השבוע (עד ל- 21.7.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

השבוע האחרון עמד בסימן ביקור נשיא ארה"ב ביידן בישראל, כמו גם בבית לחם ובבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים, אליו הגיע רק אחרי שדגל ישראל הוסר ממכוניתו. שם, הכריז ביידן על מענק של 200 מיליון דולר לבתי החולים הפלסטיני במזרח ירושלים, כמעין תחליף על הימנעות מהחלטה בדבר פתיחה מחדש של קונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים. עזאם אלאחמד, חבר הנהגת הפת"ח, הכריז שהביקור היה מוצלח ופתח פתח להתקדמות בתהליך מדיני. בנוסף, בירכה הרש"פ על החלטת סעודיה לדחות את הלחץ האמריקאי לנורמליזציה ביחסים עם ישראל.

מנגד, בחמא"ס ויתר גורמי האופוזיציה הביעו מורת רוח מהנאום שכונה: "הכרזת ירושלים" שנשא ביידן, בה הדגיש את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל, ולמאמץ למנוע נשק גרעיני בידי איראן. דוברי האופוזיציה לא היססו למתוח "קו מקביל בין "הכרזת ירושלים" ל"הכרזת בלפור". מוצטפא ברגותי, מזכ"ל תנועת היוזמה הדמוקרטית לעג להישגי הביקור, וציין, כי ביידן לא הצליח אפילו להביא לפתרון העומס בגשר אלנבי, שהפך בימים האחרונים לסוגיה אקוטית.

הנה תגובות תושבים מראמאללה, שניכר שכמעט כולן נוטות להסכים עם האופוזיציה:

עם או בלי קשר לביקור ביידן, והבחירות הקרבות בישראל: שתי רקטות נורו מרצועת עזה לעבר אזור התעשיה הדרומי של אשקלון. בתגובה הפציץ חיל האויר מתקן חמא"ס בשכונת שיח' עג'לין שבדרום העיר עזה. לאחר מכן נורו שתי רקטות נוספות לעבר מושב אחוזם הסמוך לקרית גת. על ירי זה הגיב צה"ל בהפצצת מתקן ליצור רקטות באזור מחנה הפליטים נוציראת. בהמשך, גם בוצע ירי ממקלעים מהרצועה לכיוון נתיב העשרה, ירי שגרם נזק למבנים בישוב, וצה"ל הפציץ בתגובה עמדת חמא"ס צפונית מזרחית לבית חנון, ונמנע מפגיעה במדה החולשת ל נתיב העשרה, שהופצצה בסבב הקודם ושוקמה מיידית, ובכך הפכה סמל לחוסר התוחלת שבהפצצת המתקנים הנטושים של החמא"ס.

וגם באיו"ש לא שקט, למרות הנחיה לצמצם נוכחות צבאית במוקדי חיכוך בדגש על העיר ג'נין, בירת הטרור הפלסטיני. אש נפתחה לעבר חיילי צה"ל שפעלו בעיירה טובאס שממזרח לג'נין, וכן בשכונת אלטירה שבצפון מערב העיר ראמאללה, בשכם, שם נפצעו 3 מחבלים בחילופי אש עם כוחותינו וכמובן שבג'נין לאחר חזרת צה"ל לפעול בעיר. בג'נין, ירי לעבר חיילי צה"ל הוא כבר תגובה אוטומטית. זאת, לצד המשך פיגועי האבנים ובקבוקי התבערה, שהתרחשו במספר רב של מקומות, ואף הסתיימו בנפגעים יהודיים, לצערנו הרב. "אבנים מסוגלות לפצוע ואפילו להרוג".

הנה תמונות של אחת מתקריות הירי בג'נין בשבוע האחרון.

לצד זאת, ביצע איש עסקים תושב ראמאללה פיגוע דקירה באוטובוס בשכונת רמות בירושלים, ופצע אזרח ישראלי טרם שנורה למוות בידי אזרח. המפגע החזיק אמנם בתעודת איש עסקים – BMC, והיה בן 44, שלא בהתאם לפרופיל השגרתי של מפגעים, אבל למעשה היה יבואן קטן של סטוקים, מובך בחובות, וכבר ראינו מפגעים שאינם בפרופיל השגרתי, הן מבחינת גיל והן מבחינת מצב כלכלי. התגובה העיקרית של הרחוב הפלסטיני לאירוע היתה בעיקר של שמחה לאיד, ותקווה שישראל תערים קשיים על בעלי תעודות BMC ואולי גם VIP, ביציאה לישראל.

במישור הפוליטי, למרות סימני תחיית המתים שמפגין יו"ר הרש"פ ואשר יצא לסבב ביקורים בעולם, "קרב הירושה" מתלהט. חסין אלשיח', שנבחר לאחרונה למזכיר הועד הפועל של אש"ף התבטא השבוע בפומבי ואמר שהמינוי והתפקידים שמילא עד כה, מהווים הכנה ראויה להחלפת היו"ר בבוא העת. מנגד, פרסמו מתנגדיו תוצאות סקר, לפיו 61% מהאוכלוסייה מתנגדת למינויו למזכיר הועד הפועל של אש"ף.
בתחום הפנים, נשלמות ההכנות לפרסום תוצאות מבחני הבגרות. החשש הגדול הינו מחזרה על תופעות ירי הנק"ל והזיקוקים, ומנגנוני הבטחון באיו"ש ובעזה פרסמו הודעות המזהירות את החוגגים ממעשים שכאלה. בנוסף, בוצעו מספר פשיטות על בתי עסק המוכרים זיקוקים.

ובחזרה לרצועה: בג'באליה הכפר, פעיל חמא"ס ממשפחת קרמוט ירה ורצח שוטר חמא"ס וילד נוסף ממשפחתו, בני משפחת דרדונה. בני משפחת היורה פרסמו הודעת צער והתנערות מהיורה, ואף על פי כן נדרשו לסגור את בתי העסק שלהם לארבעה ימים לצורך הרגעת הרוחות.
ובכפר ליד ג'נין רצח בן את אביו, וניסה להסתיר את הפשע ע"י קבורתו מתחת לרצפת בטון שיצק בכניסה לביתו. ארוע שעורר תגובות חלחלה מצד כלל האוכלוסיה באיו"ש.

הנה כתבה על האירוע:

בשכם, נמצא תינוק בן יומו מושלך בפתח אחד המסגדים. המשטרה הפלסטינית פתחה במבצע לאיתור היולדת.
מנגד, ירו אנשי מנגנוני הרש"פ למוות בפעיל חמא"ס מהכפר בודרוס שממערב לראמאללה, כשזה ניסה להימלט ממעצר. אמנם נשמעו מספר גינויים למעשה, אך בהיקף מינורי יחסית. במקביל, בעיירה ביר זית, טענו בני משפחת פעיל חמא"ס המוחזק בכלא הרש"פ, כי רעולי פנים המזוהים עם הפת"ח, או המנגנונים תקפו את בית המשפחה, בלא שהבהירו מה מטרתם.

והשערורייה התורנית של השבוע: שרי השלטון המקומי והעבודות הציבוריות, מג'די צאלח ומחמד זיארה, קלטו במשרות בכירות איש את בת עמיתו. כשנשאלו על כך, הגיבו באמירה שלבנות היו כישורים הולמים למשרה. האירוע מעורר ביקורת ציבורית נרחבת ברשתות החברתיות, בנוגע לשחיתות ברש"פ, וה"רשות למאבק בשחיתות", הגישה תלונה בנושא לראש הממשלה, מחד אשתיה.

הנה כתבה בנושא:

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש