דאגה ישראלית ממאמצי סין לפתח את הטכנולוגיות הצבאיות של המשטר הסורי

מקורות ישראלים רבים דיברו על דאגה ישראלית מהמאמצים הסיניים לשפר ולפתח את הטכנולוגיות הצבאיות והכלכליות של צבא המשטר הסורי. לפני מספר ימים הוא הכריז על הסכם בדמשק הכולל קבלת ציוד תקשורת מסין על ידי המשטר.

במהלך טקס שנערך בדמשק ב-20 ביולי, חתם שגריר סין בסוריה, פנג ביאו, על הסכם עם ממשלת סוריה הקובע כי "סין תמכור למשרד התקשורת הסורי ציוד תקשורת מתקדם על מנת לשפר את תשתית הרשת המקומית, באמצעות שתי חברות – כך הודיעו כלי התקשורת הסורים.

אתר מגזין Defense , המתמחה בניתוח התפתחויות צבאיות ופוליטיות, אמר היום, יום חמישי, בדיווח כי "ההכרזה האחרונה על סיוע סיני למשטר הסורי השמיעה אזעקה בחוגי הביטחון הישראליים". הוא הוסיף כי "הנוכחות של סין בסוריה אינה כשלעצמה מקור לדאגה גדולה לישראל, אך השיפורים הכלכליים או הצבאיים שסין יכולה לעשות לצבא המשטר הסורי מהווים סיבה לדאגה".

האתר ציטט מקור במשרד הביטחון הישראלי , כי "יש מידע שמומחים סינים ביקרו בחודשים האחרונים בכמה מהמתקנים הצבאיים של המשטר הסורי שהושפעו מהמלחמה", וכי "הסוג המדויק של מערכות התקשורת שסין תשלח לממשלת המשטר אינו ברור, אך צפוי כי זו תהיה הסוג שימלא את הפערים הנוכחיים ברשת התקשורת הצבאית". המקורות חוששים כי "זהו רק קצה הקרחון של הסיוע הסיני למאמצי המשטר לבנות מחדש את כוחותיו".

1

קרדיט: ואטאן הסורי

האם ישראל תצטרך לתאם עם סין את התקיפות שלה בסוריה?

מקור אחד מאמין שסין תבנה מחדש רבים מהאתרים הצבאיים של המשטר הסורי. הוא הזהיר במקביל כי "הסינים עשויים לנסות למכור למשטר חלק ממערכות ההגנה שלהם, מה שעלול לסבך את הפעולות הישראליות בסוריה".

ראש שירות הביון הישראלי " המוסד " לשעבר, דני יתום, אומר כי "כל סוג של מערכת יחסים בין מעצמה עולמית כמו סין למדינה שהיא אחת מאויבותיה של ישראל מטרידה ומפריעה לחופש הפעולה בסוריה. הוא ציין כי "מה שעשוי להיראות כאירוע עיסקי בסוריה יכול להיות כיסוי למאמצים צבאיים או מודיעיניים".

מרדכי קידר, מומחה בולט לנושאי המזרח התיכון, סבור כי "נוכחותה של סין תסבך את מאמצי ישראל בסוריה". הוא חוזה כי "בעתיד הלא כל כך רחוק, ישראל תצטרך לתאם את התקפותיה על איראן, בסוריה, לא רק עם רוסיה, אלא גם עם סין".

מדוע סין משקיעה בסוריה?

קידר מוסיף כי "סין ידועה במדיניות של השקעות גדולות במדינות המתמודדות עם בעיות כלכליות, ובאמצעות ההשקעות הללו היא שולטת במדינה שמקבלת כסף סיני, וזה בדיוק מה שיקרה בסוריה, ולכן ארה"ב וישראל חייבים להבין את זה".

מקורות ביטחוניים ישראלים ציינו כי "סין ניסתה במשך שנים להיות נוכחת בים התיכון, בהתחלה היא שיתפה פעולה עם רוסיה , אבל בשנים האחרונות, בייג'ין התחילה לחפש דרכים חדשות להיות מסוגלות לפעול בים התיכון לבדה, ונראה ששיתוף פעולה עם המשטר בתחום התקשורת הסורית הוא הדרך הקלה ביותר להגיע למים הרצויים".

על פי דו"ח שהוכן על ידי מרכז המבצעים והמדיניות, "יש מערכת יחסים ארוכת טווח בין המשטר הסורי לסין, שכן סין סייעה לספק למשטר תמיכה בתוכנית הטילים הבליסטיים שלו , וכן יש לה תפקיד פוטנציאלי בביסוס תכנית הנשק הכימי בסוריה".

הדו"ח אומר כי "התמיכה של בייג'ינג במשטר הסורי נמשכה במידה רבה לאחר עלייתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד לשלטון בשנת 2000, שכן סין הציעה בשנת 2002 לבנות מרכז לייצור טילי סקאד בסוריה; וכן סין דורגה בין חמשת ספקי הנשק הגדולים ביותר לסוריה בין השנים 2006 ל-2008".

הדו"ח מוסיף כי מאז שנת 2000 מכרה סין למשטר הסורי , נשק בשווי 76 מיליון דולר, ככל הנראה מתחת לרדאר, ויועצים צבאיים סינים כבר נמצאים בסוריה כדי לאמן את כוחות המשטר הסורי על מגוון רחב של כלי נשק שנרכשו מסין, כולל משגרי רקטות, מקלעים ורובי צלפים.

מאתר המגזין Defense עולה כי "יש הכנות לתפקיד רחב יותר עבור סין בסוריה על ידי תמיכה במשטר הסורי בנשק ואספקה ​​טכנית, וכי צוות מומחים סינים הגיע לאחד משדות התעופה הצבאיים בדמשק".

קרדיט: ברייקינג דפנס