לבנון: נפט עיראקי בתמורה לתפוחים לפתרון בעיית החשמל

ביום חמישי הציעה הוועדה הלבנונית לטיפול בבעיות התפתחותיות בצפון המדינה לייצא תפוחים לבנוניים לעיראק, בתמורה לדלק עיראקי.

במהלך פגישתה עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי, הדגישה הוועדה, המורכבת מנשיא לשכת המסחר, התעשייה והחקלאות בטריפולי ובצפון לבנון, את הצורך בפיתוח חזון כולל לפיתוח אזור צפון לבנון , כך מדווחת התקשורת הלבנונית.

הוועדה ציינה כי "יש הרבה מהם שניתן ליישם, וחלקם שניתן להשיג בטווח הבינוני והארוך".

והוסיפה, "במפגש זה הצגנו הצעה לקנות תפוחים לבנוניים מחקלאים ולייצא אותם לעיראק, ובתמורה לספק לנו דלק כצעד ראשון, ויהיה לזה השפעות חיוביות על כלכלת לבנון בכלל ועל חקלאים במיוחד".

לבנון ועיראק חתמו ביולי 2021 על הסכם לייבא מיליון טון של "דלק"  כדי להקל על משבר החשמל במדינה, והספינה הראשונה שהגיעה ללבנון, הנושאת 31,000 טון , ב-16 בספטמבר 2021.

"דלק", במקרה זה, הכוונה היא תערובת של שמנים שנשארים ביחידת זיקוק הנפט לאחר זיקוק (דלק כבד) ונשרפים בכבשן או בדוד להפקת חום או להפקת אנרגיה חשמלית או קינטית.

עיראק ולבנון הסכימו על חילופי אנרגיה, לפיו עיראק מעניקה ללבנון, שעוברת את המשבר הכלכלי החמור בתולדותיה, מזוט כבד, בתמורה ל"שירותים וסחורות" שעיראק תקבל מלבנון.

ביום רביעי שלח ראש תנועת אמל, יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, מכתב תודה פתוח לעם העיראקי, באמצעות ראש ממשלת עיראק , מוסטפא אל-קזמי. 

הערה ברקע הידיעה: לא קשה להבחין בטביעת אצבעות איראנית מאחורי "היוזמה החדשה" של גופים בלבנון . איראן עושה את כל "התרגילים" האפשריים על מנת לטרפד את היוזמה האמריקאית לספק גז ישראלי ללבנון דרך מצרים, ירדן , סוריה ומשם ללבנון. חשוב לשים לב כי עיראק, בהכוונת איראן, רוצה למכור ללבנון דלק באיכות נמוכה ביותר שיצטרך לעבור תהליכים יקרים לפני שיוכל לשמש כדלק .

קרדיט: רשת עיראק.נט