השבוע (עד ל- 7.7.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

ביקור נשיא ארה"ב באזור ב- 13 ביולי אינו מעורר ציפיות רבות מדי בצד הפלסטיני.. הפלסטינים מבינים שהיעדים העיקריים של ארה"ב נוגעים למחירי הדלק, והגרעין האיראני, ולגביהם מה שצפוי זה בעיקר מס שפתיים". בתוך כך הרש"פ העבירה לארה"ב את הקליע, ממנו נהרגה לטענתם העתונאית שירין אבו עאקלה. בעקבות זאת, פירסם הממשל האמריקאי הודעה, לפיה לא ניתן לקבוע מי הרג את העתונאית, והאם מדובר בחיילי צה"ל או המחבלים. הפלסטינים דחו את הודעת הממשל והכריזה שמבחינתם ישראל אשמה, ובכוונתם לתבוע אותה בפורומים בינלאומיים.
לצד זאת, אסירה בטחונית מחברון מתה בכלא. מדובר באשה שביצעה פיגוע דקירה ליד מערת המכפלה לפני כשנתיים. שורה של גורמים פלסטיניים תובעים חקירה לגבי נסיבות מותה, בדגש על הזנחת הטיפול הרפואי שקיבלה.

הנה תמונות מהפגנה בשכם כנגד ההזנחה הרפואית ממנה סובלים המחבלים בבתי הכלא בישראל:

בשטח, נמשכים האלימות ופעילות החמושים: המוקד ממשיך להיות גזרת ג'נין, שם מת מחבל איש הפת"ח שנפצע יום קודם לכן בעימותים עם כוחות צה"ל. המחבל כאמל עלאונה ימ"ש, קרוי על שם אחיו מחבל מוכר גם כן שנהרג בשנת 2003. מחבל נוסף מת בכפר ג'בע שבגזרה. ירי בוצע גם לעבר הישוב אפרת, ולעבר כח צבאי סמוך לישוב המפונה חומש, ללא נפגעים. הרוג נוסף נרשם בגזרת טול כרם. שוהה בלתי חוקי מעזה, שניסה להסתנן לישראל, ולטענת הפלסטינים מת לאחר שהוכה ע"י חיילי צה"ל שלכדו אותו.בכפר סלואד: התפתחו עימותים ובוצע ירי לעבר כוחות צה"ל במהלך פעילות בגזרה. בהמשך בוצע בכפר מבצע מעצרים שהקיף עשרות חשודים במעורבות בטרור.

הנה תמונות מפעילות צה"ל בסלואד שפרסמו הפלסטינים.

מול כל אלה ישראל נוקטת בשורה של מחוות לטובת הפלסטינים ובכלל זה הגדלת מספר היתרי היציאה לעבודה הן מאיו"ש והן מעזה, היתרי יציאה לישראל במהלך חג הקרבן, אישור להפעלת שירותי סלולאר דור רביעי ועוד. בנוסף, אישרה ישראל לפלסטינים להתקין נברשות חדשות באולם יצחק שבמערת המכפלה לקראת חג הקרבן.
בתחום הכלכלי, הרש"פ ממשיכה לטעון למצוקה כלכלית למרות חידוש הסיוע האירופאי, ולפיכך קיבלו עובדי המנגנון הציבורי רק 80% משכרם לקראת חג הקרבן. במקביל, דווח על מחסור בדלק באיו"ש, בעקבות הברחת חלק ניכר מהדלקים לישראל, כיון שהרש"פ לא העלתה את מחירי הדלק בשיעור זהה לעליה בישראל, מה שיוצר תמריץ להברחות כאלה, כמו גם לתדלוק רכבי יהודים בתחנות דלק בכפרים פלסטיניים.
החמא"ס מנגד, שילמה לעובדי המנגנון הממשלתי בעזה משכורת בגובה 60% מהשכר הקבוע, כשהמינימום לתשלום עמד על 1800 ₪.
השבוע דווח על צעיר עזתי נוסף שהצית עצמו במרכז העיר עזה, במחאה על ביטול קצבת הסעד אותה קיבל בעבר.
בתחום הפנימי, השבוע דווח על 3 נרצחים, מהם שני אחים מהעיירה יטא שמדרום לחברון, במסגרת סכסוך חמולות. ה- 3 נקלעו למארב כנגד רכבם סמוך לעיירה סמוע.

הנה תמונות מזירת הרצח.

 

לצד זאת, התפתחו בגזרת חברון עוד מספר סכסוכי חמולות אלימים שבחלקן נעשה גם כן שימוש בנשק חם.
ברקע לדברים, השביתו עורכי הדין באיו"ש את העבודה בבתי המשפט וקיימו תהלוכה מכיכר מנארה עד בניין המקאטעה, במחאה על החקיקה השרירותית, והיעדר מערכת חקיקה מסודרת, באופן המשבש את יכולתם להגן על הלקוחות בבתי המשפט.
ולסיום חג הקרבן יחל בשבת ויימשך 4 ימים. ראוי לציין שלא רק המוסלמים, אלא גם הדרוזים חוגגים את החג הזה, שבמרכזו שחיטת כבש או פר וחלוקת בשרו בין בני המשפחה לנזקקים.
נזכיר בהקשר זה, את נבואת השקר של השיח' בסאם ג'ראר לפיה עד חג הקרבן של שנת 2022 היתה מדינת ישרא אמורה להימחק מן המפה. כשהשיח' הבין שנבואתו לא תתממש ככל הנראה (נותרו יומיים), הוא יצא בסרטון חדש שכותרתו: "אל תפחדו", ובו הוא טוען, כי גם אם טעה בתאריך, הוא לא טעה במהות וסופה של ישראל אכן קרוב.

הנה הסרטון:

והנה גם שיר בעברית של זמר עזתי המנבא גם הוא את חורבן ישראל שכותרתו "החלום של הרצל עומד לקרוס".

ועדיין: נברך את הקוראים המוסלמים והדרוזים בבברכת חג שמח: كل عام وانتم بالخير

שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש