"ג'קי צ'אן בדמשק"? סוריה כאולפן חי לצילומים של סרטי הרס ומלחמה

דפים וחשבונות סוריים ברשתות החברתיות טוענים כי השחקן הסיני ג'קי צ'אן שהה בדמשק, במהלך צילומי סצנות של סרט מלחמה בהפקתו.

אבל החדשות האלה אינן נכונות, וג'קי צ'אן מעולם לא ביקר בדמשק בחייו.

הפרסומים נפוצו תחת הכותרת: "השחקן הבינלאומי ג'קי צ'אן באל-חג'ר אל-אסווד (שכונה) בדמשק".

הופעת הפרסומים הללו מגיעה לאחר שצילומי "מבצע ביתי" – "هوم أوبرايشن" – HOME OPERATION, הסרט הסיני הראשון שצולם בסוריה, החלו, ביום חמישי, ובהשראת פינוי  אזרחים זרים וסינים מתימן על ידי סין ב-2015בעקבות פריצת מלחמת אזרחים שקרעה את המדינה בין מספר עדות והרסה את כלכלת המדינה עד היסוד. 

המפקחים על הסרט, שגם הוא מופק על ידי חברה מהאמירויות, גילו שתימן היא מקום לא בטוח לצילומים, אז החליטו לצלם אותו בסוריה, למרות שהסרט עצמו מדבר על מדינה מזויפת בשם "בומן".

עם זאת, אם ג'קי צ'אן היה המפיק הראשי של הסרט, הוא לא הגיע לסוריה כדי להשתתף בצילומי הסרט בדמשק, ומעולם לא ביקר בה בחייו, לפי דברי המפיק הראשי של הסרט זיאד עלי בראיון לסוכנות AFP.

ג'קי צ'אן
ג'קי צ'אן

ביום חמישי היו כתבי הסוכנות עדים לצילומי הסצנות הראשונות של הסרט, ודיווחו על הבמאי והמארגנים שהכחישו את השתתפותו של ג'קי צ'אן, או הגעתו של שחקן סיני כלשהו לסוריה.

"אין סצינות משחק של ג'קי צ'אן בסוריה והוא לא יבקר בדמשק כרגע. הוא רק המפיק הראשי", אמר המנכ"ל ראווד שאהין לסוכנות הידיעות הצרפתית.

תמונה של הפוסטים שמסתובבים
תמונה של הפוסטים שמסתובבים

לאחר יותר מ-11 שנים של סכסוך הרסני, אזורים נרחבים בסוריה הפכו לאולפנים פתוחים לסצנות של הרס ומלחמה.

ביום חמישי, שכונת אל-חג'ר אל-אסוואד כמעט ריקה ,רחשה מהצוות הסיני ושחקני המשנה הסורים, שחלקם לבשו את מדי צבא תימן.

בפתיחת הצילומים נכח ביום חמישי שגריר הרפובליקה של סין, ששמרה על קשר חזק עם הרשויות הסוריות המבודדות בינלאומית.

בגלל הקרבות וההפצצות, שטחים נרחבים בשכונת אל-חג'ר אל-אסווד נהרסו עד היסוד. זהו מתחם ענק של מבנים שקרסו או סדוקים ללא חיים. רק מעטים מתושבי השכונה חזרו, בעוד רובה עדיין לא מאוכלס.

צילומים באזור מגורים הרוס עוררו מחלוקת באתרי התקשורת, בתקופה שבה רוב תושביו לא שבו לבתיהם בשל שטחי ההרס העצומים שהותירו הקרבות הקשים באזור זה שנים.

"אזורי המלחמה בסוריה הפכו לאולפן סרטים שמושך מפיקים לצלם את הסרטים שלהם", אמר הבמאי הסורי רואד שאהין לסוכנות הידיעות הצרפתית.

"זה מאוד יקר לבנות מקומות דומים, פה יש סטודיו מוכן שמתאים לכל מי שרוצה לצלם כל סצנה שקשורה למלחמה", הוסיף.

צילומי הסרט הסיני לא יהיו מוגבלים לשכונה בדמשק, אלא יכללו אזורים נוספים שהיו עדים לקרבות הרסניים, ביניהם הערים דראיה ודומה שליד דמשק, והעיר חומס שבמרכז המדינה.

מקום הצילומים בשכונת אל-חג'ר אל-אסווד בדמשק:

ממקום הצילומים בשכונת אל-חג'ר אל-אסווד בדמשק

קרדיט: רשת אלחורה