ישראל מוותרת כרגע על התגובה לפרובוקציה של חיזבאללה וקוראת לתיווך צרפת

נראה כי ראש הממשלה הטרי לפיד, וויתר כרגע על תגובה צבאית נמרצת לפרובוקציה המהדהדת של חיזבאללה נגד אינטרסים כלכליים אסטרטגים של מדינת ישראל והוא פונה לתיווך המעצמות , בנוסף על ארה"ב, להשבת השקט לגבול הצפון.

בנסיעתו הראשונה לחו"ל מאז שהפך לראש הממשלה בישראל, יאיר לפיד ייסע ביום שלישי לפריז כדי לבקש מנשיא צרפת עמנואל מקרון "להתערב" כדי להציל את שיחות הגז בין לבנון לישראל.

לפיד מונה ביום שישי לראש ממשלה במסגרת הסכם עם מנהיג מפלגת הימין "ימינה", נפתלי בנט, להקמת קואליציה ממשלתית במסגרתה יעמדו בתורות בראש הממשלה אם הכנסת תפוזר.

הקואליציה שלהם איבדה את הרוב שלה בשבועות האחרונים, מה שהצריך את פיזור הכנסת וקביעת בחירות חדשות לחודש נובמבר, שאיפשרו ללפיד לקבל את ראשות הממשלה עד הקמת הממשלה הבאה.

יום לאחר כניסת לפיד לתפקידו, יירט צבא ישראל שלושה מל"טים ששיגרו חיזבאללה הלבנוני לכיוון שדות הגז בים התיכון, כך לפי "AFP".

שלושת המל"טים הופלו בעת שהיו בדרכם לשדה הגז כריש ב"מים הכלכליים של ישראל" במזרח הים התיכון, כך לפי דובר צה"ל.

שדה כריש ואיומי חיזבאללה

בסוף השבוע האחרון הזהיר לפיד כי "חיזבאללה ממשיך בנתיב הטרור ומערער את יכולתה של לבנון להגיע להסכם על גבולות ימיים", אך הוא ימשיך לביקור בצרפת שקודמו, בנט, אמור היה לערוך.

לבנון רואה בשדה כריש חלק מהמים השנויים במחלוקת עם ישראל, בעוד שישראל טוענת שהוא ממוקם באזור הכלכלי הבלעדי שלה.

חיזבאללה, בגיבוי איראן, האויב המושבע של ישראל, אישר ב-9 ביוני כי "המטרה הישירה צריכה להיות למנוע מהאויב להפיק נפט וגז משדה כריש".

חיזבאללה וישראל נלחמו במלחמה מעבר לגבול לבנון ב-2006, אך מאז הייתה הסלמה מועטה ביניהם, לפי "רויטרס".

גורם ישראלי בכיר אמר לכתבים כי שדה כריש ליד חופי לבנון יפיק גז לא רק עבור ישראל, אלא בסופו של דבר גם עבור האיחוד האירופי, תוך ניצול המאמצים של האיחוד האירופי להחליף את רוסיה כספקית אנרגיה מאז שפלשה לאוקראינה, לפי "רויטרס".

לפיד מבקרבצרפת לפני ביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, באיו"ש ובערב הסעודית, בסיור הראשון שלו במזרח התיכון מאז הגעתו לבית הלבן.

לבנון וישראל, שתי מדינות שכנות שעדיין נמצאות במלחמה רשמית, החלו באוקטובר 2020 במשא ומתן חסר תקדים, בחסות וושינגטון, לתיחום הגבולות הימיים ולהסרת מכשולים לחיפושי נפט וגז. 

השיחות הופסקו במאי 2021 עקב חילוקי דעות בנוגע לגודל השטח השנוי במחלוקת, במיוחד שדה הגז כריש. 

הבכיר הישראלי אמר, "אנו יודעים את חשיבות עמדתה של צרפת בנושאים הקשורים ללבנון, ואנו נבקש מצרפת להתערב כדי לשמר את המשא ומתן שאנו רוצים לבצע עד הסוף בנושאי הגז", לפי "AFP".

הוא הוסיף, "חשוב לנו להגן על ענייננו… ישראל מתנגדת לחזרה לתוכנית הפעולה הכוללת המשותפת (הסכם הגרעין 2015), ויחד עם זאת, אנחנו לא נגד הגעה להסכם, אלא אנו מחפשים הסכם חזק מאוד, על פי "רויטרס".

מצרים, ישראל והאיחוד האירופי חתמו באמצע יוני בקהיר על מזכר הבנות שמטרתו ייצוא גז לאירופה, בניסיון למצוא חלופות לדלק הרוסי לאור המלחמה המתמשכת באוקראינה.

שיתוף הפעולה נועד להעביר גז טבעי מישראל לאירופה לאחר שינוזל בתחנות מצריות שהוכנו לכך, בזמן שהאיחוד האירופי מבקש לגוון את מקורות הגז שלו לאחר החלטת רוסיה להגביל את אספקת הגז למדינות אירופה.

גילוי שדות גז ענקיים במזרח הים התיכון בשנים האחרונות עורר את התיאבון של מדינות שלחופיו והזינו סכסוכי גבול.

נושא הגרעין של איראן

השיחות של לפיד בפריז יעסקו באיראן, שכן ישראל מבקשת להניא את מעצמות המערב מלהחיות את ההסכם על תוכנית הגרעין של איראן.

ישראל מתנגדת להחייאת ההסכם הבינלאומי מ-2015 על תוכנית הגרעין האיראנית שמטרתה למנוע מאיראן להשיג את פצצת האטום בתמורה להסרת הסנקציות החונקות על כלכלתה, הסכם שארצות הברית פרשה ממנו ב-2018 וכיום מתנהל משא ומתן להחייאתו.

השיחות הושעו רשמית במרץ, כאשר הנוגעים בדבר אישרו כי ההבנות כמעט הושגו, אך נותרו נקודות מחלוקת בין וושינגטון לטהראן, בעיקר באשר לבקשתה של האחרונה להסיר את שמם של משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה"ב. "

בנט הדגיש את הסכנה הגדולה "הנובעת מהתקדמותה המתמשכת של איראן לקראת השגת נשק גרעיני, על ידי הטעיית הקהילה הבינלאומית באמצעות מידע מפוברק ושקרים".

ישראל רואה באיראן איום על ביטחונה וכי תוכנית הגרעין האיראנית מכוונת להשגת נשק גרעיני, דבר שטהרן תמיד הכחישה. מצד שני, מומחים רואים בישראל את המעצמה הגרעינית היחידה במזרח התיכון.

Yair Lapid - יאיר לפיד‎ added a... - Yair Lapid - יאיר לפיד

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: ערוץ הפייסבוק של יאיר לפיד   קרדיט לתמונת השער: La France en Israël   @franceenisrael Compte Twitter officiel de