מה מאחורי ההתקפות על מתקני שדות הגז בעיראק

בסוף יוני הותקפו מתקני שדות גז בכורדיסטן העיראקית
אני מניח ששמעתם שלאחרונה היו מספר תקיפות רקטות, על מתקני חברת דנה גז בשדה הגז קורמור (كورمور = Mor Khor ) ומתקני שדה הגז ג'מג'מאל (چهمچهماڵ = Chamchamal ) שבמחוז סולימאניה, הנמצא בכורדיסטן העיראקית, ומופעל ע"י חברת דנה גז מאמירות שארג'ה, אחת מאמירויות איחוד האמירויות הערביות.
לא בכל הדיווחים נאמר שחלק מהמתקנים שהתקפו, היה גם מתחם המגורים של עובדי החברה.

استهداف جديد.. صواريخ تضرب حقل غاز كورمور ضمن قضاء جمجمال

סביר שבדיווחים ששמעתם נאמר שהעומדים מאחורי תקיפות הרקטות, היה ארגון "אל-חשד א-שעבי", שהוא הארגון שמאגד בתוכו עשרות מיליציות שיעיות )נוסף למיליציות וארגונים סונים ושל בני מיעוטים אחרים בעיראק( אבל רובו ככולו נחשב כעושי דברה של איראן בעיראק, ובחלק מהידיעות העיתונאיות ידעו להסביר לנו שירי הרקטות נועד לאותת לחברה, שלא להמשיך ולהשקיע בפיתוח שדה הגז הכורדי.

לאחר שארגון אל-חשד א-שעבי הכחיש מעורבות בירי הרקטות על מתקני חברת דנה גז, עלו גם דברי פרשנות הקשורים לעובדה שלמרות שחלק מהנפט והגז המופקים בכורדיסטן העיראקית, מועבר – מיוצא לעיראק, תמורת תשלום לחברות ההפקה, קיים חוסר שביעות הרצון של ממשלת עיראק מהשליטה הכורדית והפקה עצמאית בשדות הגז והנפט.

בשכנה המזרח תיכונית, לא יהיה זה תלוש מהמציאות להניח שאולי ירי הרקטות נועד להסביר לכורדים בקול רם וברור, "בשפה המזרח תיכונית", שלא כולם בעיראק מרוצים מכך שממשלת עיראק לא שולטת על כל מקורות האנרגיה בעיראק, ושהפעילות הכורדית ללא מעורבות ממשלת עיראק, המובילה לעצמאות אנרגטית של הכורדים, ולייצוא נפט ישיר מכורדיסטן מביל גם לחוסר תלות כלכלית מוחלטת של הכורדים בממשלת עיראק, ויש מי שמוצאים בכך טעם לפגם, וזה עוד לפני שנזכיר שיש האומרים שחלק מהנפט מכורדיסטן, מיוצא לישראל, וזה כבר ממש גוש קשה לבליעה אצל חלק מהעיראקים.

Chamchamal - Home | Facebook

פרשנות קצת שונה, שפחות שומעים עליה במערב

מיותר לציין שדברי פרשנות כמו האחרונים, מגיעים ממקורות המקורבים למשטר האיראני, אבל אני רוצה לספר לכם על פרשנות נוספת שהאיראנים מפיצים במקביל, ובה – כמה מפתיע, השטן הגדול והשטן הקטן, הם העומדים מאחורי תקיפת מתקני הגז של החברה האמירותית, הפועלת בכורדיסטן…
בחלק משופרות התעמולה האיראנית בערבית, מופיעים "דיווחים" מפי גורם ביטחוני עלום, המקורב לארגון אל-חשד א-שעבי, שאומר שהתקיפות על מתקני שדות הגז היו למעשה תוצאה של שת"פ בין האמירויות וטורקיה, שפעלו בשירות ארה"ב והמשטר הציוני, היות ושני האחרונים נלחצו וחשו מאוימים, מהשינויים הפוליטיים האחרונים בעיראק, וההתקפות היו ניסיון לשנות את המצב…
הגורם העלום הוסיף ואמר: שבכל פעם שגורמים שונים בארגון, יוצאים למבצע נגד אמריקאים, ציונים או סוכניהם, הם מצהירים בבירור רשמית על אחריותם, ואינם מפחדים משום תנועה או קבוצה.

עוד מוסיף אותו גורם עלום וכועס ואומר, שבתקשורת מנסים להציג את איחוד האמירויות כערב ומושיעה של האומה העיראקית, ואת ארגון אל-חשד א-שעבי כגורם להרס ולחוסר ביטחון וכי היא עוינת להשקעות זרות.

אבל אם אתם חושבים שבזה תמו דברי ההבל, לדברי הגורם העלום היודע כל מה שקורה בעיראק ובמדינות השכונה, יש גם הסבר לסיבה שארה"ב וישראל, יחד עם האמירויות ומדינות נוספות פועלות כך בעיראק, לדבריו כולם יצאו במלחמה נגד עיראק וכוחות ההתנגדות…

ואומר הגורם העלום:

"במלחמה משותפת זו מנסים הציר האמריקאי-ציוני וסוכניו, כולל המשטר הסעודי, האמירתי, הטורקי ואחר, לסלול את הדרך להפיכה ברחוב נגד פלגי ההתנגדות כדי להשיג את המטרה העיקרית של פירוק תנועת ההתנגדות וארגון הגיוס העממי.

איחוד האמירויות וטורקיה, הממלאות את תפקידה השני של ישראל באזור בהנחיית האמריקאים, תמכו בשנים האחרונות בדאעש בעיראק, והעבירו משאבי גז ונפט מאזורים מסוימים, בעיקר חבל כורדיסטן, לפלסטין הכבושה על ידי יצירת תסיסה והרג באוקטובר 2019 ,וכעת הן משרתות את הציונים בכך שהן מכניסות את המדינה למהומה פוליטית ולמשברים מזויפים ומאותתות כי היא נגרמה על ידי כוחות ההתנגדות בהתגייסות העממית.

בחודשים האחרונים, בתיאום של כמה זרמים עיראקיים, הם הגבירו את המאמצים לתפוס את השלטון במדינה זו, אך ההתגייסות העממית הייתה המכשול העיקרי שלהם, ולכן הברית המערבית-עברית-ערבית עם קבוצת המתקנים העומדים לרשותה השתמשה בכל כוחה כדי להרוס את הארגון הזה."
עד כאן דברי הגורם העלום שאיכשהו יודע מי עושה מה בשכונה ומדוע, ומופצים ע"י שופרות איראניים.
ברשותכם לא אגיב בדברי פרשנות משלי, רק אומר שהדרך שבה אני רואה את ההתקפות המדוברות על שדות הגז, ואת מה שמתרחש סביב הנושא, שונה מאוד מאשר מה שהציג הגורם העלום.

ובסוף דברי הגורם העלום העצבני, יש את ההסבר שמכניס את כל הסיפור לתוך המסגרת הברורה והמובנת של האינטרסים של כל המדינות:

“אספקת הנפט והגז החופשיים למחצה על ידי עיראק לציונים בתיווך איחוד האמירויות וטורקיה וחלוקת המדינה לשלושה אזורים כורדיים-סונים-שיעים היא רק חלק ממטרותיו של הציר המערבי-עברי-ערבי, אך נוכחותו של ארגון הגיוס העממי מתסכלת את כל התוכניות הללו.”

עכשיו כולנו מבינים על מה האיראנים מדברים, אופס… התבלבלתי, התכוונתי לומר "הגורם העלום"… שהרי כולנו יודעים שהאיראנים התמימים לא קשרים לדבר, והם בכלל לפי דבריהם מדינה שוחרת שלום ואחווה, שרק רוצה להפיץ טוב בעולם, ואילו ישראל, היא השטן הקטן, תחת חסות ארה"ב – היא כמובן השטן הגדול, היא זו שגורמת לכל מדינות האזור להשתגע, לחרחר מלחמה נגד איראן השלווה, ולפגע בריבונותןם של מדינות האזור, להחריבן ולהרוס את כלכלתן, וכל זה בשם הקריאה הקדושה של הפצת המהפכה.

יכול להיות שאני לא מבין מה אומרים ועושים האיראנים בשכונה, והם באמת צודקים שכולם הרעים ורק הם היחידים שטובים ומפיצי האור שנלחמים בכוחות החושך.

לפני סיום – מי באמת הותקף?
לאחר שדיברנו דברי הפרשנות ודיווחים על מתקפות הרקטות, בואו נעשה מעט סדר בדברים.
כולם מדברים על שהותקפו מתקנים של חברת דנה גז, אבל האם זה באמת נכון? אפשר לומר שכן, אבל למעשה חברת דנה גז, היא רק אחת מחמש החברות השותפות בתאגיד הנקרא Petroleum Pearl – החברה המפתחת ומפיקה את הגז משני שדות הגז אותם הזכרתי.
חברת דנה גז מחזיקה ב 35% מתאגיד פרל פטרוליום, חברה נוספת היא Petroleum Crescent שגם היא מחזיקה 35% ,וגם היא חברת אנרגיה שבסיסה באמירות שארג'ה, ולהן מצטרפות חברות האנרגיה האירופיות: OMV האוסטרית, MOL ההונגרית, ו RWE הגרמנית, שכל אחת מהן מחזיקה ב 10%.

מתקני תאגיד Petroleum Pearl הם אלו שהותקפו ע"י גורמים עלומים, וכאמור חברת דנה גז, שעליה מדברים כולם, היא רק אחת מבעלות התאגיד, אמנם חברה משמעותית, שנחשבת לחברת הגז הלא ממשלתית, הגדולה במזרח התיכון, אבל גם Petroleum Crescent שותפתה, אינה קוטלת קנים, ונחשבת כחברת הנפט והגז הפרטית הגדולה במזרח התיכון, וזה המקום להזכיר ש Petroleum Crescent היא המייסדת ובעלת המניות הגדולה של חברת דנה גז.

Pearl Petroleum - Wikipedia

לסיום – מעט היסטוריה עם קריצה
אם רוצים למצוא מעט אירוניה למראה דברי שופרות התעמולה האיראנים לאחר ההתקפות על מתקני תאגיד Petroleum Pearl ,אזכיר כי חברת דנה גז, הוקמה כדי להפעיל את פרויקט אספקת הגז מאיראן לאמירויות, שנחתם בשנת 2001 , בין NIOC = חברת הנפט הלאומית של איראן, לבין חברת Petroleum Crescent.

National Iranian Oil Company Logo PNG Vector (EPS) Free Download

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות באיראן