחו את הפרויקט מסיבה לא ברורה. עד ההפצצה, המסלול הדרומי שימש את משמרות המהפכה של איראן להעברת אמל"ח לסוריה. לאחר שיצא משימוש עברו האיראנים להשתמש במסלול הצפוני.

יוזכר כי ישראל הפציצה גם את המסלול הצפוני במהלך יוני האחרון אך הוא שוקם כעבור זמן קצר.

השאלה היא האם שיקום המסלול השני רומז כי האיראנים מתכוונים להגביר את משלוחי הנשק שלהם. כזכור, רוסיה הביעה מחאה חריפה על ההפצצה האחרונה של המסלול בשדה התעופה בדמשק וייתכן שהאיראנים סבורים כי ישראל תהסס לתקוף שם פעם נוספת.

*- מל"טים תמורת מטוסי קרב
אתר ערבי המתמחה בענייני ביטחון טוען כי בין איראן לבין רוסיה נרקמת עסקה למכירת מל"טים התקפיים מתוצרת איראן כחלק מתמורה למטוסי הקרב סוחוי 35. לפי הדיווח, בימים האחרונים שלחה איראן את הנאגלה הראשונה של המל"טים שלה לרוסיה כדי לבחון את כשירותם המבצעית כשבמקביל יצאו גם טייסים וטכנאים איראנים לרוסיה כדי לקבל הכשרה על מטוסי הסוחוי 35.
איראן מגלה עניין רב במטוסי הסוחוי 35 שרוסיה ייצרה עבור מצרים אך האחרונה לא קיבלה אותם בסופו של דבר עקב החשש מהסנקציות האמריקאיות במסגרת החוק הידוע בשם CAATSA. מדובר בחוק שמכוון בעיקר לתעשייה הביטחונית הרוסית ומונע ממדינות לחתום איתה על עסקאות נשק גדולות. בעבר כבר ניהלו איראן ורוסיה מגעים לגבי רכישת המטוסים אך הם לא יצאו לפועל, אולם עתה לאור השתנות הנסיבות ייתכן כי יש סיכוי גבוה לביצועה.

*- האם נעצר אחיו של נשיא סוריה?
בשעות האחרונות יש עיסוק מוגבר בקרב משתמשי הרשת הסורים בסוגיה האם מאהר אסד, אחיו של נשיא סוריה ואחד האישים הבולטים בצמרת הסורית, נעצר על ידי כוחות ירדניים בעת ששהה בסמוך לגבול של שתי המדינות. מי שעורר את העניין הוא אושיית טוויטר מהמפרץ שבעבר כבר הביאה מספר סקופים. עם זאת, יש רבים שמפקפקים בדיווח של היום. לפי אותו מקור, על המעצר הוטל איפול ומתנהלים מגעים לשחרורו של מאהר.

גם אם הידיעה הספציפית הזו אינה נכונה היא עדיין סוג של ביטוי למתיחות הגוברת בין ירדן לבין סוריה ואיראן על רקע התגברות הברחות הנשק והסמים מהצד הסורי. הירדנים מאשימים בעיקר את איראן כשמאהר אסד המשמש כמפקד דיביזיית העילית 4, ידוע כתומך נלהב של המעורבות האיראנית בסוריה וגם האיש המנהל את כל מערך ההברחות בחסות המשטר מסוריה.

*- לא סופרים את ביידן?
בשדה הקרב באוקראינה הצבא הרוסי מדשדש אבל היום לפחות הנשיא פוטין יכול לסמן וי קטן במאבקו במערב. יצרניות הנפט בקואליציית אופ"ק+ בהנהגת סעודיה ורוסיה החליטו היום כי היצע הנפט יעלה בחודש ספטמבר ב-100,000 חביות ביום בלבד. בטרם ההחלטה ארה"ב לחצה על היצרניות ובדגש על סעודיה להגביר את ההיצע בצורה משמעותית ולשם כך הנשיא ביידן הגיע בחודש שעבר לג'דה בסעודיה. למרות ידיעות בתקשורת כי סעודיה נוטה להגביר את התפוקה בצורה ניכרת, ההחלטה להעלות את היצע הנפט בצורה מזערית היא מכה לממשל ביידן.

בעקבות ההחלטה, זינקו מחירי הנפט בכ-2% מאחר שהשוק אכן ציפה להגברה משמעותית יותר של התפוקה. מחיר הנפט כיום קצת מעל 100 דולר לחבית וזה כנראה "מתאים" ליצרניות ובוודאי לרוסיה.

ביום רביעי שב ארגון אופ"ק והצהיר כי יכולת ההפקה של חברותיו מוגבלת ביותר. במילים אחרות יהיה זה מפתיע אם היצרניות יעמדו במכסות שנקבעו להן….

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון