הצי הבריטי יירט ספינה נושאת "חלקי טילים איראניים מתקדמים" בדרכה לתימן

בריטניה הודיעה היום, יום חמישי, כי הצי המלכותי שלה תפס משלוח של טילים מתקדמים מתוצרת איראן במפרץ עומאן מוקדם יותר השנה, המהווה עדות לתמיכתה של טהראן במיליציות החות'יות בתימן.

לפי סוכנות הידיעות Associated Press, ההצהרה של ממשלת בריטניה היא משמעותית מכיוון שהיא מספקת ראיות חזקות ונדירות בתחום הוכחת תמיכתה המזוינת של הרפובליקה האסלאמית בחות'ים נגד הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה.

בעבר היו דיווחים על הברחת נשק איראני מתקדם לתימן דרך המפרץ הפרסי.

בשגרירות בריטניה באיחוד האמירויות הערביות נמסר כי זו "הפעם הראשונה שספינת מלחמה של הצי הבריטי עוצרת ספינה הנושאת נשק כה מתוחכם מאיראן".

לפי הצהרה זו, המטען כלל טילי קרקע-אוויר ומנועים מיוחדים לטילי שיוט לתקיפת מטרות קרקעיות.

בציטוט דו"ח אנליטי בחודש שעבר, חיל הים הבריטי קישר משלוח של מנועי רקטות שנתפסו בתחילת 2022 לטיל שיוט מתוצרת איראן עם טווח של 1,000 קילומטרים.

מדיווחים ביטחוניים-צבאיים עולה כי המורדים החות'ים השתמשו בטיל הנ"ל נגד מטרות בסעודיה.

איראן וסעודיה התמודדו זו מול זו במשברים אזוריים כמו מלחמת תימן, השנים הראשונות של מלחמת האזרחים בסוריה והמשבר הפוליטי בלבנון על ידי תמיכה בקבוצות יריבות.

ג'יימס היפי, ראש המטה של ​​הכוחות המזוינים הבריטיים, הדגיש כי ארצו "תמשיך לעבוד יחד כדי לתמוך בשלום בר קיימא בתימן ומחויבת לביטחון ימי בינלאומי כדי שספינות סוחר יוכלו לשוט בבטחה וללא איום בהפרעה".

הנציג הקבוע של הרפובליקה האסלאמית של איראן באומות המאוחדות לא הגיב לבקשת סוכנות הידיעות Associated Press להגיב בעניין זה.

לפי סוכנות הידיעות AP, ההכרזה על ידיעה זו על ידי הממלכה המאוחדת מעידה על הסלמה במתיחות עם טהראן, מכיוון שעד כה נמנעו בכירים מערביים מלהצהיר רשמית באשר לתפקידה של איראן בחימוש החות'ים התימנים.

למרות זאת, בעבר, נתיב הסחורות המוברחות שעברו במפרץ עדן או בים הערבי הצביע בתוקף על יעדן הסופי.

למרות אמברגו הנשק של מועצת הביטחון של האו"ם נגד תימן, הרפובליקה האסלאמית של איראן חשודה בהעברת כל סוגי הנשק, כולל טילים, רובי צלפים ומשגרי רקטות, למיליציה החות'ית מאז תחילת מלחמת האזרחים במדינה ב-2015. .

השלטונות של הרפובליקה האסלאמית של איראן תמיד הכחישו את ההאשמה בחימוש החות'ים, אולם מומחים עצמאיים ומומחים מערביים והאו"ם עקבו אחר מקרים בתחום זה שהובילו לאיראן.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בעבר כי השיג עותק של טיוטת הדו"ח של מומחי מועצת הביטחון של האו"ם, ממנו עולה כי איראן הבריחה "אלפי" כלי נשק למורדים של המיליציות החות'יות בתימן מנמל ג'סק הממוקם בדרום איראן.

לפי הודעת הצי הבריטי, החות'ים השתמשו גם בטיל שיוט זה כדי לתקוף מטרות באבו דאבי בינואר השנה , פיגוע שהותיר שלושה הרוגים .

מאז כיבוש צנעא על ידי החות'ים ב-2014 ותחילת מלחמת האזרחים במדינה זו, נמלטו פקידי הממשלה הלגיטימית של תימן לעדן שבדרום המדינה. ב-2015, ערב הסעודית התערבה צבאית בתימן כדי להתמודד עם התקדמות החות'ים.

המלחמה העקובה מדם הנמשכת כבר שבע שנים בתימן הרגה יותר מ-150,000 בני אדם והביאה מיליונים לסף רעב.

הצדדים המעורבים במלחמה בתימן הודיעו ב-13 ביוני השנה על הארכת הפסקת האש בחודשיים נוספים.

UK warship seizes advanced Iranian missiles bound for Houthis | Khabar News Agency

רדיו פארדו וסוכנות חבאר