מה קורה בשכונה כשמדברים פומבית? על דברים שצריכים להישאר מאחורי הקלעים

לפני ביקור נשיא ארה"ב בסעודיה, התקשורת בארץ ובעולם דיברו על ברית הגנה אזורית, על נאט"ו אזורי, בהשתתפות ישראל ומדינות האזור, שנועדה להתמודד עם התוקפנות האיראנית.

גם כאן בערוץ, הזכרתי את הנושא כמו בפוסט מאוקטובר 2020, ואת המאמר  שלאחריו, ובפוסט  מאוגוסט 2021, אבל כמו שאמרתי לכם לאחרונה, “בשכונה המזרח תיכונית, לפעמים דברים יכולים להיות מעט מפותלים. תמיד יש סיפור מאחורי הסיפור, ולפעמים צומח מאחורי הכותרות, יותר מסיפור אחד.”

אם אם לפני הכינוס המתוקשר של מדינות ה GCC, בהשתתפות מצרים, עיראק וירדן, וכמובן בהשתתפות נשיא ארה"ב, כולם דיברו על הברית האזורית שממש בכל יום תקום ותצא לאור, לאחר שהסתיימה פגישת מנהיגי המדינות בכינוס המדובר בג’דה, כולם מדברים על כך שבכל השכונה אומרים שלא קיימת ברית הגנה אזורית, ואין שת”פ ביטחוני אזורי עם ישראל, והנושא כלל לא עלה על סדר היום של באי הכינוס.

לעיתים נדירות אני כותב לכם מה דעתי על אירוע זה או אחר, ומנסה לנתק את דעותיי מהדברים אותם אני כותב לכם בערוץ, אבל תרשו לי הפעם לחרוג ממנהגי, ולומר שלעניות דעתי, אילו האמריקאים לא היו מנסים להפעיל קורנס, כשצריך לעבוד בעדינות עם מגע נוצה, אז היו ממשיכים הצדדים השונים בשכונה המזרח תיכונית לדבר ולעשות מה שהם חושבים שצריך לעשות בתגובה להתנהלות הכוחנית וההרסנית של האירנים.

לכולם בעולם הרי ידוע שהאמריקאים הם "יודעי כל, ומביני עניין" (או לפחות בעיני עצמם) ומדי פעם יוצאים בהכרזות פומביות מיותרות, שלא משאירות מרווח תמרון, גם כאשר מדובר בנושאים עדינים ששאר הצדדים היו מעדיפים לנהל בחדרי חדרים, ולא לרוץ לתקשורת עד שהבשילו הדברים.

במקרה הנוכחי, נראה שהקשקשת הפומבית מצד האמריקאים (וגורמים ישראלים) הכריחה את כל הצדדים לומר באופן פומבי לא פחות, את מה שמתבקש בעת הזו, ולשפוך מים צוננים על ראשי האמריקאים ושאר מי שהרימו את המסך על מה שכפי הנראה מתנהל בשקט בחדרי חדרים.

אפשר רק לקוות שלא נגרם נזק למה שמתנהל מאחורי הקלעים, עם הרגל הגסה האמריקאית, שמנסים בכוח "להוביל" מהלך, שלא בטוח (תרשו לי להיות עדין…) שמנהיגי המדינות בשכונה רוצים במעורבותם, ובטח שלא בחשיפת דברים שהשתיקה יפה להם בשכונה.

אני פשוט לא מבין את המנהיגים והבכירים שלנו, שנסחפים אחרי הטמטום האמריקאי, כי הרי הם אמורים להבין טוב יותר את המזה"ת, ניתן לקוות שלא נגרם נזק בעקבות הקשקשת המיותרת בנושא, של גורמים ישראלים.

המערב והאמריקאים בראשם, רואים את העולם בעיניים שלהם, כפי הנראה ללא יכולת אמתית להבין את התרבות והליכי החשיבה של העמים השונים באזור, והם ממשיכים לעשות טעויות, פעם אחר פעם, מבלי להפיק לקחים אמתיים, כי הכול מנוהל לפי תפיסת עולמם, דרך העיניים של הדיפלומטיה המערבית, שעליהן מונחות משקפיים הצובעות הכול בצבעי הערכים של הדמוקרטיות המערביות, ופשוט לא מבינים ששאר העולם, במרכז ודרום אמריקה, באסיה, באפריקה, וגם במזרח התיכון, פשוט לא עובד ככה.

במקום ללמוד את שפתם ותרבותם של עמי האזור, לנסות להבין את דרך בה מתנהלים הדברים במזרח התיכון, איך עובדות דמוקרטיות אחרות מהדמוקרטיות המערביות (שעל פי תפיסתן, הן לא באמת דמוקרטיות) ואיך מתנהלות מדינות שהן לא ממש דמוקרטיות, למרות שיש להן בתי נבחרים, איך מתנהלים המשטרים המלוכניים והנשיאותיים בשכונה, ולהבין ששאר העולם מתנהל אחרת מהמערב, ארה"ב ומדינות המערב, ממשיכים לנסות שוב ושוב "לנהל מגעים דיפלומטיים" עם משטרים רודניים שמתנהגים בבריונות וסחטנות, וגורמים להרס ומות ברחבי האזור, ובאותה הזדמנות, כדי לרצות את הבריון, הם ממשיכים לפגוע בבנות בריתם.

בשכונה המזרח תיכונית, דברים מתנהלים בקצב שונה מאשר במדינות המערב, בין אם מדובר במו"מ עסקי, ובין אם מדובר במו"מ מדיני, השיחות בחדרים הסגורים מתנהלות בדרך שונה, בשפה אחרת, ולא מדובר רק בהבדל בין אנגלית לערבית, הדיונים מתנהלים בצורה שונה, וכשהדברים יוצאים לאור, ונחשפים באופן פומבי, הם נאמרים בצורה שונה.

הגיע הזמן ש"העולם הנאור" יתחיל להבין שהוא צריך להתאים את עצמו לדרך בה מתנהלים הדברים במקומות שונים בעולם, ולא לצפות ששאר העולם יתנהל בדרך המערבית, וינהגו כנאמר באמרה הידועה: "ברומא התנהג כרומאי”, וכשהם באים לשכונה, ינהגו בהתאם.

Israel and Saudi Arabia - An Unholy Alliance

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון      קרדיט לתמונה: https://muslimvillage.com/