סוגיית תיחום המים הכלכליים – חילוקי דעות פנימיים בלבנון

סוגיית תיחום המים הכלכליים – חילוקי דעות פנימיים בלבנון

העיתון אלאח'באר הלבנוני מדווח הבוקר כי הנשיא, מישל עאון, זעם אתמול לאחר דבריו של ראש הממשלה, נביל מיקאתי ושר החוץ, עבדאללה בוחביב, (https://m.ynet.co.il/articles/ry65xuxs5) באשר לשיגור הכטב"מים לעבר אסדת הגז בכריש בשבת האחרונה.

ע"פ הדיווח, ארה"ב הפעילה לחץ כבד על השלטון לגנות את הפעולה של חיזבאללה, או שהמשא ומתן יגיע לסופו. חוגים בלבנון מסרו כי הם אכן מעוניינים בהמשך המשא ומתן, אך הופתעו מעמדתם של ראש הממשלה ושר החוץ (שאינה תואמה עם הנשיא), שכן לטענתם שליחת הכטב"מים לגיטימית ומחזקת את העמדה הלבנונית במשא ומתן. והוסיפו – "מיקאתי עשה דה-לגיטימציה לחיזבאללה, אם יחליט להגן על העושר הלבנוני.

בהמשך הדיווח נכתב כי הרשויות בלבנון ובהם יו"ר הפרלמנט, נבי ברי, השיבו לאמריקאים כי כל עוד ישראל תפר את המרחב האווירי והימי, ללבנון הזכות להגיב לכך. אך אלו הגיבו כי מדובר באירועים שונים.

מקורות יודעי מסרו לעיתון כי חיזבאללה החליט לשגר את הכטב"מים לאחר שחש בהתמהמהות מסויימת מכלל הצדדים בנושא. ע"פ הדיווח, בחיזבאללה הופתעו מהאמירות על התקדמות משמעותית בשיחות, בעוד ישראל עצמה לא ויתרה ולו בנושא אחד. נשיא לבנון, מישל עאון, הופתע גם הוא וביקש מהמתווך האמריקאי תשובות ישראליות ברורות ובכתב, אך זה מסר לו שזה יכול לקרות גם בעוד חודשיים. בהקשר זה העריכו גורמים בכירים בלבנון, כי חיזבאללה עלול לבצע עד אז פעולות נוספות.

סוגיית תיחום המים הכלכליים – התפתחות חיובית בשיחות.

העיתון א שרק אל ווסט הסעודי מדווח מפי גורמים ישראלים, כי נרשמה לאחרונה התפתחות חיובית בשיחות עם לבנון. ע"פ הגורמים, המתווך האמריקאי בסוגיה, עמוס הוכשטיין, הציע פשרה לפיה לבנון תקבל בעלות מלאה על שדה הגז קאנא, בעוד ישראל תקבל בעלות מלאה על שדה הגז כריש. לפי הדיווח, רוב המנהיגים בלבנון בעד הצעת הפשרה, אך ישראל עדיין נוטה לקבל בעלות על 30 אחוז משדה הגז קאנא. בעיתון מסרו כי בשבוע הבא צפוי להגיע לישראל המתווך האמריקאי, כאן יפגש עם בכירים ישראלים וישמע את עמדתם, כאשר ההערכה היא שהפשרה תצא לפועל.

בעיתון אלאח'באר הלבנוני, המשמש כשופר של חיזבאללה, כותבים הבוקר כי ההתקדמות החיובית במשא ומתן מגיעה לאחר התערבות צבאית של חיזבאללה. לפי העיתון, עד שיגור הכטב"מים ידה של ישראל הייתה על העליונה, ואילו רק לאחריה, נכנסה לישראל למשא ומתן רציני. אחת הראיות לכך, היא חזרתו של המתווך האמריקאי לאיזור, זאת לאחר שדווח שימנה שליח מטעמו לאור עיסוקיו בנושאים אחרים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם המוחבראת